Friday, July 20, 2007

aku akan menulis tentang kemerdekaan ini


aku tidak punya cara lain untuk meraikkannya
tetapi kemerdekaan ini begitu besar maknanya
begitu mahal harganya begitu tinggi kedudukannya
aku dibesarkan dalam alun merdeka
menyedut udara dan dewasa bersama angin merdeka
memijak tanah, mendaki bukit, mengharung sungai,
dan segala-galanya aku bergerak atas nama kemerdekaan
aku perlu meraikannya dengan cara terdaya oleh akal dan batinku
dengan pengalaman, ilmu yang dapat kugenggam dalam sebuah perjalanan
sari kehidupan, inti jiwa, gelodak rasa ia barangkali bermakna
untuk menyatakan pada tanah dan bumiku
aku bangga menjadi anakmu

aku akan menulis tentang kemerdekaan ini
sebagai ingatan kecil manusia kerdil
perkongsian dan ingatan
bersama teman-teman warga bumi bertuah ini

barangkali catatan yang bakal kunukilkan
hanyalah debu-debu berterbangan
tetapi walau sekecil manapun erti kemerdekaan ini
amat besar dan bermakna bagi diriku

50 sajak-sajak kemerdekaan
ini hasratku ini impianku
untuk tanahku untuk bumiku
Malaysia

untuk bangsaku untuk wargaku
merderka!!!!!!
Share this article :

0 comments: