Sunday, March 9, 2014

Manusia dan akalnya


More Fake Theories, Dumb Questions By The Press

May I ask the Editors of online papers, newspapers, online media, print media etc to send more qualified reporters to cover the MH370 Press briefings.

Do appreciate the fact that the Minister of Transport himself, the Chief of Airfiorce, Chief of Armed Forces have appeared to meet the Press. And they are updating the Press frequently. So there does not seem to be a cover up or conspiracy by the government ok. Dont be stupid.

Even if you want to embarass the government it does not mean you have to ask stupid questions. People are now asking about the Scorpene subs. Why arent they being used in the search and rescue.

A hunter killer sub is not equipped for search and rescue ok. The sub's active sonar is designed to detect vessels - subsea and surface type. Not wreckage lying on the seabed. Passive sonar wont help either because airplane wreckages do not emit sonar. Nowhere in the history of aircrashes or the crash of the Space Shuttle were US Navy or any other Navy's submarines used to detect plane wreckage. You need specialised submersibles to do that. Not hunter killer subs.

Yesterday one reporter asked if we are using our fighter jets for the search and rescue. Their look down capacity is limited lah, like your otak. Fighter jets are designed for air to air combat, ground strike and bombing missions using GPS. World War Two bombers had a hole in the bottom where the "look down" bomsight was attached. This is a nation that does not read.

I even received an sms about the Co Pilot. It said that he was promoted because he was "some influential character with accelerated promotion." Implying that caused the plane to crash. The people who create this fake news speak as though they were either present inside the cockpit or they had too much to drink at the long bar at the Selangor Club - which has been the source of many rumours before. Thats where the 'laa-yars' frequently hang out as well.

There is also much speculation about the two impostors. Although there are only two impostors, the Minister did mention four "names" being investigated. Because we have two "impostor" passport names. So what is the real identity of the two impostors? We need to find out their real names. Hence they are investigating the two impostor names plus both their real ids. Two plus two = four.

Where is the conspiracy ? The Minister has said that they are actually investigating the entire passenger and crew manifest. 239 people are being investigated, except maybe the two infants and any small children. No conspiracy ok.

Terrorists can be white people or non white people. But we rarely hear of Italian or Austrian terrorists in Italy or Austria since the Red Brigades. And definitely not in this neck of the woods. And they went down with the plane? Be real ok. Unless of course you are a terrorist from the Long Bar at the Selangor Club who drank too much.

Here's a conspiracy theory : maybe a couple of Tamil Eelam terrorists did get busted at the Long Bar, stole a couple of Mat Salleh passports and boarded the wrong flight to Beijing. When they realised they did not serve thosai they forced a turn back?? Is that stupid enough?

I think lets just wait and find the plane first. Families are involved. Let the experts do their jobs. Lets sort out what happened first. Keep the spirits in the bottle ok.

 Tulisan di atas adalah dari Blog OutSyed The Box

Saya  tertarik dengan sudut pandangan penulis  berkaitan dengan mentaliti, sikap dan  stail berfikir manusia. Pandangan ini jujur dan wajar direnungkan mendalam. Rupa-rupanya segala apa yang berlaku dalam dekad akhir sejarah negara menanamkan kesan yang tersendiri dalam daya fikir dan sikap manusia di negara ini. Rupanya ia sudah berakar menjadi mentaliti rakyat dengan dogma dan kecairan akal yang menakutkan.

Rasional dan insaf berpaksi agama, nilai dan kepercayaan menjadi terpinggir. Manusia menjadi lesu akal dan fikiran jernih menjadi berkeladak dan kadangkala begitu sempit. Gayua berfikir tidak lagi berpaksi rasional tetapi disumbat oleh halusinasi jiwa dan dendam yang berkobar. Pada mulanya berulas dari politik yang mencebikkan segala kerja baik kerajaan dan memuja-muja pembangkang meskipun tak ada yang patut dijadikan pujian. Setiap bernama kerajaan akan ada falasi dan silap serta jahatnya manakala setiap yang bukan kerajaan ada benarnya, bermutu dan memihak rakyat serta benar.

Pemikiran begini diharap sudah ghaib bersama tamatnya PRU13 yang lepas. Rupanya tidak. Ia sudah berkeladak dan sebati dengan segala apa situasi berlaku. Tak kira dari mana punca ia akan jadi berputar-putar oleh akal dangkal dan kecelaruan yang tak bersebab. Ia menjadi realiti hari-hari. Setiap apa yang berlaku ada kaitnya dengan niat jahat, konspirasi, dan jauh lagi kezaliman kerajaan. Ia akan berputar dalam alur sempit yang kadangkala menjengkelkan. Kita hilang rasional dan hilang pertimbangan. Banyak yang datang dari tohmah dan persepsi yang mengundang  kepada kontroversi. Banyak menyalak dari memberi solusi. Banyak teori dari praktisnya. Semakin berdegfar cakap semakin tak menjadi dan tak berbuat apa-apa.

grafik dari novandri

Kita menjadi sakit pada akal dan pada pemikiran kita. Terlalu banyak disondolkan dengan segala macam teori konspirasi dan segala macam telah dan tohmah kita menjadi tipis dalam memilih rasional. Khabar angin menjadi nyata sedang realiti kita persoalkan.

grafik dari headbomb

Syabas buat penulis Outside The Box yang sering mengajak kita menggunakan akal bijak bukan akal sendat oleh tohmah dan buruk sangka.

Sekali kita berdepan dengan musibah makal akan melaharlah segala prasangka, tohmah dan segala macam tuduhan semata-mata memperkecilkan usaha dibuat kerajaan. Seolah-olah negara ini ditadbir oleh sebuah kerajaan yang tidak pandai berbuat apa-apa. Sebuah kerajaan yang tidak tahu mengatur dan merencana kebaikan dan kemajuan negara. Kerana orang yang dianggap baik dan bijaksana kalah dan tewas dengan cara yang bijaksana juga. Kebijaksanaan rakyat memilih Barisan Nasional dan menolak pemikiran kusut masai pembangkang.

Tetapi masih bersarang dalam benak dan fikir manusia segala yang tidak berpaksi realiti dan rasional. Dalam menghadapi musibah MH370 terasa benar sebagaimana disebutkan oleh penulis Outside The Box.  Pemikiran wartawan yang bertanya soalan dalam sidang akhbar seolah-olah terpasung oleh konspirasi dan tohmah jahat. Mereka rupanya tidak dapat menjalin fikir yang rasional malah tidak upaya pula bertanya soalan yang rasional.

Petanda benar bahawa kita sudah dirasuk oleh pemikiran dangkal dan jumud. Tidak menjadi aneh lagi  kalau seorang ahli parlimen mengeluarkan kenyataan dalam twitter tentang segala kebusukan akalnya kerana begitu kita sekarang. Dangkal dan mabuk dalam kegilaan yang tak pasti. Kita sanggup menyelar anggota keselamatan dengan segala tohmah kerana kita sudah sakit dan akal kita sempit. Kita akan berbuat apa saja kerana kerosakan akal dan ketandusan jiwa. Kita akan menuduh dengan apa saja tuduhan tujuannya untuk menyerang dan menggasak kerajaan tanpa peduli benar atau salah. Kita hanya menjadi penyerang dan menyerang tanpa peduli apa kesan buat negara kita sendiri.

Ramai menjadi mangsa ilusi hanya kerana yang kita mahu tak menjadi nyata. Kita masih mahu menyalahkan siapa saja tanpa pernah bertanya apakah kita ini benar belaka??? Tak dapat tanduk telinga kita pulas malah kita sedang menuju kalah jadi abu menang jadi arang atau hampir kepada putih mata. Kita diacandui pemikiran dan ilusi yang sakit.

Rupanya pemikiran tinggi melalui KBAT di sekolah begitu mustahak dan perlu. Agar generasi baru jangan dilastik akal bijak yang berpaksi tohmah dan sanggah. Sebaliknya berfikir dengan kreatif, rasional dan pemikiran tinggi..

Marilah kita sama berdoa agar semua penumpang MH370 terselamat.
Dan mari kita berdoa agar kita dibebaskan dari segala macam akal jahat.
Amin.

Terbaru :

Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Tan Sri Rodzali Daud berkata, perkembangan terbaru itu menyebabkan operasi mencari dan menyelamat diperluaskan ke sekitar perairan Pulau Pinang.

Beliau berkata, ada kemungkinan bahawa pesawat berkenaan akan berpatah balik sekiranya ia tidak dapat meneruskan perjalanan.

"Buat masa ini, kami sudah periksa dengan khidmat radar daripada beberapa negara jiran berhubung penemuan pergerakan patah balik pesawat berkenaan.

"Pada masa sama, operasi mencari dan menyelamat turut dilakukan di kawasan darat," katanya pada sidang media sebentar tadi.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS Ahmad Jauhari Yahya berkata, pihaknya mengesahkan tidak menerima sebarang panggilan kecemasan berhubung kerosakan daripada pesawat yang memaksa pesawat berkenaan berpatah balik.

"Berdasarkan siasatan kami, tiada sebarang hubungan dibuat antara pesawat dan pusat kawalan udara berhubung tindakan patah balik penerbangan itu," katanya.
Share this article :

0 comments: