Saturday, August 25, 2012

membina kebencian



Terlalu kesat rasanya tajuk posting kali ini, tapi inilah realiti yang sedang bergerak dan menjadi senjata dalam pertarungan politik negara ini. Ada pihak menggunakan kebencian untuk menearik sokongan, kepercayaan malah keyakinan kepada perjuangan mereka. Pihak yang dibenci tak lain tak bukan adalah kerajaan. Kerana itulah pelbagai perkara digunakan untuk membesarkan rasa benci dan menghilangkan rasa sanjung terhadap kerajaan. Bermula dengan liberalisasi politik yang kononnya tidak lagi harus berakar pada bangsa dan agama tetapi sebuah pasaran politik yang bebas serangan dan kebencian mula disalurkan terhadap kerajaan khususnya UMNO. Lahirlah ungkapan Umnoputra mengambilalih istilah bumiputera. Semuanya berpengkalan pada tapak kronisme, dan rasisme yang kuat.

Maka kumpulan politik ini mula untuk memperlihatkan persamaan, toleransi dan kesepakatan yang ada dalam pakatan mereka. Parti yang dulunya tajam memperjuangankan Islam mula mengendurkan tali perjuangan mereka. Parti yang dikenali sebagai begitu memperjuangkan kaum bukan Melayu pula mengatur serangan terhadap rasisme dalam UMNO dan Barisan Nasional. Namun apa yang terkesan adalah serangan dan muafakat ini masih tidak mempunyai kejituannya. Mereka masih bertelagah perkasa asas dan pokok dalam perjuangan. PAS masih mahu dengan Islamnya dan DAP menolak dengan sekeras-kerasnya. Jongkang jongkit ini segera dilenyapkan dengan menghumbankan serangan ke atas UMNO serta cuba untuk memperlihat sebanyak-banyaknya bahawa UMNO terlalu Melayu dan terlalu kronisme. Maka kebencian menjadi latah mereka hari demi hari. Ada parti dengan beberapa cara berusaha mencantas UMNO dengan mempersoalkan Perkara 153, Perkara 152, Perkara 181, dan Perkara 3 atas nama liberalisme politik. Apabila UMNO dan kepimpinan UMNO cuba memperbetulkan mereka menganggap rasisme UMNO menebal.

Serangan ini terus digempurkan untuk membangkitkan kebencian dengan tuduhan dan tomahan yang bertalu-talu terhadap kerajaan. Segala apa yang dibuat kerajaan diperkecilkan dan diperhodohkan agar rakyat tidak nampak segala kebaikannya. Mereka sedaya upaya membina kerapuhan keyakinan rakyat terhadap kerajaan. MUncullah pelbagai gerakan seperti Bersih semata-mata untuk membuktikan kerajaan cemar dan busuk. Mereka sengaja menunding jari terhadap kerajaan agar mereka tidak terlihat kacau, nanar dan bercelaru. Sedangkan mereka masih begitu. Kecelaruan semakin menjadi-jadi apabila rakyat atau penyokong tak mahu identiti parti masing-masing punah. PAS mula beralih kepada berkebajikan pada satu ketika untuk mendampingi DAP. Akhirnya membuat putaran 360 darjah kepada Hudud untuk mencari keyakinan penyokong. DAP menyelar perbuatan PAS dan tidak mahu hudud dilaksanakan. Begitulah jongkang jongkit politik tetapi atas nama membina kebencian terhadap UMNO dan kerajaan mereka akan mengenepikan sementara segala hinggar binggar itu.

Tun Mahathir memberi pandangan yang cukup bernas tentang sentimen politik negara ini. Ia bukan lagi untuk mencari bagaimana membina pilihan baru bagi rakyat dalam menuju masa depan tetapi bagaimana meludahi kerajaan di depan rakyat agar nampak kerajaan begitu tak sempurna.


KUALA LUMPUR - Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, kedudukan kerajaan Barisan Nasional (BN) semakin kuat di bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Katanya, jika Perdana Menteri memberi sedikit masa sebelum mengumumkan tarikh pilihan raya umum, sokongan ke atas BN akan berjaya dipulihkan.

"Mereka (pembangkang) kata selepas 55 tahun BN memerintah, sudah sampai masa untuk berubah. Kamu perlu berubah untuk menjadi lebih baik tapi kalau berubah jadi buruk?," katanya kepada pemberita semasa jamuan rumah terbuka beliau di The Mines yang dihadiri oleh kira-kira 10,000 orang termasuk Perdana Menteri sendiri.

Pada masa sekarang, pembangkang sedang menyemai perasaan benci di kalangan orang ramai terhadap kerajaan sebagai salah satu taktik mereka, katanya.

Katanya keutamaan mereka sekarang ini adalah untuk mewujudkan kebencian ke atas kerajaan dan termasuklah serangan-serangan yang dibuat ke atas dirinya sendiri walaupun tidak lagi memegang kuasa.

"Mengapa nak serang saya kerana saya tidak ada kuasa, macam ada kebencian terhadap saya, mereka hidup atas kebencian ini," katanya.

Katanya bagaimana boleh dikatakan kerajaan hari ini gagal kerana BN berjaya mengekalkan prestasi kewangan semasa dunia dilanda kemelut ekonomi dan ketika dunia hari ini dilanda masalah etnik dan perkauman, kerajaan BN masih mampu mengekalkan keharmonian kaum.

"Mengapa mereka (pembangkang) tidak sebutkan hal ini, sudah tentu jika disebut, rakyat tidak akan benci kerajaan," katanya. - Bernama


Begitulah caranya membina kebencian untuk mencari sokongan.
Apakah yang begini perlu berterusan dan menjadi pilihan
Rakyat Malaysia terlalu bijak membuat pilihan

Salam kemerdekaan ke 55 untuk semua


Share this article :

0 comments: