Sunday, December 16, 2012

beberapa catatan pemikiran dakwah Islamiah


 


Seminar Dakwah Nasional 2012 telah pun berlangsung di  Dewan Merdeka, Pusat Dangan Dunia Putra, Kuala Lumpur. Seminar ini telah dirasmikan oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Seminar yang diadakan selama dua hari ini dianjurkan oleh Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (Muafakat).

Apa yang menarik adalah seminar ini berlangsung dalam arus pergolakan politik tanahair dan sedikit sebanyak bancuhan kertas kerja yang dibentangkan dalam seminar ini memberi rujuk kepada apa yang berlaku dalam perkembangan politik dan sosial tanahair. 

Beberapa kertas kerja menarik dipaparkan di sini sebagai tatapan bersama sebagai renungan dan percambahan minda kita.

Kertas Kerja Pilihan 1
Dakwah Ismiyyah Dalam Mendepani Kemelut Politik Semasa Malaysia
Oleh Yang Berhormat Nasharuddin Mat Isa

 Dakwah Islamiyyah Dalam Mendepani Kemelut Politik Semasa Malaysia[1]
Prolog

Firmanu’Llahu Ta‘ala fi Kitabihi’l-Karim:
وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ ڪَمَا ٱسۡتَخۡلَفَ ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِمۡ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمۡ دِينَہُمُ ٱلَّذِى ٱرۡتَضَىٰ لَهُمۡ وَلَيُبَدِّلَنَّہُم مِّنۢ بَعۡدِ خَوۡفِهِمۡ أَمۡنً۬ا‌ۚ يَعۡبُدُونَنِى لَا يُشۡرِكُونَ بِى شَيۡـًٔ۬ا‌ۚ وَمَن ڪَفَرَ بَعۡدَ ذَٲلِكَ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡفَـٰسِقُونَ (٥٥)
“Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman, di antara kamu dan mengerjakan amal-amal salih bahawa Dia sesungguhnya akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa; dan sesungguhnya Dia akan meneguhkan bagi mereka, agama yang telah diredhai-Nya untuk mereka; dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka  sesudah mereka berada dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan-Ku; dan barangsiapa yang engkar sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasiq.” (Surah an-Nur, Ayat 55)

Dalam mengupas tajuk di atas saya akan menghuraikan asas-asas dan dasar Dakwah Islamiyyah terlebih dahulu supaya kita memahami pengertian dan konsepnya secara ringkas dan dalam Bahagian II, barulah kita beralih kepada isu kaitan dakwah Islamiyyah dengan kemelut politik semasa di negara kita.

I
Muqaddimah Dakwah Islamiyyah

 

Para fuqaha’  telah mentakrifkan kalimat Islam (daripada kata dasar aslama dan salima) sebagai membawa pengertian “tunduk” dan “sejahtera”. Kalimat Islam pula amat berkait rapat dengan Din yang bermaksud “agama” dan “tatacara kehidupan”. Jika dikaitkan kedua-duanya dalam bentuk “Islam Sebagai Din” atau ad-Dinu’l Islam, maka lengkaplah takrif ringkas bahawa “Agama Islam adalah tatacara kehidupan yang sejahtera”.[2]
Islam menuntut ummatnya melaksanakan ‘ubudiyyah yang mutlak terhadap Allah SWT sebagai Khaliq di mana manusia dan segala ciptaan-Nya adalah makhluq semata-mata.[3] Melanggar perintah Allah dan Rasul-Nya adalah suatu pendurhakaan dan akan dihukum di dunia dan dihisab pada Hari Akhirat, manakala melaksanakan suruhan-Nya amat dituntut dan diimbali dengan ganjaran Rahmat dan Barakah-Nya.[4]Berdasarkan tasawwur Islam yang sedemikianlah, maka ‘amal Islami merupakan suatu aspek Islam yang amat penting sehingga dapat menentukan sama ada seseornag itu menurut ajaran Islam atau sebaliknya.
Pengertian ‘Amal Islami

Bertolak daripada konsep Islam sebagai ad-Din itu, maka dapat difahamkan bahawa ‘amal Islami bermaksud “semua bentuk ‘amal (kerja) yang dilakukan oleh seseorang Muslim  dengan niat yang ikhlas semata-mata kerana Allah SWT dan menurut cara pelaksanaan yang masyru‘ berdasarkan hukum Allah SWT”.[5] Kedua-dua komponen takrif ini, iaitu niat dan cara mesti berlaku serentak dalam sesuatu ‘amal yang dilakukan itu dan jika salah satunya tidak wujud, maka ‘amal itu tidak dapat ditakrifkan sebagai suatu ‘amal Islami. Sebagai contoh, mencuri di sebuah bank dengan tujuan untuk menderma kepada Rumah Kebajikan atau Rumah  Kanak-kanak Cacat tentunya tidak dapat diterima sebagai suatu ‘amal Islami kerana Islam tertegak di atas prinsip  Fiqh yang disepakati ulamak Sunni yang amat jelas, yakni al-Ghayah La Tubarrir al-Wasilah bermaksud “Tujuan tidak menghalalkan cara.” Dalam konteks teori sosiologi dan politik moden, falsafah dan prinsip Niccolo Machiavelli bahawa “The end justifies the means” sama sekali tidak boleh diterimapakai, tidak syar‘iyy  dan haram mutlak sifatnya.

Dakwah Islamiyyah: Suatu Tuntutan Fardiyy dan Jama‘iyy

Dakwah Islamiyyah yang berakar-umbikan maksud dasarnya sebagai “menyeru kepada kebaikan yang disuruh oleh Allah SWT dan menjauhi larangan Allah SWT” adalah merupakan kemuncak daripada ‘amal Islami yang mempunyai dua bentuk tuntutan: tuntutan fardiyy (individu) dan juga jama‘iyy (kolektif). Ini adalah kerana tugas menegakkan Islam dan melaksanakan tuntutannya adalah tugas setiap umat Islam. Sama ada tugas tersebut dibebankan kepada individu ataupun kepada sekumpulan ummat ia tetap sesuatu yang fardu (wajib). Sebagai contoh, menunaikan ibadah solat adalah fardu ‘ayn dan ‘amal Islam yang amat penting bagi setiap muslim untuk dilaksanakan, namun bekerja untuk menyeru ummat Islam supaya sentiasa mendirikan solat (iaitu tugas berdakwah) adalah juga fardu (wajib)[6]sebagaimana yang termaktub dalam kaedah fiqhiyyah, iaitu                                                        yang bermaksud “sesuatu itu menjadi wajib apabila yang wajib itu tidak dapat disempurnakan kecuali dengan adanya sesuatu perkara tersebut.

Tuntutan Dakwah Islamiyyah: Fardiyy

              

 Tujuan utama pelaksanaan ‘amal Islami bagi setiap individu adalah untuk memperolehi mardhati’Llah.Untuk mencapai tahap keberkatan ini, setiap ‘amal mestilah ‘amal yang salih. Dalam tulisannya yang penuh bermakna dan jauh pemerhatiannya tentang bagaimana cara hendak membina dan mengislahkan ummat Islam, al-Imam asy-Syahid Hasan al-Banna, telah menggariskan 10 ciri peribadi individu Muslim yang perlu dihidupkan, iaitu Muslim yang mempunyai: ‘Aqidah yang sejahtera, ibadah yang sah, akhlak yang sempurna, ilmu yang meluas, sihat tubuh badan, mampu bekerja dan bertindak, sentiasa berjihad melawan nafsu, memiliki jadual waktu hidupnya, sentiasa menjaga masa dan bermanfaat kepada orang lain.[7]

Amat jelaslah kepada kita bahawa ‘amal Islami menuntut supaya kita melaksanakan setiap asas Rukun Islam dan Rukun Iman sehingga ke peringkat Ihsan[8]sebagaimana yang jelas disebutkan dalam sebuah hadith sahih Rasulu’lah SAW bahawa ‘amal-‘amal yang kita lakukan, jika kita lakukan tanpa dapat “melihat” Allah SWT,…. fa innahu yarak maka kita dituntut percaya bahawa Allah melihat perbuatan kita!
Oleh sebab itulah, berusaha untuk mempelajari ilmu-ilmu Islam adalah wajib sebagai syarat untuk beramal kerana ilmu dan ‘amal adalah “kembar serupa” yang tidak terpisah dan tidak dapat dipisahkan sama sekali. Kecetekan ilmu tentang Islam akan mengaburkan visi seseorang Muslim untuk menapis dan menyaring pelbagai maklumat palsu daripada pelbagai makumat palsu lagi tidak sahih.
  
Tuntutan Dakwah Islamiyyah: Jama‘iyy

Dalam konteks bekerja untuk melaksanakan tuntutan Islam secara kolektif, maka skop ‘amal Islami dalam bentuk dakwah Islamiyyah menjadi semakin luas dan menyeluruh. Dari ibadah khusus seperti sembahyang, puasa dan memnunaikan haji yang menjadi kewajiban fardiyyah setiap individu Muslim, maka individu Muslim tadi dituntut untuk bersama-sama ummat Islam yang lain memastikan bahawa Hakimiyyah li’Llah (Perundangan Allah) tertegak sepenuhnya di atas muka bumi ini.[9] Sesungguhnya tugas ini juga terangkum dalam kewajiban yang mesti dilaksanakan oleh ummat Islam dan merupakan sebahagian daripada tuntutan ‘amal Islami.[10]

Dari sinilah bermulanya tuntutan berdakwah terhadap ummat Islam[11] dan sebagaimana yang ditunjukkan sendiri oleh baginda Rasul SAW, dakwah yang paling efektif lagi dituntut adalah secara berjama’ah[12] walaupun dalam keadaan tertentu, dakwah dilakukan secara fardiyyah. Dalam konteks sesebuah Jama’ah Islam yang berfungsi untuk melaksanakan islah (pembaikan) dan tajdid (perubahan menyeluruh) maka ‘amal Islami atau dakwah Islamiyyah dalam bentuk ‘Amal Jama‘iyy dapat dilaksanakan berdasarkan dua pembahagian utama, iaitu:
(i)     Maratib al-‘amal (Tahap – tahap ‘amal)
(ii)   Marahil al- ‘amal (Peringkat-peringkat ‘amal)[13]

 Maratib al-‘Amal dan Marahil al- ‘Amal

Dalam rangka untuk melaksanakan Islam di muka bumi ini, tujuh tahap ‘amal yang mesti diwujudkan yang menjadi kewajiban individu untuk Jama’ah Islam:[14]
  1. Membina individu Muslim
  2. Membina rumahtangga Muslim
  3. Membina masyarakat Islam
  4. Membebaskan negara daripada pemerintahan bukan Islam
  5. Membaiki kerajaan dan membina Daulah Islam
  6. Menyatukan ummah dan membina Khilafah
  7. Menjadi Ustaz yang memimpin dunia
Aspek selanjutnya dalam berdakwah kita ialah bagaimanakah sesuatu Jama‘ah Islam itu dapat menyusun organisasinya (tanzim) secara teratur[15] dan kemas ke arah mencapai matlamat yang telah digariskannya.  Kita juga dapati kelemahan dan kegagalan kebanyakan Jama‘ah Islam di dunia pada masa kini adalah berpunca daripada kelemahan aspek pengurusan organisasi atau tanzimJama’ah  Berjaya-tidaknya sesuatu Jama’ah Islam amat bergantung kepada bagaimana Pimpinan (Qiyadah) dan pengikutnya (Jundiyyah) mengendalikan penyusunan organisasi Jama’ah itu. 

II

Aplikasi Dakwah dalam Konteks Politik Semasa

Bolehkah prinsip-prinsip dakwah Islamiyyah itu diaplikasikan dalam konteks pentadbiran negara semasa?Sebagai orang Islam, sudah pasti jawabannya boleh kerana Islam adalah agama syumul dan universal.Oleh sebab sifatnya sedemikian syumul dan universal, sudah pasti ianya amat bersesuaian untuk manusia dan kemanusiaan sejagat sehingga akhir zaman.Itulah Janji yang Allah SWT selaku Maha Pencipta nyatakan dalam Kitab yang ditanzilkan-Nya kepada para Rasul, bermula dari Nabi Adam AS sehinggalah kepada Nabi Muhammad, Rasulu’Llah SAW sebagai Penutup Segala Rasul dan Nabi.
Kita melihat dalam konteks ilmu kemasyarakatan moden, akhlak dan adab mengendalikan Jama’ah dapat dikaitkan sebagai ilmu pengurusan saintifik moden, iaitu proses merancang (planning),  menyusun (organize),  memimpin (lead) dan mengawal (control) sesuatu organisasi ke arah mencapai matlamat (objective) yang telah digariskan.[16]Sehubungan dengan itu, pengurusan Jama’ah Islam pula bermaksud “menguruskan Jama’ah Islam ke arah menyempurnakan segala tuntutan Islam seperti yang termaktub di dalam al-Qur’an dan Sunnah Rasulu’Llah SAW.”

Oleh sebab module pengurusan Islam adalah al-Qur’an dan Hadith dan model pelaksanaannya ialah diri Rasulu’Llah SAW itu sendiri maka ummat Islam pada masa kini bergantung kepada para ‘ulama’ mu’tabar selaku pewaris para nabi untuk mentafsirkan segala mesej pengurusan yang telah ditinggalkan oleh Rasulu’Llah SAW menerusi amalan peribadi baginda SAW.
Dalam hal ini al-Imam asy-Syahid Hasan al-Banna telah mengingatkan kepada seluruh anggota Al-Ikhwan apabila beliau berkata:
“Saya tidak bimbangkan keadaan kamu dan ancaman musuh-musuh Islam, tetapi apa yang saya bimbangkan ialah diri kamu sendiri.Saya tidak takutkan ancaman orang orang Inggeris terhadap kamu, atau orang Amerika atau Rusia atau lainnya. Yang saya takutkan ialah kamu melakukan dua perkara:-
 (a)         Kamu mengenepikan Allah, lalu Allah mengenepikan kamu;                 
(b)         Kamu berpecah belah sesama sendiri, maka kamu tidak akan berguna lagi.[17]

Amatlah penting bagi kita yang berada di atas jalan dakwah ini, memelihara keaslian dakwah, memelihara martabat Islam yang dibawa dan memelihara kesucian Islam yang kita bawa ini  agar tidak menjadi bahan ketawa dan fitnah orang lain.  Para ‘ulama’ harakiyy telah menggariskan beberapa bentuk penyelewengan yang dilakukan oleh para du’at dan mujahid dakwah itu sendiri, di antara lainnya termasuklah:
(i)           Menyeleweng dari landasan asal dan kefahaman tentang Islam dan Jama’ah;
(ii)         Tidak mengutamakan aspek tarbiyyah;
(iii)        Mendedahkan Jama’ah kepada orang luar;
(iv)        Mengenepikan Syura dan nasihat;
(v)         Mengutamakan kulit bukan isinya – banyak bertengkar tetapi sedikit kerja;
(vi)        Berjalan mengikut kaki tanpa panduan yang sahih;
(g)              Cenderung kepada masalah furu’ dan mengenepikan dasar.[18]
Dengan memahami bahawa jalan dakwah itu amat berliku dan dipenuhi ranjau berduri, maka Junjungan Besar al-Rasul SAW telah meninggalkan dua pedoman utama kepada ummatnya, iaitu Kitabu’Llah Yang Maha Suci dan Sunnah baginda SAW sebagai tempat rujukan yang qat’iyy tanpa ragu-ragu dan jelas perbahasannya.  Selainnya adalah ijma’ dan qiyas para ‘ulama’ mu’tabar bagi menyelesaikan pelbagi persoalan semasa yang dihadapi ummah Islam.
Sesungguhnya,  antara yang Haq dan batil, ada pertentangannya yang nyata.  Ia memerlukan kesabaran dan ketekunan  memikul bebanan yang berat.  Ia memerlukan kemurahan hati, pemberian dan pengorbanan tanpa mengharapkan hasil yang segera tanpa putus asa dan putus harapan.  Yang diperlukan ialah usaha dan kerja yang terus menerus dan hasilnya terserah kepada Allah di waktu yang akan ditentukan-Nya.[19]

Kemelut Politik Terkini dan Dakwah Islamiyyah

Apa kaitannya kemelut politik terkini dengan asas-asas dan prinsip dakwah Islamiyyah yang telah kita huraikan sebelum ini?
Apakah Jemaah Islam sudah tergelincir daripada landasan dakwah yang suci kerana diasak dengan gelombang politik yang semakin mencabar?
Atau, apakah mungkin Jemaah Islam sudah dipengaruhi anasir-anasir negatif dari luar, yang mengambil kaedah matlamat menghalalkan cara atas nama maslahah dan strategi?
Untuk menjawab kesemua persoalan di atas, tiada jalan lain tetapi kita perlu dan sewajiabnya kembali kepada asas-asas Islam yang suci murni.  Keberanian musuh Islam menyelusuri ke dalam siri individu dan organisasi Islam dan merosakkannya, sebahagiannya adalah kerana kesilapan ummat Islam dan pemimpin Islam itu sendiri.  Benarlah apa yang pernah disebutkan oleh asy-Syahid Dr. Abdul Qadir ‘Audah bahawa keruntuhan Islam adalah disebabkan oleh:-
(i)         kejahilan ummatnya dan
(ii)         kelesuan para ‘ulama’nya.[20]

Sebenarnya kita tiada pilihan.Ummat Islam khususnya dan ummat manusia keseluruhannya telah diberikan panduan hidup yang amat jelas dengan ajaran yang dibawa oleh para rasul. Keberanian musuh Islam menghina Islam adalah kerana, di antaranya disebabkan  ummat Islam sendiri gagal mengamalkan Islam dalam bentuknya yang suci murni.  Ummat Islam gagal menghayati Islam dan mencerminkan perwatakan Islamnya sebagaiman yang dikehendali oleh syara’  sama ada dalam mu’amalah, pentadbiran, pemerintahan, alam pekerjaan, di rumah mahupun di mana jua.  Orang Islam gagal menjadi contoh yang boleh diteladani oleh rakan seagamanya.Apatah lagi untuk menjadi contoh kepada rakan yang bukan seagamanya.Jika sedemikian, bagaimana kita mampu berdakwah mengajak bukan Islam kepada Islam?  Bukankah ummat Islam sudah diberikan petujuk yang jelas oleh Rasulu’Llah SAW?[21]

Di sini timbul pelbagai persoalan, di antaranya:-
(i)           Apakah bukan Islam berbaik dengan ummat Islam kerana amalan Agama Islam yang kita anuti dan amalkan atau kerana “marriage of convenience” dalam rangka percaturan politik singkat semata-mata untuk meraih sokongan di peti undi?
(ii)         Atau sememangnya benar bukan Islam kini insaf dan mula mengenali Islam yang maha adil dan benar-benar ingin mendokong cita-cita Islamiyyah  yang diimani oleh majoriti ummat Islam dalam konteks “merubah pemerintahan sedia ada” ke arah sebuah pemerintahan baru “bersama-sama mendokong Jemaah Islam”?
(iii)        Jika benarlah sebegitu, takdirnya dalam PRU-13 nanti, kumpulan bukan Islam memenangi suara terbanyak di Parlimen, apakah amalan Islam yang terlaksana dalam pelbagai institusi kini termasuk Mahkamah Syariah, Perbankan Islam, Majlis Agama Negeri dan sebagainya  dapat dipertahankan, malah diperbaiki dan diperhebatkan atau ianya dihapuskan secara perlahan-lahan?
Apapun realitinya, kita akan terus berusaha gigih dan berdoa ke hadhrat Allah SWT untuk memenangkan Islam. Kita amat bimbang jika berlaku keadaan habis madu, sepah dibuang!  Amat dukacitalah jika kita mengambil sikap terlalu kuat mengutamakan ikatan politik daripada menjaga agama dan mempertahankan agama Islam kita sendiri!

Dalam konteks Islam di pentas antarabangsa, telah banyak episod serangan terhadap Islam berlaku mutakhir ini.Satanic Verses Salman Rushdie, buku-buku “Islam Liberal” Irshad Manji, The Clash of Civilizations oleh Prof. Samuel Huntington, Tragedi 9/11, karikatur menghina Islam dan Rasulu’Llah SAW yang bermula di Denmark dan berlarutan di Eropah dan Amerika dan kini filem Innocence of Muslims.
Bagaimana kuat reaksi ummat Islam terhadap penghinaan dan kejian ke atas Islam adalah petanda kuat atau lemahnya Islam dan amalan ummat Islam sedunia.Malah di dalam negara kita sendiri, sudah kedengaran ahli politik yang merendahkan isu penghinaan ini dengan bertanya apalah sibuknya ummat Islam bermarah-marah terhadap isu filem Innocence of Muslims ini? Malah lebih awal daripada itu, sudah ada juga kedengaran suara-suara yang amat keras menentang pelaksanaan Islam di dalam pemerintahan negara dengan alasan Malaysia adalah sebuah negara sekular.

Demikianlah kesnya dengan senario di negara kita.  Jika ada penghinaan ke atas Islam dan ada orang Islam yang takut untuk bangun menyuarakan bantahan atas pelbagai alasan termasuk alasan politik, maka tunggulah saat kehancuran Islam di negara kita ini.  Ini adalah janji yang diletakkan oleh Nabi SAW apabila baginda SAW berkata “Apabila diserahkan sesuatu urusan kepada yang bukan ahlinya, maka nantilah saat kehancurannya!”

Islam hanya dapat ditegakkan oleh orang Islam.Agama Islam hanya dapat dipertahankan oleh orang Mukmin itu sendirinya.Itu adalah fakta dan hakikat sebenarnya dan sejarah Islam telah membuktikan bahawa kejayaan Islam tercapai oleh usaha orang-orang Islam itu sendirinya.Kewibawaan Mukmin yang memerintah dengan adil lagi saksama akan menarik minat bukan Islam berpayung di bawah naungan Islam.  Sejarah yang terakam sudah menunjukkan sedemikian, bukan sebaliknya!
Kesimpulan

Hakikat bahawa Malaysia merupakan sebuah negara berbilang bangsa dan agama adalah bukti yang jelas untuk melaksanakan Islam dan membuktikan Islam adalah suatu tatacara kehidupan yang lengkap lagi adil untuk semua.

Amalan organsiasi Islam yang berkesan pula akan membantu pimpinan mengemudi organisasi dengan cekap dan mendapat keredhaan Allah SWT.  Gabungan tenaga di antara barisan pimpinan yang bijak dan pengikut yang setia di bawah manhaj yang tersusun kukuh akan menghasilkan natijah yang diharapkan dan bakal melahirkan Hizbu’Lah yang dinantikan. Sebarang usaha yang dilakukan di luar kaedah-kaedah tersebut harus ditolak dan tidak dapat diterima sebagai ‘amal-‘amal Islam kerana bagi kita yang mendukung Islam, “tujuan tidak menghalalkan cara”.  Hanya dengan sedemikian Rahmat Allah SWT akan bersama-sama kita dan nun jauh di sana……Janji Allah SWT menanti kita……………

Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar,
 Wali’Llahi’l-Hamd!

Nasharudin Mat Isa

[1]     Kertas ini untuk dibentangkan di Seminar Dakwah Nasional 1433H/2012 siri Wacana Pemikiran dan Peradaban Ummah ke 4 bertemakan Dakwah Islamiah Sebagai Kekuatan Ummah pada 8 – 9 Oktober 2012 bersamaan 22 – 23 Dzulqaedah 1433H di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur dianjurkan oleh Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT).
[2]     Untuk mendapat huraian selanjutnya dalm perspektif yang berbeza tetapi membawa maksud yang sama, sila rujuk umpamanya tulisan Dr. Abdul Karim Zaydan, Dasar-Dasar ‘Ilmu Dakwah, Jld. I (1982); Syed Muhammad al- Naquib al – Attas, Islam: Faham Agama dan Asas Akhlak (1979), Abdul Hadi Awang, Aqidah Muslimin (1985) dan Muhammad ‘Uthman El – Muhammady, Peradaban Dalam Islam (1976).
[3]     Al- Qur’an, Surah al- Dhariyat: 56.  Dalam satu hadith Rasulu’Llah SAW telah bersabda: La Ta‘tin li makhluqin fi ma‘siatin al-Khaliq  yang  bermaksud: “Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara yang ma‘siat (derhaka) terhadap Allah”.
[4]     Sila rujuk ayat-ayat al-Qur’an, umpamanya dalam Surah Ali ‘Imran: 31,32, 104, 110 dan 132 serta An-Nisa’: 80.
[5]     Hadith pertama  mengenai “Niat” dan hadith  keenam mengenai “Halal dan Haram” daripada himpunan hadith al-Arba’in  an-Nawawiah (Hadith 40) amat berkaitan dengan takrif ini.
[6]     Para ‘ulama’ telah menympulkan, berdasarkan nass-nass qat‘iyy yang sahih, tugas berdakwah adalah fardu ‘ayn dan melaksanakan dakwah secara berjama’ah (kolektif) adalah juga fardu ‘ayn. Sila lihat umpamanya Fathi Yakan,  Apa Ertinya Saya Mengamut Islam (1985),  Sa’id  Hawwa, Al- Islam (1980) dan Yusuf al–Qardhawi, Tuntutan Berjama’ah (1979).
[7]     Hasan al-Banna,  Majmu‘ah  Rasa’il al-Imam asy-syahid Hasan al-Banna (1985).
[8]     Sila rujuk hadith kedua, al-Arba’in an-Nawawiyyah.
[9]     Sebagaimana disebut oleh Syaikhul Islam, Ibn Taimiyyah, Pemerintahan Islam bertujuan: “Menegakkan Din dan mengatur urusan dunia” (                                                               ). Lihat juga Dr. Abdul Karim Zaydan, Dasar-Dasar Ilmu Dakwah (1980).
[10]   Lihat umpamanya ketegasan Allah SWT dalam Al-Qur’an, Surah al-Ma’idah: yang menghukum mereka yang tidak mahu melaksanakan hukuman menurut Hukuman Allah sebagai Kafirun (ayat 44), Zalimun (ayat 45) dan Fasiqun (ayat 47).
[11]   Di antara dalil wajib melaksanakan dakwah ialah al-Qu’ran, Surah Ali ‘Imran: 104 dan 110, dan Surah an-Nahl: 125.
[12]   Lihat umpamanya dalam al-Qur’an, Surah as-Saff: 4 Ali ‘Imran: 110 dan al-Ma’idah: 54-56. Di dalam satu hadith, Rasulu’Llah SAW pernah bersabda: (                                                       ) bermaksud: “Hendaklah kamu berada di dalam jama’ah; sesungguhnya jama’ah itu rahmat dan perpecahan itu ‘azab” (Riwayat Muslim).
[13]   Sila lihat huraian yang mendalam mengenai aspek ini oleh Ustaz  Sai’d Hawwa dalam  Ufuk Risalah at-Ta’alim (1981).
[14]   Lihat juga Dr. Mazin Farrukh, Prinsip-Prinsip Asas ‘Amal Islami (1989).
[15]   Penegasan Allah SWT dalam surah as-Saff: 4 perlu diteliti dengan mendalam. Dakwah perlu disusun rapi secara kolektif, dirancang, dikawal dan dipimpin secara berkesan untuk mencapai matlamat yang telah digariskan.
[16]   Huraian tradisi konsep pengurusan ini telah diberikan oleh Stoner dalam J.A.F. Stoner dan C. Wankle, Management, New Jersey: Prentice Hall, 1986.  Lihat juga Ernest Dale, Organisation: New York, American Management Association, 1967.
[17]   Diungkapkan semula oleh Dr. Yusuf al-Qardawi dalam Harakah Islamiyyah – Suatu Tuntutan, Shah Alam: KPIITM, 1981,  hal. 30-31.
[18]   Kupasan yang mendalam dan indah ini telah dihuraikan oleh al-akh mujahid ini dalam tulisannya yang amat penting, Jalan Dakwah: Di antara Keaslian dan Penyelewengan, Kuala Lumpur: Dewan Pustaka Fajar, 1986.
[19]   Mustafa Masyhur, Jalan Dakwah, Kuala Lumpur: Pustaka Salam, 1985, hal. 5.
[20]   Abdul Qadir Audah, Islam: Di Antara Kejahilan Umat dan Kelesuan Ulamak, IIFSO, 1977.
[21]   Maksud hadith Sahih Bukhari : “Telah kutinggalkan kepada mu dia perkara, jika kau berpegang kepadanya, tidak akan tercicir selama-lamanya – Kitabu’Llah dan Sunnah Rasul-Nya.”


Timbalan Perdana Menteri merasmikan seminar


Kertas Kerja Pilihan 2
 Peranan Dakwah Dalam Mendepani Kemelut Politik Semasa Malaysia
 Oleh Datuk Mohd Nakhaie Hj Ahmad

Peranan Dakwah  Dalam Mendepani Kemelut Politik Semasa Malaysia[1]

الحمـد لله رب العالمين وبـه نستعين على أمـور الدنيا والدين والصلاة والسلام على سيد المرسلين محمد ابن عبد الله والذين معــه أشــداء
 على الكفار رحمـاء بينهم ، اللهم افتح لنا ابواب رحــمتك وألف بين قلوبنا وانصرنا على أعدائنا

Malaysia, terdiri daripada Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Serawak adalah sebahagian daripada alam Melayu yang merangkumi ribuan kepulauan yang membentuk negara-negara Indonesia, Filipina, Brunei, dan Singapura. Semua kawasan ini berkongsi iklim yang sama, bahasa berlainan yang merendang dari pohon yang sama. Berkongsi kepelbagaian budaya yang serumpun. Bahkan turut berkongsi sejarah. Dengan kedatangan Islam terbina tamadun Malayu/Islam di alam Melayu ini, yang mengukuhkan lagi persamaan budaya dan cara hidup majoriti penduduk alam Melayu.

 

Penghijrahan penduduk dari satu tempat ke tempat yang lain, dari satu pulau ke pulau yang lain dalam perbatasan geografi alam Melayu tidak dianggap sebagai kedatangan orang asing. Orang baru yang datang dari daerah atau kepulauan lain di dalam lingkungan alam Melayu itu mudah disimilasikan ke dalam masyarakat tempatan dan mudah diterima sebagai sebahagian daripada penduduk asal. Penghijrahan itu sama dengan penghijrahan orang-orang Melayu Kelantan ke Pahang atau orang-orang Melayu Perak ke Kedah.

Alam Melayu terpisah hanya apabila penjajah menjadikannya beberapa negara yang mempunyai kedaulatan masing-masing. Peraturan emigrasi membataskan aliran penghijrahan dan menyekat kebebasannya. Tetapi perkongsian sejarah, persamaan budaya dan cara hidup tetap unggul dalam hubungan antara penduduk di alam Melayu yang berketurunan Melayu. Penghijrahan mereka berlaku secara bersahaja.Mereka mudah disimilasikan di mana jua mereka tinggal di mana-mana daerah di alam Melayu ini.
Kedatangan orang dari alam Melayu ke negara ini berbeza dengan kedatangan orang-orang Cina dan India. Terdapat dua keadaan mengenai kedatangan orang-orang Cina dan India ke Malaysia. Penghijrahan mereka ke negara ini sebelum kedatangan penjajah, adalah penghijrahan bersahaja kerana menjalankan urusan perniagaan dan sebagainya. Mereka mudah disimilasikan ke dalam masyarakat tempatan. Tetapi kedatangan mereka di zaman pemerintahan British adalah suatu perancangan dan konspirasi penjajah yang mempunyai niat jahat untuk kepentingan politik dan ekonomi penjajah. Mereka membawa masuk orang-orang Cina dan India secara besar- besaran untuk mengujudkan kontradiksi politik, sosial dan budaya yang setiap bangsa akan bergantung kepada British bagi menjaga kepentingan masing-masing. Sedangkan pihak British akan terus menguasai politik dan ekonomi negara ini dengan menjadikan pendatang-pendatang itu tenaga kerja bagi menampung kekurangan tenaga kerja di sektor perladangan dan perlombongan yang dimonopoli oleh pengusaha-pengusaha British.

Sejarah kedatangan orang-orang Cina dan India ke negara ini dan perbezaannya dengan kedatangan orang-orang dari alam Melayu, serta kedatangan orang-orang Cina dan India sebelum kedatangan penjajah, tidak boleh dipadam. Ia tetap menjadi fakta yang tidak boleh dilupakan. Justeru, mereka yang cuba mengatur semula fakta sejarah dengan menyatakan kononnya orang-orang Melayu, Cina dan India kesemuanya adalah pendatang asing di negara ini, terdiri dari kalangan mereka yang tidak jujur dan tidak ikhlas dan mempunyai perancangan jahat bagi menafikan keadilan dan hak-hak yang sepatutnya diterima oleh mereka yang berhak. Mereka adalah konspirator yang  sangat berbahaya.
Orang-orang Melayu dan kaum bumiputra lainnya di negara ini dari masyarakat serumpun yang bertapak di negari ini ribuan tahun dan mempunyai tamadunnya yang tersendiri. Masyarakat ini mempunyai sistem pemerintahannya di negara ini sejak ribuan tahun dan memiliki hasil-hasil ilmu pengetahuan yang menjadi tonggak perkembangan budaya dan tamadun mereka. Institusi raja-raja Melayu adalah institusi penting yang menjadi bukti kewujudan sistem pemerintahan yang unggul berteraskan Melayu/Islam di negara ini sejak zaman berzaman.  Bahkan sastera klasik yang diwarisi dari tamadun ini masih segar untuk dijadikan bahan kajian.

Mereka yang berusaha mengubah bentuk sejarah negara ini berfahaman resis yang fanatik kepada kaum masing-masing serta menolak usaha pembentukan satu bangsa menerusi asimilasi budaya dan kehidupan dengan mengambil kira bahawa teras pembentukan itu terdiri daripada latar belakang sejarah, budaya dan tamadun negara ini. Mereka berusaha mengubah sejarah dan meletakkan kaum mereka mempunyai kedudukan penting dalam sejarah negara ini. Usaha mereka itu adalah suatu usaha melakukan pembohongan dan pemalsuan fakta yang amat keji dan jelek. Sikap keji dan jelek ini amat berbahaya kepada usaha pembentukan sebuah negara yang mempunyai jatidiri dan bertapak di atas landasan kukuh untuk menyatukan rakyat sebagai satu bangsa.

Sikap meninggi diri dan beranggapan bahawa kaum sendiri lebih superior kerana hidup kaya raya, menikmati kemajuan yang lebih dari kaum lain, ditambah pula dengan sikap memandang rendah kepada kaum lain, khususnya kaum bumiputra, menyebabkan kebanyakan pemimpin mereka bersikap lupa daratan dan dengan angkuh menuntut pelbagai perkara yang diluar batas susila untuk kepentingan kaum sendiri, sehingga melukai perasaan kaum bumiputra. Mereka seolah-olah akan dapat menghadapi akibat buruk jika berlaku perbalahan dan pegaduhan antara kaum seperti yang berlaku dalam Peristiwa 13 Mei.

 

Antara tuntutan melampau mereka ialah mentut persamaan dan mengubah Perlembagaan negara supaya ditegakkan kesamarataan hak, agama dan sebagainya dengan menolak peruntukan-peuntukan yang bertujuan melindungi hak-hak kaum bumiputra. Sebahagian daripada pemimpin mereka menyertai perjuangan kaum liberal Barat dan membuat tuntutan melampau untuk memberi kebebasan kepada amalan homoseksual, lesbian, perkahwinan sejenis dan sebagainya, tanpa mempedulikan ajaran agama dan nilai-nilai agama yang dihormati dan dipandang tinggi oleh majoriti rakyat negara ini. Sikap tidak hormat terhadap ajaran Islam yang merupakan agama bagi negara ini, menunjukkan keangkuhan yang melampau. Seterusnya mereka mempersendakan asas pembentukan negara ini yang menjadikan keislaman dan kemelayuan sebagai kerangka pembangunan tamadun yang telah dipersetujui dalam kontrak sosial antara kaum yang diterjemahkan ke dalam perlembagaan negara.

Sikap mementingkan kaum sendiri tanpa menghormati pentingnya kekayaan negara dinikmati bersama secara adil dan berpendirian melampau di dalam membuat tuntutan untuk kepentingan kaum tertentu, bukanlah sikap yang sesuai dengan masyarakat majmuk yang memerlukan sikap bertoleransi dan bertimbang rasa terhadap kaum lain yang lemah dan memerlukan bantuan dan pembelaan. Sedangkan mereka bernasib baik kerana yang memegang kuasa politik ialah kaum bumiputra yang memberikan kepada mereka peluang yang seluasnya untuk maju dan berjaya dalam pelbagai lapangan, sehingga mereka menguasai ekonomi dan menikmati kehidupan lebih baik berbanding kaum bumiputra sendiri. Tidak puas dengan apa yang diperolehi, mereka mendesak secara melampau untuk meluaskan bidang penguasaan mereka tanpa menghiraukan kepenting rakyat Malaysia dari kaum yang lain. Jika mereka menguasai kuasa politik, sudah tentu peluang untuk kaum lain menikmati kehidupan yang sejahtera akan dinafikan dengan alasan bahawa kemajuan dan pembangunan dicapai mengikut merit. Kaum yang kurang dari segi merit akan dengan sendirinya tertinggal di belakang. Inilah yang akan berlaku sekiranya mereka menguasai kuasa politik. Di manakah keadilan dan kewajipan membantu mereka yang lemah untuk menikmati kehidupan yang saksama?

Bagaimanakah caranya untuk menghilangkan perasaan bongkak dan sombong yang kian berakar di kalangan kaum tertentu ini?  Waktu mereka dalam keadaan daif dan miskin dan sebahagian mereka terpaksa menyerah anak-anak untuk dipelihara oleh orang-orang Melayu, mudah bagi mereka akur dengan apa jua langkah untuk bersatu dan diisimilasikan dalam masyarakat tempatan. Tetapi apabila sudah kaya dan kuat ditambah pula dengan “superiority complex” yang dialami sekarang, tidak mudah bagi mereka tunduk kepada dasar-dasar nasional untuk kepentingan bersama.Bahkan mereka akan mempengaruhi dasar-dasar nasional hanya untuk mengukuhkan kedudukan mereka dan meluaskan kepenti-ngan mereka di dalam pelbagai sektor untuk mencapai matlamat untuk memonopoli kuasa di tangan mereka.

Di era petadbiran Tun Abdul Razak dan Tun Husain Onn, kerangka pembangunan nasional, berjalan seiring dengan malamat yang termaktub dalam perlembagaan dengan dasar induk DEB. Keseimbangan kemajuan antara kaum kian menutup jurangnya. Langkah-langkah afirmatif yang telah diambil melonjakkan kemajuan orang-orang Melayu tanpa menyekat peluang kaum lain untuk terus bergerak menuju kemajuan. Golongan menengah Melayu yang berpengaruh berjaya diwujudkan dan telah memainkan peranan penting dalam usaha melonjakkan kemajuan negara. Perancangan pembangunan yang dirangka oleh golongan profesional dan birokrat Melayu, turut memberi peluang yang laus kepada kaum bukan Melayu untuk meraih keuntungan dan membina kekuatan ekonomi mereka sehingga berjaya menikmati kekayaan yang membanggakan dalam proses pembangunan yang walupun bergerak sederhana, tetapi seimbang.

Tun Dr. Mahathir sebagai Perdana Menteri, berusaha memacu kemajuan dengan lebih rancak lagi bagi mencapai hasrat menjadikan Malaysia sebuah negara maju menjelang tahun 2020. Untuk itu dasar-dasar afirmatif yang dianggap sebagai tungkat tidak lagi sesuai. Persaingan di dalam srebuah negara brerteraskan perdagangan dan perindustrian dengan mengutamakan merit perlu dihayati bagi menghasilkan lonjakan menuju negara maju. Langkah-langkah yang diambil itu cukup sesuai untuk bergerak pantas menuju kemajuan. Tetapi bukan tanpa risiko. Kerangka kemelayuan dan keislaman dalam pembangunan negara menguncup dan fenomena liberal kian menyerlah. Bahasa Melayu kian terpinggir. Dasar-dasar pembangunan diformulasi dari atas ke bawah. Tidak sebagaimana era Tun Abdul Razak yang diformulasi dari bawah ke atas. Banyak institusi negara di zaman Tun Abdul Razak yang ditubuhkan kerajaan, bagi menggerakkan pembangunan negara adalah hasil resolusi seminar dan kongres yang dianjurkan sama ada oleh kerajaan atau pun rakyat. Di zaman Tun Mahathir idea-idea pembangunan dihasilkan daripada pengalaman-pengalaman beliau dari lawatan-lawatan ke luar negara dan perbincangan dengan pakar-pakar dari dalam dan luar negara. Kemajuan negara di zaman Tun Mahathir sangat menyerlah dan melonjak Malaysia ke persada dunia sehingga dikenali di mana-mana. Ia muncul sebagai negara Islam termaju dari segi keupayaan bersaing, kemantapan ekonomi, kemajuan pengurusan, pendidikan dan sains dan teknologi.

Bagaimana pun penamatan dasar-dasar afirmatif memberi kesan teruk kepada usaha memajukan orang-orang Melayu dan sekaligus gagal mengerakkan mereka menjadi masyarkat perdagangan dan perusahaan sebagaimana yang dihasratkan oleh Tun Dr. Mahathir. Tun Dr Mahathir mempunyai pandangan dan langkah-langkah tersendiri bagi memajukan orang-orang Melayu dan umat Islam. Iltizam beliau untuk memajukan orang Melayu dan hasratnya yang berkobar untuk kejayaan umat Islam, tidak perlu diragukan. Untuk maju orang-orang Melayu perlu didedahkan di glombang persaingan, tanpa bergantung kepada tongkat untuk terus maju ke hadapan. Dengan semangat “Malaysia Boleh” beliau mengharapkan orang-orang Melayu akan bertungkus lumus dengan penuh semangat bagi meraih kejayaan daripada peluang-peluang yang tersedia dalam proses pembangunan yang sedang berlaku. Beliau membuka ruang luas kepada semua rakyat, menerusi pembangunan negara menuju sebauh negara maju dengan menhgambil langkah-langkah liberalisasi dan mengurangkan dasar-dasar afirmatif. Pelbagai projek mega dilaksanakan untuk melonjak negara mengham-piri stutus negara maju.

Tetapi apa yang beliau kehendaki daripda orang-orang Melayu itu belum wujud di kalangan orang-orang Melayu sendiri. Bahkan golongan-golongan yang dipilih oleh beliau untuk memiliki jiwa dan semangat yang dikehendaki beliau itu yang dijadikan anak emasnya, juga tidak menjadi. Mereka mengkhianati cita-cita beliau dan tidak berusaha untuk membentuk dan memperkasakan komuniti perdagangan dan perusahaan Melayu. Sebaliknya, mereka hanya membolot peluang yang dianugrahkan untuk memperkayakan diri sendiri.
Di akhir pemerintahan beliau Dr. Mahathir sempat meluahkan kekecewaan kerana gagal menolong orang-orang Melayu. Yang sebenarnya, ruang luas yang dibuka untuk bersaing melalui liberalisasi pembangunan tidak mampu dipikul oleh orang-orang Melayu yang masih mencari-cari kaedah terbaik untuk berubah dan membina kekuatan daya saing mereka.  Peluang keemasan yang dibuka melalui dasar liberalisasi pembangunan negara ini sebahagian besarnya diraih oleh orang-orang Cina dan sebahagian yang lain oleh orang-orang India. Orang-orang Melayu menggigit jari. Anak-anak didik Dr. Mahathir terhumban akibat krisis kewangan yang melanda. Kadar pemilikan kekayaan orang-orang Melayu yang mencapai 20% di zaman DEB menurun ke tahap lebih rendah. Kadar purta pendapatan isi rumah orang-orang Melayu terendah jika dibandingkan dengan pendapatan isi rumah orang-orang Cina dan India. Di era pemerintahan Tun Dr. Mahathir, negara menjulang ke persada dunia. Tetapi orang-orang Melayu terhimpit oleh arus pembangunan di negara sendiri.

Kekayaan orang-orang Cina yang dapat dikumpul mereka dari peluang liberalisasi Tun Dr. Mahathir menaikkan tocang mereka secara beransur. Mereka mula mendengar suara-suara sumbang keangkuhan daripada para pemimpin mereka yang “chauvinistic” dan mula menyahut suara-suara sumbang itu. Mereka mula menyerlahkan kesombongan mereka dalam pilihanraya ke 12.
Yang menyebabkan berlaku kesombongan kaum Cina itu bukan sahaja kejayaan ekonomi yang diperolehi daripada peluang liberalisasi tajaan Tun Dr.Mahathir, tetapi juga disebabkan perlakuan jelek orang-orang UMNO yang dipimpinnya dan penerusan kepimpinan Tun Abdullah Badawi yang lemah serta kepimpinan

Dato’ Seri Najib yang terpaksa berhadapan dengan kesombongan kaum Cina dan perlakuan jelek kuncu-kuncu UMNOnya yang tidak sedar diri. Gabungan antara kesombongan kaum Cina dan kejelekan kelakuan orang-orang UMNO menimbulkan situasi politik yang rumit di Malaysia sekarang. Keadaan itu membuka kesempatan kepada Pakatan Pembangkang yang dipimpin oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim meneguk di air keruh. Sedangkan beliau seorang yang sangat diragukan keikhlasannya sebagai pejuang bangsa dan agama.Bahkan beliau sering menerima tuduhan sebagai boneka Yahudi dan seorang pemimpin yang tidak bermoral.

Pakatan Pembangkang yang disertai PAS, PKR dan DAP membuka gelanggang persilatan politik dengan membawa pelbagai rentak sepak terajang yang memeningkan kepala rakyat. Gelombang kekeliruan di kalangan rakyat makin terasa lambongannya. Rakyat mungkin dihanyut kekeliruan itu dan negara akan behadapan dengan krisis politik yang membawa kepada keadaan tidak stabil selepas Pilihanraya ke 13 nanti. Melainkan jika rakyat berjaya keluar daripada kekeliruan menjelang pilihanraya tersebut dan memilih kerajaan dengan penuh berhati-hati serta mengutamakan kesetabilan negara mengatasi fanatik kepar-tian dan perkauman.

Asas Pembentukan Negara ini.

Perjuangan kemerdekaan negara ini dipelopori orang-orang Melayu dan hasil pengorbanan mereka. Hanya segelintir orang-orang Cina dan India menyertainya. Kebanyakannya terdiri daripada mereka yang sudah bermustautin di negara ini beberapa generasi terdahulu yang mempunyai perasaan bahawa Tanah Melayu telah menjadi negara mereka. Perasaan itu mendorong mereka membuat tuntutan supaya mereka dilayani sama seperti layanan diberikan kepada orang-orang Melayu. Tuntutan itu menjdai agenda politik mereka. Kebanyakan tuntutan politik adalah disuarakan oleh orang-orang Cina Negeri Selat dan ia tidak mewakili semua orang Cina yang tinggal di Tanah Melayu. (Hasnah Husiin, dalam Pemikir, Julai-September 2012:73)
Kebanyakan orang-orang Cina dan India menjelang kemerdekaan negara ini, terutama dari kalangan mereka yang masuk ke negara ini di bawah dasar pintu terbuka British, atau dengan kata lain mereka yang dibawa masuk oleh British, tidak merasai bahawa negara ini negara mereka. Mereka terus berkiblat ke negara masing-masing. Mereka berpolitik mengikut rentak politik di negara mereka. Saya masih ingat dalam tahun lima puluhan, gambar-gambar Sun Yet Sin dan Chiang Kai Shik, masih bergantungan di kedai-kedai orang Cina di Pekan Kupang. Mereka terbahagi kepada dua golongan. Penyokong Parti Nasionalis dan parti Komunis yang dipimpin Mao Zedong.

Pemberontak Komunis yang lari ke hutan setelah perang Dunia Kedua, adalah daripada pengikut Maoist. Walaupun tidak ke semua penyokong Parti Komunis itu tidak masuk de dalam hutan, tetapi berperanan menyebarkan faham komunis di kalangan orang-orang Cina di negara ini. Mereka meresap masuk ke dalam golongan pelajar-pelajar sekolah Cina dan pertubuhan-pertubuhan Cina di negara ini. Gerakan mereka menjadi sebahagian gerakan komunis Cina yang bertujuan menjadikan negara ini negara Komunis di bawah payung negara Komunis Cina. Bukan tujuan mereka memerdekakan negara ini sebagai sebuah negara merdeka yang bebas. Justeru, mereka bukan pejuang-pejuang kemerdekaan negara ini. Percubaan mengiktiraf mereka sebagai pejuang kemerdekaan dari sesetengah pihak , adalah suatu pembohongan keji dan pembelot yang tidak memahami hakikat sejarah.

Pengikut-pengikut Parti Nasionalis, walaupun masih terikat kepada politik negara mereka, tetapi mula beralih sikap setelah penubuhan MCA yang dipimpin Tan Cheng Lock. Untuk makluman, beliau ini sudah bermustautin di negara ini beberapa generasi dan dari kalangan Baba Melaka. Kebanyakan orang Cina dari kalangan penyokong Parti Nasionalis menyertai MCA dan mula berusaha menyesuaikan diri dan ingin menjadikan negara ini sebagai negara mereka. Masalah utama mereka untuk tujuan itu ialah kerakyatan. Mereka masih tidak diakui sebagai rakyat dan kerakyatan negara ini pula dicorakkan mengikut rakyat kepada raja-raja di setiap negeri. Mereka yang tinggal di negeri-negeri Selat pula adalah sebagai rakyat British.

Sebahagian daripada orang-orang Cina tidak menghiraukan politik. Tujuan mereka ialah untuk mencari rezeki dan akan pulang ke kampong halaman mereka dengan rezeki melimpah ruah yang mereka perolehi di negara ini. Mereka lebih mementingkan kepentingan dan survival masing-masing. Untuk itu mereka berusaha menjaga kepenting mereka dan bersaing untuk mendapat rezeki sebanyak mungkin. Pesaingan itu menyebabkan mereka menubuhkan kumpulan-kumpulan sulit berdasarkan etnik seperti pertubuhan rahsia Hai San dan Gee Hin.

Penubuhan Parti Perikatan oleh Tunku Abdul Rahman, terdiri daripada UMNO,MCA dan MIC, serta kempen-kempen yang dijalankan oleh pemimpin ketiga-tiga perti ini, banyak mengubah sikap orang-orang Cina dan India. Penekanan supaya mereka memberikan ta’at setia kepada negara ini banyak membawa perubahan sikap di kalangan mereka dan mula membina perasaan bahawa negara inilah negara mereka. Sebagaimana yang disebutkan masalah utama mereka untuk menjadikan negara ini sebagai negara mereka ialah kerakyatan. Masalah ini diberikan penekanan penting oleh pemimpin-pemimpin MCA dan MIC dan dipersetujui oleh UMNO melalui tolak ansur antara pemimpin-pemimpin ketiga-tiga parti tersebut. Pendirian UMNO di dalam perkara ini diperjelaskan di dalam konvensyen antara pemimpin-pemimpin Melayu yang dihadiri wakil-wakil pertubuhan Melayu, termasuk PAS. PAS yang diwakili Dato’ Asri menolak tolak ansur tersebut dan menentang pemberian kerakyatan kepada orang-orang Cina dan India yang masih berstatus pendatang.

Persetujuan memberikan kerakyatan kepada orang-orang asing itu, diimbangi dengan pengakuan dan pengiktirafan orang-orang Cina dan India mengenai asas kemelayuan dan keislaman negara ini. Justeru, mereka menerima dan mengiktiraf hak-hak istimewa orang Melayu, kedudukan raja-raja Melayu, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan Islam sebagai agama negara. Keempat-empat perkara itu dan penyelsaian masalah kerakyatan dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan yang dengan jelas menentukan sifat kemela-yuan dan keislaman dalam pembentukan negara ini dan acuan tamadunnya dalam proses pembangunan sebuah negara bangsa di masa hadapan.

Hanya dengan kehendak Allah S.w.T jua, nas perlembagaan mengenai Islam berakhir dengan ayat “Islam is the religion of the Federation and other religion may be practice in peace and harmony.” Perkataan sekular tidak dimasukkan untuk dijadikan penjelasan keterbatasan peranan Islam sebagai agama negara. Walaupun di luar perlembagaan itu gamat dibincangkan dan dibicarakan, bahkan dijelaskan bahawa negara ini adalah negara secular, walaupun Islam sebagai agama rasmi. Tetapi gamat di luar itu tidak mempunyai nilai undang-undang. Yang menjadi nilai sebenar ialah butiran yang termaktub di dalam perlembagaan itu yang begitu jelas sekali bahawa status Islam bukan sekadar agama rasmi, tetapi agama bagi negara. Dengan perkataan lain, negara ini adalah negara beragama dan agamanya ialah Islam.

Ceteklah pemikiran mereka yang berpendapat bahawa sifat kemelayuan dan keislaman negara ini menjadikan negara ini sebuah negara perkauman dan mengamalkan diskriminasi atau dengan bahasa lain sebuah negara apartheid. Kemelayuan dan keislaman adalah jatidiri dan acuan pembinaan tamadunnya. Jika negara-negara Barat membina tamadunnya berteraskan budaya, agama dan sejarahnya di Barat, maka begitulah negara ini mempunyai acuan dan kerangka pembangunan tamadunnya yang tersendiri. Hanya mereka yang bergerak dalam acuan itu dan beriltizam dengan kerangka itu layak dinamakan rakyat Malaysia yang sebenar yang memiliki dan menghayati harapan dan halatuju bersama bagi sebuah negara bangsa yang bercita-cita tinggi. Di sinilah terjalinnya asas dan ikatan bagi perpaduan kebangsaan yang sebenar. Jika setiap kaum dan kelompok masyarakat mempunyai cita-cita yang berbeza dan matlamat bersimpang siur, tidak mungkin akan lahir perpaduan sebagai bangsa bagi sebuah negara yang merdeka.

Kemelayuan tidak memberi makna hanya orang Melayu atau terbatas dalam kelompok masyarakat Melayu. Istilah Melayu di dalam perlembagaan tidak diasaskan kepada kaum atau etnik. Ia berasaskan kepada agama dan budaya. Pengertian yang berasaskan kepada agama dan budaya itu, terbuka untuk semua rakyat tanpa mengira keturunan bangsa. Jika sesiapa sahaja dari kalangan rakyat negara ini mahu melengkapkan diri mereka sebagai rakyat yang sebenarnya, mereka harus menyesuaikan diri dengan kerangka agama dan budaya negara ini, iaitu kemelayuan dan keislaman. Mereka menjadi rakyat yang selengkapnya, jika mereka menerima keadaan itu. Menjadi rakyat Malaysia yang sebenarnya, mesti-lah bergerak dalam kerangka pembangunan negara yang beracuan kemelayuan dan keislaman. Dengan itu, mereka turut diberikan hak-hak istimewa sebagai-mana orang-orang Melayu.

Kehendak Perlembagaan dan matlamat perjuangan kemerdekaan tidak dihayati dengan penuh jujur. Jika dihayati dengan kesungguhan,setelah 55 tahun merdeka, perpaduan nasional berteraskan keislaman dan kemelayuaan itu, telah terbentuk dengan kerangkanya yang jelas dan halatujunya yang terang. Yang Teramat Mulia Tungku Abdul Rahman, menyedari hakikat perpaduan nasional ini tidak akan tercapai dalam keadaan kemajmukan yang penuh dengan kontradiksi agama dan budaya. Beliau menubuhkan PERKIM dan menggerakkan pertubuhan itu untuk menjalankan usaha pengislaman kaum-kaum bukan Melayu yang belum beragama Islam. Dengan bantuan Tun Mustafa, PERKIM dan USIA menjalankan usaha pengislaman kaum Bumiputra di Sabah. Melalui BINA, Tun Abdul Rahman Ya’kub melaksanakan agenda yang sama dengan sokongan Tunku Abdul Rahman. Saya masih ingat dalam tahun 1973, dalam Kongres Ekonomi Islam Ke 2, Tun Abdul Rahman Ya’kub mencadangkan supaya ditubuh Yayasan Dakwah Islamiah dan dipersetujui oleh Tun Abdul Razak yang telah mengisytiharkan penubuhannya pada tahun 1974. Tujuannya ialah untuk menjadikan dakwah sebagai program nasional. Malangnya, YADIM sejak penubuhannya menjadi sebuah institusi yang “hidup segan mati tak mahu.” Program nasional yang sangat penting untuk menyatukan rakyat berbilang kaum dan agama dalam acuan kemelayuan dan keislaman ini, hanya diberi peruntukan RM1 juta sahaja setahun. Bukannya kerajaan tidak bersedia membiayai pergerakannya, tetapi bajet yang kecil itu ialah kerana tiada perancangan yang dibuat untuk tujuan dakwah. YADIM lebih banyak diisi dengan agenda politik sahaja.

Saya telah diberi kesempatan untuk memimpin YADIM oleh Tun Dr. Mahathir pada tahun 2000-2009. Saya hadhir dalam Kongres Ekonomi ke 2 itu dan mengikuti perkembangan YADIM daripada mula ditubuhkan, mendengar sendiri daripada ucapan Tun Abdul Rahman Ya’kub yang mengemukakan cadangan itu dan penjelasan sampingannya di luar sesi perbincangan, memahami apakah tujuan yang tersurat dan tersirat YADIM ditubuhkan. Saya cuba menghayati YADIM sebagai institusi dakwah nasional dan mengembalikannya kepada tujuan ia ditubuhkan. Fokus saya ketika itu ialah membangunkan prasarana dakwah dengan melibatkan para ulama’, intelektual, pertubuhan dakwah dan masyarakat di dalam gerakan dakwah. Dasar Dakwah Baru diperkenalkan dan perancangan lima tahun pertama dan kedua dilaksanakan. Saya memohon peruntukan kewangan daripada kerajaan dengan jumlahnya yang sesuai mengikut perancangan itu. Permohonan peruntukan YADIM tidak pernah dikurangkan jumlahnya. Bahkan ketika saya memohon peruntukan tambahan juga tidak pernah ditolak. Malangnya, setelah saya bersara Dasar Dakwah Baru terbenam di dalam buku dan rancangan lima tahun pertama dan kedua yang disusun, tinggal sebagai rancangan kosong yang tidak diteruskan. Saya hanya boleh mengeluh “Wal hasil balik asal.”

Acuan Keislaman dan Kemelayuan Tidak Membawa Kemelut.

Perubahan adalah sunnah Allah S.w.T. Sedangkan sunnah yang ditetapkan itu tidak berubah. Sunnah perjalanan alam merupakan hukum yang tetap selagi Allah S.w.T menghendakinya. Tetapi apabila manusia mengikut sunnah itu menuju ke arah menaik, maka manusia akan menaik dan jika manusia mengikut sunnah itu menuju jalan menurun, maka manusia akan menurun. Naik dan turunnya perjalanan hidup manusia adalah merupakan perubahan yang berlaku di dalam masyarakat manusia dan persekitarannya, berdasarkan laluan yang dilaluinya.

Setelah kemerdekaan dicapai dalam tahun 1957, perubahan berlaku dari suatu keadaan kepada keadaan yang lain di negara ini. Perubahan terus berlaku mengikut perancangan dan perlakuan para pemimpin dan rakyat di negara ini. Ia berlaku dalam segenap bidang menuju hala menaik dan tidak kurang pula menuju hala menurun dalam proses pembangunan dan pengisian erti kemerdekaan.
Oleh kerana kertas kerja ini secara khusus berkaitan dengan politik dan dakwah, saya memfokuskan kepada fenomena kedua-dua lapangan ini untuk melihat arah menaik dan menurun dalam kedua-dua lapangan ini. Dakwah yang saya maksudkan ialah usaha-usaha pembangunan dan pengembangan Islam dari segi mengajak manusia menganut agama Islam, mengurangkan pandangan negatif sesetengah orang terhadap Islam, perkembangan institusi dan sistem Islam dan perkara yang berkaitan dengan perleksanaan Islam di negara ini, peng-hayatan masyarakat terhadap ajaran Islam serta corak dan bentuk pendekatan dan usaha para pendakwah dalam mengembangkan ajaran Islam serta kesan-kesan yang terdapat dalam masyarakat Islam khasnya dan masyarakat Malaysia umumnya.

Secara makro kita melihat arah menaik yang ketara dalam perkembangan dan pembangunan Islam di negara ini. Institusi pendidikan Islam dari peringkat rendah ke peringkat pengajian tinggi bekembang pesat dan peluang mempelajari Islam terbuka luas untuk rakyat negara ini, sama ada di dalam dan di luar negara. Bermula dari era kebangkian Islam pada tahun 1970an perkembangan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam dan Bahasa Arab telah melalui satu ledakan yang drastik (Zamri Arifin: 2008) Perkembangan ini turut digerakan oleh pihak swasta, selain daripada kesungguhan kerajaan melaksanakannya.

Ekoran daripada timbulnya kesedaran Islam yang mendalam di kalangan masyarakat Islam dan keperihatinan pihak kerajaan dan swasta di atas kecenderungan mereka iaitu diperkenalkan beberapa produk perbankan Islam seperti al-Mudharabah, al-Wadi’ah, al-Rahn dan sebagainya (Zawiyah Haji Mat: 2008) Sistem perbankan Islam yang meupakan tulang belakang kepada sistem kewangan Islam, memainkan peranan penting dalam menggerakkan deposit dan menyediakan keperluan kewangan untuk pertumbuhan ekonomi. Perbankan Islam kini diwakili oleh 33 institusi perbankan Islam, terdiri daripada dua per-bankan Islam dan 31 dijalankan oleh perbankan konvensional yang menawarkan produk-produk dan perkhidmatan perbankan Islam di bawah skima pebankan Islam (BNM, The Islamic Financial System 2003)
Industri takaful terus berkembang pada tahun 2004 selaras dengan pertumbuhan ekonomi dalam negeri. Kesemua penunjuk utama industry menunjukkan pertumbuhan positif. Gabungan pendapatan caruman bersih takaful keluarga dan am meningkat 10.8% kepada RM 1.1 bilion. Manfaat dan tuntutan bersih yang dibayar oleh industry takaful meningkat 34.7% kepada RM377.3 juta. (BNM: Takaful: Laporan Tahunan 2004, h. A3)

Institusi Zakat juga berkembang dengan pesat setelah dipermodenkan Pusat Kutipan Zakat. Jumlah kutipan di seluruh negara mencapai angka lebih daripada RM500 juta. Justeru, keupayaan membantu asnaf yang berhak telah meningkat. Kajian membuktikan bahawa agihan zakat, telah memberi kesan dengan mengurangkan kadar kemiskinan. Agihan zakat mengurangkan 30% responden daripada golongan fakir kepada golongan miskin. Agihan zakat juga telah mengeluarkan 10% responden daripada garis kemiskinan berbanding sebelum agihan zakat dibuat. (Fuadah Johari & Patmawati Haji Ibrahim: 2007, h. 86)Kerajaan Pusat pada tahun 2004 telah menubuhkan Jabatan Wakaf, Haji dan Zakat untuk memperkemaskan lagi pengurusan ketiga-tiga bidang ibadah itu yang jelas membantu perkembangan Islam dan pengukuhan institusi Islam di negara ini.

Kemajuan yang dicapai dalam pelaksanaan Islam seperti yang disebut di atas, tidak mendatangkan apa-apa kemelut politik, kecuali isu-isu kecil yang dibangkitkan oleh beberapa orang politikus untuk memancing pengaruh dan menimbulkan keraguan terhadap perlaksanaan Islam. Pada hal orang-orang bukan Islam turut memainkan peranan memajukan sistem Islam itu khusunya di lapangan kewangan dan takaful. Mereka bukan sahaja tidak menimbulkan masalah tetapi juga turut mendapat manfaat yang besar daripada pelaksanaan sistem Islam. Bahkan, ternyata mereka mengambil peluang daripada pelaksanaan sistem kewangan Islam itu bagi mengembangkan perniagaan mereka. Penglibatan mereka di dalam pembangunan industry halal membuktikan bahawa program-program pengislaman yang bersifat Rahmatan Li al-alamin, tidak mendatangkan kemelut politik dan sosial, bahkan disertai dengan partisipasi yang aktif oleh masyarakat bukan Islam. Industri halal dibangunkan dengan progresif sebagai penyumbang yang signifikan kepada ekspot negara. Bahkan makanan halal telah dijadikan kerajaan sebagai strategik tumpuan dalam perancangan induk industri Negara (MATRADE: Malaysia Exporter of Halal Products Directory, 2006, h.v.)

Acuan keislaman dalam ertikata yang sebenarnya sebagaimana yang dituntut oleh Islam, mendatangkan kebaikan kepada semua rakyat dan pembentukan negara ini berasaskan acuan tersebut, membawa kebaikan kepada negara ini, sekiranya ia dilaksanakan secara semestinya dalam pembangunan negara ini.
Bahkan, perpaduan di kalangan orang-orang Melayu yang merupakan golongan majoriti masyarakat Islam dan masyarakat Malaysia, merupakan tuntutan Islam, memberi manfaat kestabilan politik kepada negara ini. Kekuatan masyarakat teras adalah penting bagi mengujudkan kesetabilan. Ia akan mengurangkan konflik dan memberi ruang yang luas kepada pihak berkuasa di kalangan mereka untuk menegakkan keadilan dan meneruskan agenda pembangunan. Apalagi jika program pengislaman kaum-kaum bukan Melayu diteruskan sehingga majoriti besar rakyat Malaysia terdiri daripada orang-orang Islam. Perpecahan di kalangan masyarakat Melayu sekarang ini, menggamit kemelut dan ketidak-stabilan yang akan mara, sekiranya masalah perpaduan dipandang remeh.

Hala tuju menaik di dalam pengisian acuan keislaman dan kemelayuan itu, tidak syak lagi adalah hasil daripada kesedaran dan kebangkitan Islam serta suara lantang gerakan dakwah yang berusaha membetulkan hala tuju negara. Kesedaran Islam di kalangan golongan muda terpelajar pada ketika itu, memberi impak yang cukup besar kepada perubahan. Mereka mendewasa dalam pengisian jawatan-jawatan penting negara yang bertanggungjawab membuat perancangan dan pelaksanaan program-program pembangunan negara. Tanpa kesedaran keislaman mereka tidak mungkin arah menaik dalam pengisian keislaman acuan negara ini akan berlaku. Begitu juga gerakan dakwah yang berkesan memberi kesedaran kepada rakyat untuk menilai kebolehan dan keupayaan kerajaan di dalam menentukan hala-tuju masyarakat dan negara.
Jika kita mengambil kira pembangunan prasarana dan kemudahan kesihatan dan sebagainya, kita dapati kualiti hidup rakyat Malaysia bertambah baik dan ini juga harus diambil kira sebagai pengisian kepada agenda keislaman dan kemelayuan yang tidak banyak menimbulkan kemelut politik. Begitu juga di dalam usaha membasmi kemiskinan di kalangan rakyat.

Hala Menurun Bagi Acuan Keislaman dan Kemelayuan.

Acuan yang termaktub dalam Perlembagaan negara ini, jika diabai dan diselewengkan menjadi petanda pengkhianatan perjuangan kemerdekaan. Walaupun upacara sambutan kemerdekaan setiap tahun disusun meriah dan secara besar-besaran, ia tidak membawa makna apa-apa sekiranya perjuangan kemerdekaan itu dikhianati oleh generasi baru bangsa ini. Dengan pengkhianatan itu negara kita kehilangan arah dan hala-tujunya yang sebenar. Perjalanannya terumbang ambing seperti bahtera yang dipukul gelombang besar. Ia mengalami ancaman ditelan ombak besar itu. Kerangka pembenaan ketamadunannya seperti tiada matlamat dan hala tuju. Terpesona dan hanya sekadar terpesona dengan tamadun dan budaya Barat, tidak membawa kita kemana. Sebuah negara merdeka semestinya memiliki hala tuju sendiri di dalam pembentukan dan perkembangan tamadunnya.

Apabila gerakan dakwah dan kesedaran Islam di negara ini, kian dihanyut kejayaan dan para penggeraknya dilihat berharga dalam pasaran politik, mulalah mereka menawarkan diri di pasaran itu. Pada hal persiapan organisasi dan prasarana dakwah dan persiapan iman, pengetahuan dan mental, belum bersedia menceburi simpang siur politik yang penuh dengan kemunafikan. Dunia politik yang perlu sentiasa diimbangi gerakan kesedaran dan keinsafan massa, mula mengambil tempat dominan dalam pemikiran rakyat. Kekuatan pergerakan dakwah yang menjadi kekuatan pengimbang, kian terhakis dan tidak tersusun. Keadaan ini memberi ruang kepada pelbagai kefahaman dan ideologi, menyerap masuk dan mengganggu acuan keislaman dan kemelayuan, sehingga simpang siur pemikiran kita kehilangan arah dan hala tujunya. Untuk merengkaskan bicara saya paparkan sahaja di sini akibat daripada keadaan ini yang dialami negara kita kebelakangan ini.

Muncul ketidak-keseimbangan ketara dalam pembahagian kekayaan ekonomi di Negara ini antara masyarakat Islam dan bukan Islam, impak daripada liberalisasi ekonomi yang melonjakkan kemajuan negara tetapi meminggirkan masyarakat Melayu. Pencapaian ekonomi orang-orang Melayu dikatakan menurun daripada 20% kepada hanya 18% di era pasca DEB. Dasar keislaman “Islam Hadhari” ditentang sendiri oleh masyarakat Islam sehingga ia berkubur sebelum dilaksanakan. Pada hal matlamat yang hendak dicapainya memenuhi ciri-ciri Rahmatan Li al-Alamin yang akan mendatangkan manfaat kepada seluruh rakyat. Trend penentangan kepada agenda keislaman ini didorong oleh mentaliti liberalisme dan oleh kecemburuan politik yang tidak mahu melihat Islam itu dilaksanakan oleh orang lain pada masa ini, sehingga kelompok politik yang kononnya memperjuangkan Islam itu berada di tampuk kekuasaannya. Kecemburuan yang memperlihatkan fenomena politik yang dipandu oleh sifat-sifat mazmumah. Kelemahan dalam pendekatan dan jentera penjelasan dasar itu juga berperanan dalam pengkebumian dasar itu sebelum ia dilaksanakan.

Gerakan hak asasi manusia, kebebasan dan persamaan gender, sebagai agenda acuan tamadun sekular Barat, turut mengembangkan sayapnya di negara ini. Tidak terbayang oleh kita bahawa setelah setengah abad negara ini mencapai kemerdekaan, muncul desakan supaya dibenarkan perkahwinan sejenis, diakui dan diiktiraf homoseksual dan lesbian dan dihapuskan undang-undang yang melarang perzinaan sekiranya dilakukan secara suka sama suka. Alasannya ialah kerana semua ini adalah hak asasi manusia. Jika melakukan kemungkaran diktiraf sebagai hak asasi manusia, mengapa diadakan undang-undang mengcegah rogol, menghukum pencuri dan sebagainya. Status kemungkarannya dari segi moral adalah sama dan kesan terhadap kepincangan sosial adalah serupa.

Tidak terbayang akan muncul gerakan liberalisme dan pluralisme agama di dalam negara ini yang agamanya adalah Islam. Apalagi yang menggerakkan fahaman ini, dahulunya adalah tokoh-tokoh harakah Islam. Di Indonesia,faham ini sudah mula mengakar dalam masyarakat dan berkembang pesat sehingga memiliki universiti sendiri, radio sendiri, menguasai beberapa buah universiti Islam negeri. Tokoh-tokohnya disanjung sebagai intelektual Islam terbilang. Perkem-bangan di Indonesia itu, kemudiannya mengalir ke negara ini dengan lebel yang sama iaitu Islam Liberal yang mendukung faham pluralism John Hick dan diperkuatkan dengan teori-teori transenden Husain Nasr dan lain-lain.

Hala menurun makin bertambah nyata dengan gejala kebejatan sosial di kalangan masyarakat Melayu. Pembuangan bayi hasil perzinaan di kalangan remaja dan dewasa, penagihan dadah, mat rempit dan sebagainya, merupakan perkembangan menurun yang ditandai oleh kepincangan moral dan kerapuhan budaya. Indeks rasuah dan jenayah yang meningkat juga merupakan gejala penurunan di dalam proses pembangunan negara ini.

Orang-orang Melayu juga ketinggalan di dalam pelajaran, walaupun negara ini mencapai kemajuan yang membanggakan dari segi penyediaan kemudahan dan prasarana pendidikan. Peluang yang begitu luas untuk menimba ilmu dan meningkatkan pengetahuan, kurang direbut oleh orang-orang Melayu. Pencapaian mereka dalam bidang ini juga rendah di bandingkan dengan orang-orang bukan Melayu, jika dilihat kepada keputusan-keputusan peperiksaan dari peringkat UPSR, PMR, SPM,STPM dan Pengajian Tinggi, dari tahun-tahun 1997-1998. (Lihat Isahak Haron – 2001)

Pengaruh pemikiran sekular Barat yang menular dalam msyarakat kita, mengundang kemelut politik di negara ini. Tuntutan supaya Perlembagaan negara dipinda bagi mengujudkan kesamarataan rakyat pelbagai kaum, menimbulkan perasaan kurang senang di kalangan orang-orang Melayu. Begitu juga dengan tuntutan menghapuskan peruntukan mengenai hak-hak istimewa orang-orang Melayu dan institusi raja-raja Melayu.
Perpecahan di kalangan orang-orang Melayu merupakan fenomena yang menghakis pengisian keislaman dan kemelayuan negara ini. Ia melemahkan kuasa tawar menawar politik dengan orang-orang bukan Islam. Walaupun rakyat bukan beragama Islam adalah minoriti, tetapi perpecahan di kalangan orang-orang Melayu menyebabkan mereka menjadi penting di dalam menentukan kuasa politik di negara ini. Mereka mula membuat tuntutan-tuntutan melampau, kerana mengetahui peluang untuk meraih sebanyak mana yang mungkin daripada kelemahan politik orang-orang Melayu. Peringatan Allah S.w.T sebagaimana firmanNya, ولاتنازعوا فتفشــلوا وتذهب ريحكم  , tidak dihiraukan oleh orang-orang Melayu dan mereka terus berpolitik mengikut rentak yang bertentangan dengan peringatan Allah S.w.T. Mereka sedikit pun tidak gentar menghadapi natijah daripada melanggar peringatan itu. Bahkan desakan supaya perpaduan ditegakkan dianggap sebagai retorik politik pihak berkepentingan.

Setelah 55 tahun merdeka, kita bukan sahaja gagal menyatukan seluruh rakyat negara ini yang terdiri daripada pelbagai kaum dan agama, tetapi kita juga gagal menyatukan orang-orang Islam sendiri. Mereka bukan berfikir mengikut jalur ukhuwwah Islamiyyah, tetapi berfikir dan bertindak mengiku jalur politik kepartian dan ketaksuban kepada puak dan golongan.

Aliran menurun di dalam mengisian acuan keislaman dan kemelayuan negara ini, jelas sekali mengundang bencana. Hala penurunan di dalam pengisian acuan keislaman dan kemelayuan yang menjadi teras kepada perjuangan kemerdekaan dan pembentukan negara ini, menjadi punca utama timbulnya kemelut politik yang dihadapi sekarang ini. Jangan ditanya siapa yang bersalah dalam hal ini. Kita semua sebagai orang-orang Melayu yang beragama Islam adalah bertang-gungjawab meimbulkan ancaman ke atas diri kita sendiri. Sebelum terlewat eloklah kembali ke pangkal jalan. Tetapi bagaimana?

Ancaman Orang-orang Bukan Islam.

Kegagalan dalam usaha menyatu-padu rakyat Malaysia daripada pelbagai kaum dan agama di negara ini menyebabkan pertentangan dan polarisasi antara penduduk berterusan sebagaimana keadaannya semasa pemerintahan penjajah. Bezanya di zaman itu, orang-orang bukan Islam tidak mempunyai kuasa untuk membuat pelbagai tuntutan dan pihak British juga tidak membenarkan orang-orang Cina dan India berbuat demikian. Tetapi setelah merdeka dan mereka diterima sebagai rakyat negara ini, mereka mempunyai hak yang sama dengan orang-orang Melayu. Mereka tidak lagi menghiraukan bahawa hak itu diberikan dengan syarat bahawa mereka harus menerima acuan keislaman dan kemelayuan negara ini. Mereka anggap syarat itu sudah lapok. Sebagai rakyat mereka mesti mempunyai hak yang sama dengan orang-orang Melayu tanpa mempunyai apa-apa peruntukan undang-undang bahawa satu kaum mempunyai hak istimewa dan yang lain tidak. Hak istimewa seumpama itu adalah diskriminasi yang tidak lagi sesuai dengan demokrasi dan bertentangan dengan hak asasi manusia.

Pandangan ini turut dikongsi oleh sebahagian kecil orang-orang Melayu yang merasakan diri mereka lebih maju daripada orang-orang Barat dalam perjuangan menegakkan demokrasi, kebebasan beragama, persamaan gendar dan hak asasi manusia. Jika di Barat, masih bertapak perasaan dan pemikiran bahawa orang-orang kulit putih itu adalah lebih istimewa daripada orang lain, tetapi segelintir orang-orang Melayu yang lupa daratan ini merasakan bahawa perasaan itu adalah asabiyyah yang tidak layak lagi berada di dalam pemikiran manusia masa kini. Mereka lebih ke hadapan daripada orang-orang Barat dalam pembinaan jiwa persamaan. Semua agama adalah sama, tiada rakyat yang lebih istimewa daripada yang lain. Mereka berganding bahu dengan orang-orang bukan Islam menuntut supaya acuan keislaman dan kemelayuan dalam Perlembagaan negara ini dihapuskan.

Mereka bersikap lebih melampau daripada orang-orang bukan Islam itu, kerana mebuat tawaran yang lumayan untuk menyerahkan hak-hak orang Melayu supaya dinikmati bersama oleh orang-orang bukan Islam jika mereka berkuasa. Mereka bersikap lebih melampau daripada orang-orang bukan Islam, kerana tidak mengambil kira dalam membuat tawaran itu, ada sebahagian daripada orang-orang bukan Islam, yang menghormati agama Islam sebagai agama negara dan mengiktiraf hak-hak istimewa orang-orang Melayu di negara ini. Bagaimana pun mereka mengharapkan acuan keislaman dan kemelayuan itu hendaklah menjamin keadilan untuk mereka. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan penyelidik dari UUM mengenai sikap orang-orang bukan Islam terhadap agama Islam, ternyata tidak semua orang-orang bukan Islam telah lupa syarat-syarat mereka diberi kerakyatan dan diterima sebagai rakyat negara ini.

Bagaimana pun dengan polarisasi kaum masih bermaharajalela di kalangan rakyat berbagai kaum di negara ini, masing-masing berjuang untuk menjaga kepentingan kaum masing dan berjuang untuk mengatasi kaum lain dalam semua bidang. Terutama bagi mendominasi kuasa politik dan ekonomi.  Persaingan seumpama ini berlaku secara fitrah selagi penyatuan tidak dapat dilaksanakan dan gagal dicapai. Sesungguhnya penyatuan itu suatu nikmat yang besar dan faedah yang signifikan jika berjaya dicapai sebagaimana dicapai kaum Muhajirin dan Ansar yang disebutkan di dalam al-Qur’an,

Dan  ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, Maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu Karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu Telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk. (Al‘Imran 3: 103)

Dua kaum atau lebih yang berbeza dan saling bersaing untuk menguasai antara satu dengan yang lain, memiliki perasaan membenci, mencuriga dan saling tidak mempercayai antara satu dengan yang lain. Hakikat ini sememangnya wujud di kalangan pelbagai kaum di negara ini, setelah gagal usaha menyatukan mereka dan membina perasaan saling mempercayai di kalangan mereka. Justru, masing-masing bergantung kepada kelompok masing-masing dan mencurigai pihak yang lain di dalam kehidupan mereka dan sentiasa menginginkan kemenangan untuk diri mereka.

Proses sosialisasi politik yang dilalui oleh bukan Melayu membentuk satu budaya politik dalam kehidupan mereka yang berbaur perkauman. Bermula dengan sejarah penghijrahan sehingga mereka menapak sebagai warganegara negara ini, politik perkauman terus dibiarkan berlaku dan telah menjadi sebati dalam semua aspek kehidupan. Sistem pendidikan yang berorientasikan kebang-saan kaum menyebabkan pergaulan mereka terhad di kalangan satu kaum sahaja. Selepas menamatkan alam persekolahan, persekitaran berbentuk perkauman terus mempengaruhi mereka melalui media-media cetak, elektronik, NGO-NGO perkauman, syarikat-syarikat swasta dan parti-parti politik perkauman.  (Mohd. Redhuan Tee Abdullah (2010). Persekitaran seperti ini amat tidak sihat dan bukan sahaja mengundang konflik tetapi menjadi salah satu punca berlaku kemelut politik yang dialami sekarang.

Di kalangan orang-orang Cina, walaupun sudah beberapa generasi berada di negara ini meneruskan kehidupan berasaskan cara hidup Cina, yakni men-dapatkan pendidikan Cina, cara hidup dan berbudaya Cina, menyertai pertubuhan Cina dan membaca media Cina sebagai sebahagian cara hidup. Hanya 10-15 peratus yang tidak mendapat pendiddikan Cina tetapi berpendidikan Inggeris, berlatar belakang agama Kristian dan termasuk Cina peranakan. Mereka tidak merasakan perlu menguasai bahasa Melayu sebab tidak ada nilai komersial. Mereka percaya orang-orang Cina tidak akan ke mana-mana sekadar menguasai bahasa Melayu. (Mohd. Redhuan Tee Abdullah (2010).

Kebebasan yang diberikan kepada orang-orang Cina di negara ini untuk hidup dengan cara mereka sendiri dan menikmati keberuntungan daripada kebebasan itu, tidak diperolehi mereka di negara-negara lain di dunia, walaupun di negara Cina sendiri. Sungguh pun begitu mereka masih tidak berpuas hati dengan kedudukan yang diperolehi. Rata-rata dapatan kuantitatif dan kualitatif menunjukkan bahawa orang-orang Cina masih berpersepsi berlaku diskriminasi, ketidaksaksamaan dan ketidaksamarataan antara Melayu dan bukan Melayu. (Mohd. Redhuan Tee Abdullah (2010)

Sikap orang-orang bukan Islam seperti yang diamalkan oleh kebanyakan orang-orang Cina menjadi ancaman kepada orang-orang Islam. Apa lagi, hak-hak mereka digadaikan oleh pemimpin-pemimpin politik Melayu sendiri, semata-mata untuk mendapatkan kuasa atau mengekalkan kuasa dengan memancing undi orang-orang bukan Melayu dan memujuk mereka dengan pelbagai janji yang mengorban hak orang-orang Melayu dan acuan keislaman dan kemelayuan dalam kerangka pembangunan tamadun negara ini. Sikap orang-orang bukan Islam yang tidak pernah puas dengan keberuntungan yang diperolehi mereka di negara dan permainan politik para politikus Melayu yang lebih mengutamakan kuasa politik daripada perjuangan mempertahankan hak, menjadi ancaman besar kepada umat Islam kini dan masa hadapan.

Ancaman orang-orang bukan Islam untuk menjadi kuasa dominan di negara ini dalam semua lapangan, termasuk menguasai politik dan pengkhianatan yang sedang dilakukan oleh politikus-politikus Melayu dengan membuat tawaran-tawaran lumayan kepada orang-orang bukan Melayu untuk membeli undi mereka, seharusnya ditentang oleh setiap orang Islam. Mereka tidak seharusnya terikut-ikut dengan rentak politik yang merugikan Islam dan orang-orang Melayu. Mereka seharusnya bangkit menyedarkan orang-orang Melayu dan menginsafkan politikus-politikus Melayu supaya jangan bermain dengan api yang akan membakar bangsa mereka dan diri mereka sendiri. Mereka mesti mempertahankan acuan keislaman dan kemelayuan negara ini dan kekal menjadi kerangka pe-mikiran dan pembangunan bangsa Malaysia yang bersatu di masa hadapan. Ia harus dipertahankan sebagai kerangka yang menyatu-padukan rakyat Malaysia dan membentuk budaya mereka. Orang-orang Islam mesti yakin dengan keupayaan dan kemampuan kerangka ini untuk menegakkan keadilan. Juga untuk pembangunan dan kemaraan negara ini menuju masa hadapannya sebagai bangsa yang merdeka dalam erti kata yang sebenarnya.

Kekuatan Islam.

Kekuatan teras bagi masyarakat Islam untuk mendepani ancaman yang sedang menghakis kedudukannya dan mencabar masa hadapannya ialah agamnya iaitu Islam. Islam adalah jatidiri orang-orang Melayu. Tanpa Islam, orang-orang Melayu seolah-olah jasad tanpa roh dalam erti kata kehidupannya kosong dan tidak punya kekuatan tempat bersandar. Ini ialah kerana Islamlah yang memberikan kepada orang-orang Melayu pandangan dan pegangan hidup dan memiliki tradisi ilmu sehingga mereka pernah membangunkan tamadun Melayu/Islam yang unik di alam Melayu ini. Tamadun Islam yang dibangunkan oleh orang-orang Melayu di zaman Kerajaan Melayu Melaka, Acheh dan lain-lain bukan tamadun lekeh, terutama dilihat dari aspek pemikiran, kerohanian dan pembangunan jiwa umat. Kekuatan Islam ini perlu dikembalikan oleh orang-orang Melayu di dalam mendepanikemelut politik dewasa ini.

Tetapi kekuatan sebenar yang digerakkan oleh Islam itu berpunca daripada ajarannya yang suci berdasarkan al-Qur’an dan al-Sunnah yang terpelihara dengan teguh di dalam aliran kefahaman Ahlu al-Sunnah Wal Jama’ah. Bukan ajaran yang dicemari dengan pelbagai kefahaman yang memesungkan akidah dan ibadah umat, terutama tafsiran-tafsiran yang dipengaruhi faham-faham pasca-modenisme, liberalisme/pluralisme dan sebagainya. Pencemaran akidah yang dibawa aliran-aliran ini, sebenarnya adalah dirancang oleh musuh-musuh Islam untuk melemahkan Islam dari dalam dengan mempromosikan faham Islam liberal yang berusaha merombak kefahaman Islam dari akar umbinya dan membina kembali akidah dan pemikiran masyarakat Islam di luar tradisi keilmuan dan kerangka kefahaman para sahabat al-akhyar, generasi al-Salaf al-Soleh dan generasi al-Khalaf yang meneruskan perjuangan mereka memelihara kesucian Islam dari semasa ke semasa.

Sumber kekuatan Islam yang utama ialah kemurnian akidahnya dan ketinggian akhlaknya yang mempunyai kekuatan al-Thabat, yang tidak terungkai dan berubah dengan perubahan zaman dan tempat. Sedangkan syari’atnya dibina di atas prinsip-prinsip yang teguh dan berkembang di dalam keadaan murunah yang sentiasa anjal dalam mendepani perubahan. Kekuatan ini seharusnya dikembalikan semula kepada umat Islam di negara ini dengan cara-cara dan mekanisme yang telah ditentukan oleh Islam iaitu dakwah. Justeru, dakwah adalah tersangat penting untuk mengembalikan kekuatan teras ini supaya dimiliki semula oleh masyarakat Islam bagi mendepani cabaran yang dihadapinya. Dakwah yang menggerakkan kekuatan Islam ini, pastinya akan mencetuskan tenaga besar yang mampu mengisi dengan berkesan kerangka keislaman dan kemelayuan negara ini sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaannya tanpa diganggu gugat oleh orang-orang kafir dan kuncu-kuncunya.

Dakwah dan Islam Politik

Dakwah sebagai mekanisma penghayataan dan penyebaran cara hidup Islam, bukan gerakan Islam politik sebagaimana yang dipraktikan dalam realiti kehidupan kaum Muslimin sekarang. Dakwah merupakan gerakan yang berdisiplin dan iltizam kepada prinsip, pendekatan dan amalan yang digariskan di dalam al-Qu’an dan al-Sunnah. Ia tidak terikat kepada mana-mana ideologi dan kefahaman yang di luar daripada ajaran Islam. Sebagaimana kata Abdul Karim Zaidan, Islam ialah tujuan dakwah dan hakikatnya dan inilah tonggak pertama bagi dakwah. (Abdul Karim Zaidan (1987), hal. 5) Rasulullah s.’a.w menggerakkan dakwah kepada Islam dengan cara, uslub dan manhaj yang telah diwahyukan kepadanya oleh Allah S.w.T dan termaktub di dalam al-Qur’an. (Ibid)

Salah satu daripada fungsi utama dakwah ialah mengajak manusia supaya mengamalkan makruf dan mencegah munkar. Ia bukan sahaja menjadi tugas sesuatu golongan di dalam masyarakat Islam, tetapi menjadi tugas ummah keseluruhannya. Tidak memadai bagi seorang Muslim itu hanya menjalani kehidu-pan yang soleh dan bertaqwa semata-mata untuk dirinya. Bahkan ia mestilah berkerja untuk memandu, memimpin dan membawa petunjuk kepada alam seluruhnya. Ia adalah pengabdi yang zuhud dan diwaktu yang sama pemimpin dan pembimbing. (Al-Sayyid Jalal al-Din al-‘Amri, (1400H),h.19)

Kepentingn al-‘amru bi al-makruf dan al-nahyu ‘ani al-munkar dinyatakan oleh Imam al-Ghazali seperti berikut; “Al-amru bi al-makruf dan al-nahyu ‘ani al-munkar adalah paksi terbesar agama ini. Ia adalah tugasan yang untuknya Allah S.w.T mengutus para nabi sekaliannya. Jika digolong tikarnya, diabaikan ilmu dan amalannya, terbengkalailah tugas kenabian, merusutlah keagamaan, meluaslah kelemahan, berleluasalah kesesatan.Lalu binasalah kehidupan hamba. Mereka mungkin tidak merasai kemusnahan, melainkan pada hari perhitungan. Inilah yang paling kita takut ianya berlaku,dan sesungguhnya kita untuk Allah S.w.T dan kepadaNya kita kembali. Jika ini berlaku terhapuslah daripada paksi ini amalan dan ilmunya dan termusnah sama sekali bentuk dan hakikatnya. Lalu hati dikuasai akhlak yang tiada ketegasan, dan terhapus amalan meraqabah Pencipta. Maka mudahlah manusia mengikut hawanafsu dan syahawat sebagaimana binatang. Betapa mulianya di muka bumi ini orang beriman yang sebenar-benar beriman yang tidak peduli celaan orang demi mendapat keredhaan Allah S.w.T. (Al-Ghazali, Ehya’ Ulumu al-Din, Juzu’ 2, h.269) dan Islam yang murni yang dipegang oleh orang-orang beriman dengan teguh dan dipatuhi dengan tekun itulah yang mencetuskan kekuatan yang diperlukan umat Islam masa kini.

Apakah umat Islam memerlukan kuasa politik untuk melaksanakan tugas al-‘amru bi al-makruf dan al-nahyu ‘ani al-munkar?  Bagaimanakah manhaj dakwah bagi memperolehi kuasa tersebut?
Tidak syak lagi tugas berdakwah ke jalan Allah S.w.T dan melaksanakan fungsi utamanya menegakkan makruf dan mencegah munkar memerlukan kuasa politik sebagai kekuatan yang menggerakkannya. Tetapi kekuatan kuasa politik itu mestilah tidak terpisah daripada kekuatan Islam itu sendiri dan dicapai di dalam kerangka ketaatan dan kepatuhan kepada akidah, akhlak dan syari’atnya. Ia bukan kuasa politik yang dihasilkan menerusi jalan-jalan dan amalan tercela dan munkar. Ia bukan kuasa yang diperolehi melalui “matlamat mengharuskan semua cara.” Bagaimanakah kuasa politik itu mampu menegakkan makruf dan mencegah mungkar sedangkan kuasa itu diperolehi melalui cara-cara yang kotor, penuh kezaliman dan pengkhianatan terhadap perjuangan umat. Justeru, kuasa politik itu mestilah terpancar daripada keinsafan dan pencerahan yang dibina dan dibentuk melalui dakwah yang perpaut teguh kepada ajaran al-Qur’an dan al-Sunnah. Jika tidak, kuasa politik itu akan muncul sebagai kekuatan yang mengha-lang pelaksanaan kerangka keislaman dan kemelayuan negara ini, walaupun kuasa tersebut diperolehi oleh gerakan Islam politik.

Kuasa politik yang diperolehi melalui keinsfan dan pencerahan yang dibina dan dibentuk melalui dakwah, diperolehi melalui perpaduan dan kesatuan um-mah. Bukan kuasa politik yang diperolehi melalui perpecahan ummah, pengkhianatan terhadap perjuangannya serta koliberasi dengan orang-orang kafir untuk memusnahkan kuasa politik umat, semata-mata untuk menunaikan tuntutan permusuhan dan dendam kesumat serta kebencian yang muncul daripada permusuhan sesama orang-orang Islam.
Umat yang berpecah-belah tidak berhak tegak di bumi Allah S.w.T. Mereka akan dikuasai oleh kuasa asing. Mereka akan diperintah, menjadi pak-turut dan dijajah. Mereka akan dinafikan hak untuk melaaksanakan sistem politik yang mereka ingin laksanakan dan tegakkan di bumi mereka (Al-Sayed jalal al-Din al-‘Amri, (1400H). Allah S.w.T berfirman,
 Dan janganlah kamu menyerupai orang-orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang keterangan yang jelas kepada mereka. mereka Itulah orang-orang yang mendapat siksa yang berat, (Al‘Imran 3: 105)

 Fakhru al-Din Al-Razi menafsirkan bahawa apabila Allah S.w.T memerin-tahkan dengan perintah menegakkan makruf dan mencegah munkar, perintah itu tidak dapat disempurnakan melainkan jika orang yang dipertanggungjabkan dengan perintah ini mampu melaksanakannya ke atas orang-orang zalim dan sombong. Ini tidak akan berhasil melainkan apabila terbina rasa kasih saying dan mahabbah di kalangan ahli al-haq dan ahli agama. Tidak syak lagi bahawa Allah S.w.T mengingatkan mereka supaya tidak berpecah dan berselisih supaya perkara itu tidak menjadi sebab ketidak-upayaan mereka menjalankan tanggungjawab ini. (Fakhru al-Din al-Razi,1308H).

Allah S.w.T berfirman,
(yaitu) orang-orang yang jika kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi niscaya mereka mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, menyuruh berbuat ma’ruf dan mencegah dari perbuatan yang mungkar; dan kepada Allah-lah kembali segala urusan.(Al-Haj 22:41)
Ayat di atas menghuraikan tindakan politik yang akan dilaksanakan oleh umat Islam setelah memegang tampuk kuasa dan menghuraikan matlamat sebuah kerajaan Islam, tabi’atnya, amalannya dan kegiatannya dan apa yang disediakan daripada sumber dan cara-caranya.( Al-Sayyid Jalal-Din al-“amri, 1400H) yang berlandaskan kepada empat perkara pokok. Pertama, menegakkan solat yang mrupakan tiang bagi kehidupan beragama bagi setiap individu muslim. Kedua setiap individu muslim mempunyai iltizam terhadap masyarakatnya, menerusi jaminan dan keadilan sosial. Perkara ketiga dan keempat merupakan iltizam masyarakat Islam keseluruhannya kepada perlakuan politik dan sosial untuk menegakkan makruf dan mencegah mungkar dalam semua lapangan kehidupan, dengan membina sistem kehidupan dan mengawal tingkah-laku masyarakat berdasarkan akidah, akhlak dan syari’at Islam.

Al-Allamah Ahmad Mustafa al-Maraghi merengkaskan pengertian yang digarsikan oleh ayat ini dengan menyebut, “Mereka adalah orang-orang yang menyempurnakan diri mereka dengan mendekatkan diri kepada Tuhan yang disembah dan menghadap kepadaNya sedaya upaya ketika bersolat. Mereka juga adalah orang yang menolong umat dengan memberi bantuan kepada fakir miskin di kalangan mereka dan melengkapkan yang lain dengan ilmu dan kesopanan mencegah kerosakan yang menghalang yang lain daripada mereka dari mencapai kemajuan akhlak dan kesopanan yang tinggi.” (Ahmad Mustafa al-Maraghi, (1946). Kuasa politik Islam bukan kuasa memusnahkan, menimbulkan kerosakan dan kepincangan, membiarkan rakyat terlantar dengan kemiskinan dan kesempitan duniawi sehingga tergadai maruah dan kehormatan. Sebaliknya kuasa politik Islam digunakan untuk membawa rahmat kepada seluruh alam, menegakkan kea-dilan dan membersihkan dalamannya daripada semua elemen-elemen kezaliman dan perlakuannya dalam apa bentuk sekalipun.

Kuasa politik seperti yang digariskan di atas hanya mencul daripada kesedaran dan pencerahan dakwah yang dilaksanakan menerusi manhaj bijak-sana, nasihat yang baik dan dialog yang terbaik sepertimana firman Allah S.w.T
 Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah[845] dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.(al-Nahl 16:125)
Ia muncul daripada para pendakwah yang mempunyai pengetahuan dan kesedaran yang tinggi mengenai apa yang disampaikan itu, mengikut keupayaan dan kebolehan masing-masing, dengan membawa hujjah yang nyata. Allah S.w.T berfirman,
 Katakanlah: “Inilah jalan (agama) ku, Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan Aku tiada termasuk orang-orang yang musyrik”.(Yusuf 12:108)
Kesedaran yang tinggi adalah isntrumen dakwah yang penting, sehingga semangat Islam yang berkubar tidak diletakkan pada tempat yang salah. Jika semangat perjuangan Islam berada di tempat yang tinggi, tetapi tidak didokong oleh thaqafah yang tinggi, kemungkinan berlaku apa yang telah berlaku. Orang-orang Islam dikafirkan dan orang-orang bukan Islam dijadikan teman perjuangan, kekasih yang tidak dapat berpisah lagi. Sedangkan sesame Islam ditentang dengan penuh kebencian dan didoakan untuk dimusnahkan, semata-mata kerana persepsi negetif yang tidak mempunyai hujjah yang jelas.
  
Dakwah untuk semua dan semua berperanan penting.

Tidak ada sempadan bagi pergerakan dakwah. Ini ialah kerana Islam diturunkan untuk kesemua manusia di seluruh alam. Justeru, perbezaan antara dakwah dan Islam politik, tidak bermakna para pendakwah tidak dibenarkan menyertai parti-parti politik. Tetapi penyertaan mereka di mana-mana lapangan dan pergerakan juga adalah untuk berdakwah dan memancarkan pencerahan dakwah supaya perjalanan parti politik itu mengikut Sunnah dan berpegang teguh kepada pegangan Ahlu Sunnah Wa al-Jama’ah. Mereka mestilah bertindak bijaksana dan mempastikan parti politik yang disertai itu mengamalkan dasar-dasar dan perjuangan bijaksana untuk memelihara kedaulatan Islam, kepentingan dan hak orang-orang Islam serta bergerak dengan gigih untuk mengisi kerangka keislaman dan kemelayuan negara ini. Mereka memainkan peranan politik dakwah dan bukannya memperalatkan dakwah untuk kepentingan politik. Mereka mestilah mempengruhi parti politik yang disertai supaya menimbulkan kebangkitan dan pencerahan yang terpancar daripada gerakan dakwah yang mematuhi manhaj dakwah yang diwarisi daripada generasi awalan Islam dan berkembang selepas mereka dalam kerangka pemikiran Ahlu Sunnah Wa al-Jama’ah.

Melihat kepada kepentingan dakwah yang begitu penting dalam menghadapi ancaman dan kemelut politik di negara ini, gerakan dakwah perlu diperkasakan dan berpeanan aktif kembali bagi menyedarkan umat dan mencerahkan perjalanan hidup mereka. Dakwah bukan sahaja perlu bergerak di kalangan orang-orang Islam, tetapi di dalam masyarakat pelbagai agama dan kaum untuk mengajak mereka menganut Islam. Pengislaman adalah satu satu agenda politik dakwah ( bukan dakwah politik) yang perlu dilihat secara serius demi untuk mempastikan proses pembangunan dalam keangka keislaman dan kemelayuan dapat digerakkan dengan penuh kesungguhan. Jika 20% sahaja daripada orang-orang bukan Islam di negara ini diislamkan, scenario politik akan berubah dan sebahagian besar kemelut politik di negara ini akan dapat diatasi. Orang-orang Islam berperanan menyampaikan dakwah dengan perkataan dan perbuatan serta contoh teladan yang baik. Orang-orang bukan Islam juga berkewajipan mendengar dan menerima seruan Islam untuk kebaikan diri mereka dan negara ini.

Dakwah mestilah masuk dengan penuh bijaksana ke dalam istana raja-raja Melayu yang memegang kuasa mengenai hal ehwal Islam. Kuasa ini tidak boleh disentuh oleh orang-orang politik. Pendakwah hendaklah menyampaikan kesedaran kepada masyarakat istana dan memancarkan cahaya pencerahan di kalangan masyaraka istana ini supaya kuasa memelihara dan mengembangkan agama itu, tidak disimpan sahaja dalam catitan Perlembagaan negara. Ia hendaklah digunakan sepenuhnya untuk mempertahankan Islam dan memper-kasakan penghayatannya sebagai agama negara.

Masyarakat istana mestilah ditiupkan semangat dakwah dan jihad serta disuntik kesedaran mengenai taanggungjawab mereka yang besar di hadapan Allah S.w.T setelah mereka diamanahkan menjaga dan memelihara agama Islam. Para ulama mestilah berada bersama mereka memberi nasihat dan bimbingan agar amanah yang dipikul oleh raja-raja itu dilaksanakan. Raja-raja Melayu perlu dibina dan dibentuk supaya mereka menjadi sumber kekuatan bagi gerakan dakwah di negara ini dan penggerak kebangkitan rakyat supaya turut mendokong perjuangan dakwah. Bukan sahaja bagi menghadapi kemelut masa kini, bahkan untuk mempastikan pembangunan dan hala tuju negara ini bergerak ke arah memenuhi kerangka keislaman dan kemelayuan sebagaimana yang distrukturkan dalam Perlembagaan negara.
Sudah tiba masanya raja-raja Melayu melihat kembali peranan mereka dengan serius dan memahami amanah yang dipikul oleh mereka sebagai pelindung agama Allah S.w.T. Mereka seharusnya diberi kesedaran bahawa kuasa yang ada di tangan mereka adalah besar dan mampu membetulkan kepincangan dan menyelamatkan negara dari hala menurun yang kian membesar dalam masyarakat kita di lapangan politik dan sosial. Mereka seharusnya keluar daripada kepompong ceremonial dan upacaara serta tanggapan bahawa raja berpelem-bagaan ialah raja yang tiada kuasa melainkan hanya symbol sahaja. Sebenarnya, mereka mempunyai kuasa yang penting di dalam pentadbiran Islam. Sedangkan pengertian Islam itu sendiri, tidak terbatas hanya kepada ibadat ritual sahaja. Pembangunan yang dilaksanakan dalam kerangka keislaman, tidak hanya pembinaan masjid, surau dan sekolah agama semata-mata. Kuasa melindungi dan memelihara agama Islam merangkumi lapangan yang luas kerana Islam itu adalah cara hidup.

Jika orang-orang politik telah mengkhianati perjuangan kemerdekaan dan meminggirkan acuan keislaman dan kemelayuan negara ini, raja-raja Melayu perlu bangkit bersama para pendakwah, ulama dan rakyat untuk menghentikan pengkhianatan itu dan menggunakan kuasa mereka untuk mengembalikan hala tuju pembangunan negara ini supaya mematuhi kerangka keislaman dan kemelayuan sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan.

Raja-raja Melayu hendaklah memikul amanah memelihara dan memperta-hankan agama Islam dengan penuh tanggungjawab. Sumber kewangan yang besar hendaklah digembelingkan menerusi zakat, wakaf dan sebagainya bagi membiayai gerakan dakwah iaitu gerakan pencerahan dan penyelamat umat yang sedang berhadapan dengan cabaran getir akibat pengkhianatan orang-orang politik yang mamperdagangkan hak-hak umat di pasaran kuasa. Kadar 2.5% daripada harta orang-orang Islam sudah ,mencukupi untuk pembiayaan gerakan dakwah pencerahan dan kesedaran umat, asalkan pendapatan zakat itu tidak disalah gunakan untuk tujuan-tujuan yang tidak memenuhi kepentingan perjua-ngan ini.

Apa pun yang hendak kita lakukan sokongan massa tetap penting. Untuk itu kesedaran dan pencerahan massa suatu yang mesti dilakukan. Para ulama’, dan gerakan-gerakan dakwah Islam bersama raja-raja Melayu mempunyai tanggung-jawab besar untuk mengembangan pencerahan dan kesedaran di kalangan rakyat supaya ancaman terhadap orang-orang Islam dapat dihalang dengan berkesan dan tiada lagi kedengaran suara-suara sumbang dari kalangan orang-orang bukan Islam yang bertindak melampau untuk menghapuskan kedudukan istimewa orang-orang Islam di negara ini. Kita harus mempertahankan bahawa negara ini adalah negara Islam dan penmgisian keislaman dan kemelayuan itu seharusnya menjadi agenda yang berterusan dan dilaksnakan dengan penuh keadilan, termasuk keadilan kepada mereka yang tidak beragama Islam.

Pencerahan dakwah di kalangan rakyat, akan turut memberi kesedaran kepada parti-parti politik yang sedang menari mengikut rentak yang sumbang dan membahayakan kedudukan Islam dan hak istimewa orang-orang Melayu. Mereka harus diinsafkan bahawa perjuangan politik tidak akan bermakna kepada umat, sekiranya hak-hak dan perjuangan umat dijadikan barangan yang diperdagangkan di pasaran kuasa. Kuasa politik orang-orang Islam hendaklah menjadi penggerak dan pelindung kepada kemaraan negara ini di dalam kerangka keislaman dan kemelayuannya, untuk muncul sebagai negara Islam maju di abda ini dan terus mara ke hadapan di abad-abad akan datang sebagai contoh negara yang adil, saksama dan maju.
Dakwah harus melibarkan gerakan pencerahan dan kesedaran kepada generasi muda sama ada yang terpelajar atau yang terpinggir menjadi remaja rempit dan sebagainya. Mereka adalah potensi umat yang tidak boleh dibiarkan hancur dan tersisih sehingga membebani masyarakat. Kebejatan yang berlaku di dalam masyarakat di kalangan para remaja adalah penyakit yang boleh disembuhkan. Dengan pencerahan dakwah mendampingi mereka, jalan penyembuhan pasti akan dilihat oleh mereka dengan jelas. Dengan suntikan kewarasn akal dari cahaya pencerahan dakwah mereka mampu keluar daripada kebejatan yang mereka sedang terperangkap di dalamnya.

Kesimpulan dan cadangan.
  • Kerangka keislaman dan kemelayuan negara ini adalah asas pembentukan negara Malaysia yang telah distuktur di dalam Perlembagaan dan ia menjadi kerangka penyatuan masyarakat berbilang kaum di negara ini.
  • Pengisian bagi memenuhi kerangka itu, tidak ditentang oleh orang-orang bukan Islam, selagi usaha ke arah itu terus beriltizam dengan prinsip keadi-lan yang menjadi salah satu elemen penting dalam pemerintahan Islam. Ini terbukti dengan penglibatan aktif orang-orang bukan Islam di dalam pembangunan industri kewangan Islam dan takaful, serta pembangunan industrl halal.
  • Yang menimbulkan masalah yang membawa kepada penentangan dan rasa tidak puas hati di kalangan rakyat, berpunca daripada hala tuju menurun dalam penghayatan keislaman dan kemelayuan yang ditetapkan itu. Kebejatan sosial, kemerusutan akhlak, peningkatan kadar jenayah, rasuah, ketidak-seimbangan ekonomi di kalangan pelbagai kaum, keresahan generasi muda mendapat pekerjaan, kesulitan memiliki rumah sendiri dan sebagainya, menimbulkan kegelisahan masyarakat dan keresahan yang mengundang kemelut politik dan sosial.
  • Pengaruh faham pasca-modenism yang melihat kenisbian nilai-nilai menye-babkan muncul pelampau-pelampau liberlis yang membuat tuntutan se-hingga tidak menghormati nilai-nilai agama. Ini juga menjadi sebab timbul-nya kemelut politik dan budaya yang menggusarkan, seperti perkembangan faham Islam liberal/pluralism, free seksualism, keharusan perkahwinan sejenis, keharusan homoseksual, lesbian dan lain-lain. Faham-faham ini disebarkan dengan berselindung disebalik perjuangan hak asasi manusia, kebebasan, persamaan gendar dan demokrasi. Pengaruh faham ini menjadi penyebab utama menimbulkan kemelut yang membawa virus yang menggugat kesetabilan politik negara ini.
  • Kemelut yang berlaku menjadi bertambah gusar apabila parti-parti politik mengambil kesempatan daripada keadaan itu untuk memancing undi. Yang lebih membimbangkan pemimpin-pemimpin politik yang bertelagah ber-lumba menawarkan pelbagai hadiah jika mereka disokong untuk berkuasa.  Tawaran hadiah itu termasuk hak-hak orang Melayu dan menjanjikan kesamarataan di kalangan semua kaum dan menghapuskan keistimewaan sesuatu kaum ke atas yang lain. Tawaran ini menjejaskan kedudukan dan hak orang-orang Melayu. Sekali-gus menimbulkan kerisauan di kalangan orang-orang Melayu.
  • Untuk mempertahankan hak orang-orang Melayu/Islam, perlu ada kese-daran baru di kalangan orang-orang Melayu/ Islam dan pencerahan yang terpancar daripada gerakan dakwah. Gerakan ini perlu disusun semula dan digerakkan secara besar-besan dan berkesan. Ia hendaklah digerakkan sebagai gerakan dakwah nasional yang melibatkan semua pihak dengan dokongan kuasa raja-raja Melayu yang telah diamanahkan oleh perjuangan kemerdekaan untuk menjadi pelindung agama Islam. Gerakan dakwah nasional yang didokong oleh raja-raja Melayu, para ulama dan rakyat, akan muncul sebagai tenaga pencerahan yang akan menggerakkan kembali pengisian kerangka keislaman dan kemelayuan dalam pembinaan tamadun dan pembangunan negara ini.
  • Bagi menggerakkan dakwah nasional secara berkesan, hendaklah ditubuhkan Majlis Dakwah Nasional dan majlis ini ditubuhkan dengan perkenan raja-raja Melayu, serta diletakkan secara langsung di bawah Majlis Raja-raja Melayu tanpa melibatkan kuasa orang-orang politik. Majlis ini bertindak sebagai sekretariat yang akan menyelaras dan membiayai gerakan dakwah oleh badan-badan dakwah dan para alim ulama’ dengan pendekatan yang berasaskan al-Quran dan al-Sunnah, manhaj Ahlu al-Sunnah wa al-Jama’ah.
  • Sebahagian daripada hasil kutipaan zakat, wakaf dan tabarru’ hendaklah digunakan untuk membiayai gerakan dakwah ini. Usaha-usaha hendaklah dilakukan bagi menghasilkan dana kewangan dakwah yang kukuh dan bebas tanpa bergantung kepada pihak-pihak yang mempunyai kepen-tingan politik yang boleh mengganggu atau menghalang usaha-usaha pencerahan kembali orang-orang Islam melalui dakwah Islamiah.
  • Mereka yang menjalankan pengurusan Majlis ini hendaklah terdiri daripada pakar-pakar dan pendakwah-pendakwah berpengalaman dan mempunyai pendekatan dakwah yang bebas daripada pengaruh politik kepartian. Mereka hendaklah bebas daripada kepentingan politik kepartian itu dan berkerja dengan ilkhlas dengan melaksanakan perancangan dan gerakan yang berkesan terhadap usaha-usaha pencerahan kembali umat Islam.
اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعـه وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه وصلى الله على خير خلقه محمد صلى الله عليه وعلى آله وصحبه أجمعين

[1]       Kertas ini untuk dibentangkan di Seminar Dakwah Nasional 1433H/2012 siri Wacana Pemikiran dan Peradaban Ummah ke 4 bertemakan Dakwah Islamiah Sebagai Kekuatan Ummah pada 8 – 9 Oktober 2012 bersamaan 22 – 23 Dzulqaedah 1433H di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur dianjurkan oleh Pertubuhan Muafakat Sejahtera Masyarakat Malaysia (MUAFAKAT).

 Ucapaan Alu-aluan Presiden Muafakat
Ustaz Ismail Mina Ahmad





الحمد لله رب العالمين ,والصلاة والسلام على رسول الله وعلي أله وصحبه أجمعين
Saudara Pengacara,
Dzif-dzif kehormat yang dimuliakan
Para penulis kertas kerja dan moderator
Para hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah sekalian.

 

1. Syukur ke Hadrat Allah SwT kerana dengan pertolongan-Nya, kita dapat bersama di sini, dalam suatu majlis penting untuk berbincang mengenai isu-isu yang berkaitan dengan usaha dan strategi yang harus dilakukan untuk meningkatkan lagi usaha dakwah yang telah kita laksanakan sejak dahulu itu. Tema kita ialah DAKWAH ISLAMIYYAH SEBAGAI TUNGGAK KEKUATAN UMMAH.

2. Program yang kita adakan selama dua hari ini, adalah dalam siri Wacana Pemikiran Dan Peradaban Ummah. Sebelum ini, MUAFAKAT telah mengadakan tiga wacana besar iaitu Seminar Pemikiran Najdiyyun yang mengupas mengenai ajaran dan pemikiran Muhammad ‘Abdul Wahhab dan yang berkaitan dengan ajaran yang biasa disebut di negeri kita sebagai ajaran Kaum Muda; kemudian Seminar Pluralisme Agama iaitu mengenai ajaran dan falsafah kesetaraan semua agama dalam suluhan wacana keilmuan dan epistemologi Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah; dan yang ketiga ialah Seminar Siyasah Syar‘iyyah iaitu membincangkan mengenai keadaan dan kedudukan Agama Islam dan kedudukan kuasa politik Ummat Islam dalam suasana semasa kita. Seminar mengenai Pluralisme Agama, telah kami adakan sebanyak dua kali di Kuala Lumpur, sekali di Kuala Terengganu, sekali di Johor Baru dan sekurang-kurangnya lapan kali lagi kepada mahasiswa dan warga pendidik dalam bentuk penerangan. Di celah-celah seminar-seminar tersebut, MUAFAKAT juga telah mengadakan dua kali Persidangan Meja Bulat, bagi mencari kesepakatan, bagaimana untuk menangani isu Perpaduan Ummah, yang menjadi topik penting, yang dipercakapkan oleh semua lapisan masyarakat dari golongan intelektual membawa kepada orang awam, dari aktivis politik kepada aktivis dakwah, dari pegawai tinggi kepada pekerja biasa. MUAFAKAT juga telah mengadakan Seminar menerangkan bahaya dan musibah mengenai LGBT dan mencari kesepakatan cara bagaimana untuk menyedar dan menyekatnya dari merebak. Kini, MUAFAKAT sedang merangka untuk mengadakan Seminar Dakwah Peringkat ‘Alam Melayu. Kami juga merancang untuk membuat suatu program besar-besaran bagi mengingati 1,000 tahun Hujjatul Islam al-Imamu’l-Ghazzaliy rh kira dua tahun dari sekarang. Dalam masa terdekat, insya Allah, kami akan mengadakan wacana mengenai Kedudukan Islam Dalam Perlembagaan Persekutuan bersama-sama dengan rakan-rakan NGO. Kedudukan Islam dalam Perlembagaan seperti yang disedari semua, sedang diserang kiri-kanan oleh golongan Sekularis-cauvinis, oleh orang Islam, yang menggelar diri mereka sebagai Islam Demokrat, Islam Liberalis dan Islam Pluralis serta golongan pembenci Islam yang lain yang berada di luar lingkungan Islam.

Hadirin dan hadirat terhormat
3. Seperti termaklum, perkataan Dakwah atau Tabligh sudah amat biasa bagi kita. Dakwah atau Tabligh adalah bahasa ‘Arab yang terdapat di dalam al-Qur’an dan al-Hadith. Jika diterjemah ke dalam Bahasa Melayu, ia bermakna seruan atau panggilan atau undangan atau jemputan – yakni menyeru manusia kepada sesuatu. Dalam konteks Islam, ia menyeru sama ada kepada dāru ’s-salām iaitu Syurga Allah seperti di dalam Surah Yunus, 25: dan al-jannah seperti didalam Surah al-Baqarah, 221: atau pun, ia menyeru kepada an-nār atau kepada kebatilan dan kesesatan Agama sepertidalam Surah al-Baqarah, 221:. Justeru, dalam pengertian ini, semua manusia terlibat di dalam salah satu dari jenis dakwah tersebut.

4. Untuk tujuan mengajak manusia kepada al-jannah dan maghfirah serta terhindar dari ‘azab Allah, maka Allah dengan kasih sayang-Nya, telah menghantar Utusan-Nya seramai 124,000 orang, mengajar manusia ‘Aqidah yang benar yang berpaksikan Tawhid yang khalis bersekali dengan Syari‘at atau jalan untuk mencapai kepada-Nya dan mengajak manusia menghayati sepenuh hati.

5. Melalui perjalanan masa, Ummah Islamiyyah telah menghadapi pelbagai serangan pemikiran. Di zaman klasik Islam, mereka diserang oleh pemikiran falasafah Greek, hingga ada dikalangan Ummat Islam terpengaruh dengannya. Pengaruh-pengaruh fasad dan kejahatan yang meresap masuk ke dalam pemikiran sebahagian Ummah Islamiyyah ini, telah menyebabkan sebahagian dari mereka, telah mengalami kegelinciran ‘Aqidah bahkan sesetengahnya telah menjadi murtad.

6. Ummah Islamiyyah Malaysia dewasa ini pun, tidak terkecuali – sedang diserang oleh pemikiran-pemikiran fasad Agama, yang bukan sahaja menerebusi perkara-perkara yang bersifat ranting atau furu‘, tetapi juga telah membolosi hingga ke dalam wilayah yang bersifat ‘Aqidah dan yang bersifat thawābit dalam Syari‘ah dan hukum hakam.
Hadirin dan hadirat terhormat

7. Tiga dekad dahulu, Khumayni telah melancarkan Revolusi Syi‘ah di Iran, iaitu pada akhir tahun 70an. Ekoran dari peristiwa itu, selang dua atau tiga tahun kemudian, iaitu sekitar awal tahun-tahun 80an, ‘Aqidah dan Syari‘at agama Syi‘ah Khumayni ini, telah di bawa masuk ke Malaysia oleh dua organisasi berjenama Islam – satu bertaraf politik dan yang satu lagi bersifat NGO dakwah. Akibat dari sikap dua organisasi tersebut yang menerima agama Syi‘ah Khumayni sebagai benar, maka berduyun-duyunlah rombongan demi rombongan aktivis Islam Malaysia pergi ke Iran. Mereka ini ditaja sepenuhnya oleh kerajaan Syi‘ah itu. Sebahagian yang pergi itu, ada yang berpatah arang dengan doktrin Syi‘ah Khumayni, kerana melihat tindakan Khumayni berkhianat kepada Mufti Ahmad Zadeh, pemimpin dan ‘alim Sunni, yang bersama Khumayni memimpin rakyat menjatuhkan Shah Pahlevi dan kemurtadan Khumayni yang lain, yang akan kita sebut nanti. Mufti Ahmad Zadeh telah dipenjara, kemudian dibebaskan, tetapi tetap dipenjara dalam rumah sehingga beliau kembali ke rahmatullah. Namun, ada juga diantara mereka yang pergi ke Iran itu, tertarik – kerana terlalu naïf – sehingga menghantar anak-anak mereka atau anggota keluarga mereka atau anggota kumpulan mereka, belajar agama Syi‘ah di Iran. Selepas tamat belajar, mereka membawa balik ‘Aqidah dan Syari‘at agama Syi‘ah. Sekarang ujud komuniti Syi‘ah Melayu di tengah-tengah masyarakat Islam Malaysia. Mereka menjadi ancaman paling bahaya kepada ‘Aqidah dan Syari‘at Islam di Malaysia. Sekarang ini, mereka sedang menuntut bahkan mendesak pihak berkuasa, supaya diberi hak kepada mereka untuk mengamal dan menyebarkan agama syirik mereka kepada khalayak, atas asas kebebasan beragama dan Hak Asasi Manusia.

8. Sebagai maklumat rengkas, di antara ajaran Khumayni ialah mereka sedang menunggu keluarnya Imam ke dua belas mereka, yang juga disebut mereka sebagai al-Qaim atau al-Mahdi, yang nama sebenarnya ialah Hasan al-‘Askari. Imam ke dua belas mereka ini, yang diyakini mereka, sedang bersembunyi di dalam lubang di Sammara man ra’a, Iraq, sejak seribu tahun lebih dahulu dan mereka senantiasa menyeru supaya dia segera keluar. Dia akan keluar membawa al-Qur’an Mushhaf Fatimah, yang berbeda sama sekali dari al-Qur’an Mushhaf ‘Uthman yang Umat Islam berpegang. Perkara ini, Tuan-Tuan dan Puan-Puan boleh rujuk kepada Wasiat beliau, yang diterjemah ke dalam Bahasa ‘Arab dan Inggeris dan tersebar luas. Syi‘ah dan Khumayni juga, telah mengkafirkan para Sahabat Nabiy s‘aw, bahkan di dalam buku karangan Khumayni iaitu Kasyfu ’l Asrār, dia telah mengkafirkan Sayyidina ‘Umar al-Khattab r‘a. Dalam bukunya al-Hukumah al-Islamiyyah, dalam membincangkan teori politik dan pengganti selepas Nabiyy s ‘aw, Khumayni langsung tidak menyebut tiga Khalifah terawal dan terus kepada Khalifah ‘Aliy bin Abu Tolih r‘a. Beliau tidak mengiktiraf mereka bertiga itu sebagai pengganti Nabiy s‘aw. Syi‘ah juga memfatwakan harus berkahwin secara kontrak dalam suatu jangka masa yang dipersetujui atau dinamakan sebagai nikah mut‘ah. Akibat dari fatwa ini, kita dapati terdapat dikalangan Ummat Islam Malaysia yang berkahwin secara mut‘ah itu.

9. Dengan kepandaian dan kelicikan slogan la gharbiyyah wala syarqiyyah wehdah wehdah Islamiyyah yang dilaungkan oleh Khumayni dan Syi‘ahnya, telah memukau ramai pimpinan parti politik dan NGO Islam Malaysia. Mereka sanggup menjadi propagandis Syi‘ah menyerang doktrin Islam yang sudah thabit dan menjadikan organisasi pimpinan mereka sebagai platform, menyebarkan ‘Aqidah dan Syari‘at Syi‘ah.  Dengan kepandaian strategi mereka, ditambah pula oleh kebengongan pemimpin-pemimpin dalam organisasi-organisasi tersebut, pengamal Syi‘ah, berjaya menduduki jawatan-jawatan penting di dalam organisasi politik dan badan dakwah. Ironinya, organisasi-organisasi ini, masih mendakwa yang mereka adalah Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah.

Hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah
10. Masyarakat Islam terus diserang. Ketika mereka sedang berhadapan dengan serangan ajaran Syi‘ah, mereka juga diserang oleh pemikiran dan ajaran anti ‘Aqidah dan Syari‘at Islamiyyah yang lebih komplek dari ajaran Syi‘ah tadi. Pemikiran atau ajaran ini ialah ajaran yang menyamakan semua agama di dunia ini sama benar belaka. Orang Islam tidak boleh berkata yang Agama mereka sahaja yang benar, kerana agama selain Islam juga benar. Pemikiran ini juga mengajar bahawa orang bukan Islam juga akan selamat dari ‘azab Allah dan akan masuk ke dalam Syurga bersama-sama dengan orang Islam, asalkan mereka percaya kepada Tuhan Yang Satu. Akibat dari ajaran dan fahaman ini, mereka memperjuangkan supaya sesiapa sahaja boleh berkongsi nama Tuhan orang Islam iaitu Allah dengan mereka yang bukan Islam. Di Indonesia, sudah ada bangunan ‘ibadat orang Kristian yang bernama Gereja Sidang Jemaat Allah, di Jakarta. Pemikiran dan ajaran ini dinamakan fahaman Liberalisme dan Pluralisme Agama. Ia merupakan anak dari falsafah Pasca Modernisme.

11. Fahaman Liberalisme dan Pluralisme Agama ini adalah tajaan Zionis Kristian. Jika kita meneliti buku-buku seperti The Protocols of The Meetings of The Learned Elders of Zion, Civil Democratic Islam dan Building Moderate Muslim Networks dengan jelas dinyatakan, agenda yang mesti dilaksanakan di dalam Masyarakat Islam, ialah membina pribadi dan kumpulan Liberalis dan Pluralis pro Zionis. Zionis ini akan menyokong kumpulan-kumpulan tersebut dengan memberi dana yang mencukupi supaya menjamin Liberalis dan Pluralis itu, dapat berfungsi dengan berkesan dalam mencapai agenda tuan besar mereka di Barat. Dengan dana besar tersebut, mereka telah pun mengadakan wacana-wacana, program-program perkadiran dan penerbitan buku. Antara buku yang pernah diterbitkan oleh golongan ini di Malaysia, antaranya ialah: Pluralisme Agama; Kawin Campur antara Muslim dan Non Muslim; Pergolakan Pemikiran Islam; Hukum Barat Pun Islam dan banyak lagi. Semua buku-buku ini diterbitkan oleh Institut Kajian Dasar (IKD) yang dibiayai sepenuhnya oleh Konrad Adenuer Stiftung, sebuah yayasan Kristian untuk pemurtadan, yang berpengkalan di German.

12. Pemikiran songsang Agama ini iaitu fahaman Liberalisme dan Pluralisme Agama, telah mula meresap masuk ke dalam jantung sekumpulan Ummah Islam Malaysia. Di samping pengusung-pengusung di luar kerajaan, ada agensi kerajaan, yang ditubuhkan untuk memberi ‘ilmu dan pengajian yang lebih mendalam kepada masyarakat Islam dan bahkan kepada yang bukan Islam juga, telah menyimpang jauh dari dasar dan tujuannya yang sebenar. Mereka bertindak memberi promosi bahkan menjadi platfom penyebaran fahaman Liberalisme dan Pluralisame Agama ini. Pernah suatu masa yang tidak beberapa lama dulu, ada usaha untuk membawa tokoh Pluralisme Agama, Hossein Nasr, dari Amerika Syarikat ke sini, tetapi tergendala kerana dikatakan tokoh tersebut kurang sihat. Ada juga pensyarah-pensyarah di Pusat Pengajian Tinggi yang berfahaman demikian.

13. Pemikir-pemikir Liberalisme dan Pluralisme Agama ini, telah mengubah semua epistemologi Islam. Bagi mereka, Islam bermakna sekadar  hanya percaya kepada wujudnya Allah dan kemudian menyerah diri kepada-Nya, tanpa memperdulikan soal-soal cara-cara ber‘amal dan ber‘ibadah, tidak peduli kepada hukum-hakam dan  halal-haram dan peraturan-peraturan hidup yang lain seperti yang di ajar di dalam Syari‘at Islam. Pegangan dan fahaman ini menyebabkan mereka sudah tidak dapat dikategorikan sebagai Muslim lagi.

14. Fahaman Liberalisme ini, telah mengakibatkan tersebarnya fahaman mewajar dan menghalalkan aktiviti LGBT di kalangan masyarakat beragama, tidak terkecuali dikalangan masyarakat Islam Malaysia. Di Malaysia, sudah ada orang Melayu yang beragama Islam secara terang-terangan, mengaku melakukan jenayah Syari‘at yang berat itu. Oleh kerana ada orang Melayu-Islam berprofil tinggi dalam politik Malaysia, maka Irshad Manji, pengusung fahaman ini, berani melancarkan buku yang mewajarkan LGBT di Negara Ummat Islam Sunni ini. Di Indonesia pula, sudah terbit buku Indahnya Kawin Sejenis yang dengan terang-terang mengharuskan perbuatan terkutuk tersebut. Mereka juga, sedang menyiapkan ‘tafsir’ baru dari kisah Kaum Nabiy Luth ‘a.s, yang menurut mereka, Allah hanya mengutuk perbuatan laknat tersebut kerana ada unsur-unsur paksaan, jadi, adalah dibenar oleh Allah, jika dilakukan secara sukarela. Na‘uzubillāhi min hā.

15. Serangan kepada Ummat Islam tidak akan terhenti hanya setakat mereka melakukan jenayah berat Syari‘at, seperti aktif dalam aktiviti homoseksual, seks songsang, minum arak dsb. Seperti yang sangat jelas di dalam al-Qur’an, golongan Zionis Kristian tidak tidur malam, sehingga orang Islam dapat dipesongkan dan dimurtadkan ‘Aqidah mereka. Contoh mudah terpesongnya ‘Aqidah ialah apabila perkara-perkara yang sudah bersifat thawābit dan hukum-hakam yang telah diIjma‘kan dirungkai dan diberi tafsiran dan hukum baru, seperti menghalalkan aktiviti LGBT, menfikan yang Agama Islam sebagai satu-satunya Agama yang diterima di sisi Allah dan benar dan menyamakan semua agama sebagai benar dsb. seperti firman Allah:
Terjemahan:
 tidak sekali-kali orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani (Kristian) akan redho (dan senang hati) sehingga (orang-orang Islam) mengikut agama mereka.
Ayat al-Qur’an mulia ini sudah dengan terang menyatakan ada usaha permurtadan di kalangan Ummat Islam tetapi ada aktivis-aktivis politik dan parti politik orang Islam Malaysia yang memandang remeh bahkan memperlekehkan sikap kecurigaan Ummat Islam mengenai gejala pemurtadan. Kes DUMC menjadi contoh klasik dalam isu ini. Kumpulan parti politik ini, tidak boleh dipercayai langsung untuk menjaga Agama Islam, jika mereka diberi peluang berkuasa. Jangan mempertaruhkan maruah kita dengan slogan diabolik mereka untuk memartabatkan Islam. Dalam sebuah parti politik perbagai kaum, golongan Kristian sudah menjadi dominan dan mereka telah melakarkan grand design untuk proses Kristianisasi di Malaysia. Di Pulau Pinang, dalam kawasan Parlimen Lim Guan Eng, sudah berlaku ‘gerakan Kristian masuk kampung’. Mereka memberi Bible berbahasa ‘Arab dan Inggeris secara percuma kepada penduduk yang ditemui.

16. Rengkasnya, Ummat Islam Malaysia benar-benar dicabar ‘Agama mereka disegi ‘Aqidah, Syari‘ah dan Akhlaq. Serangan pemikiran Pasca Modernisme terutamanya pemikiran Liberalisme dan Plurlame Agama amat ketara. Fahaman ini diusung oleh dua golongan penting dalam Negara kita. Pertama golongan intelektual dan ahli akademik dan kedua pemimpin politik. Sejarah telah membuktikan kepada kita, Maharaja Akbar, seorang Pluralis Agama dan dalam masa yang sama menjadi penguasa paling tinggi, maka masyarakat Islam mengalami penderitaan yang teramat parah. Semasa memerintah, beliau melarang orang Islam menyembeleh lembu, binatang sacral agama Hindu, walau pun untuk tujuan ibadah qurban! Bayangkan jika Pluralis Agama menjadi Perdana Menteri Malaysia.

17. Justeru pengalaman di Benua Kecil India pada abad ke 18 dahulu itu, wajar menjadi pengajaran penting kepada kita di Malaysia hari ini. Ummat Islam Malaysia perlu meneliti dengan halus, setiap pergerakan, ucapan, tulisan dan sikap pemimpin politik Malaysia, supaya kita tidak mengalami penderitaan agama, jika Liberalis dan Pluralis Agama menjadi penguasa kita.

Tuan-Tuan dan Puan-Puan yang dihormati
18. Golongan Liberalis dan Pluralis Malaysia dari kalangan yang masih mengaku beragama Islam dan disokong pula lagi oleh golongan politik sekular-chauvinis anti Islam, sudah terang-terangan menyatakan hasrat mereka secara secara jelas, – walau pun belum berkuasa – mahu mengubah Perlembagaan Malaysia yang meletak dan menjamin hak Istemewa Orang Melayu dan Islam sebagai Agama Persekutuan. Mereka mahu menghapuskan kedua-dua perkara ini atas slogan SeBangsa – SeNegara – SeJiwa. Ini adalah selaras dengan konsep Malaysian Malaysia gagasan mereka dan fahaman semua agama sama benar dan sama tara itu.

19. Masyarakat Malaysia amat bertuah, kerana Islam dimaktubkan sebagai Agama Persekutuan. Ini bermakna Malaysia adalah Negara Islam bukan negara sekular seperti dakwaan sesetengah golongan. Bukti paling jelas ialah negara ini amat prihatin kepada ajaran yang menyalahi ‘Aqidah dan hukum-hakam Islam berbanding dengan negara sekular seperti Indonesia yang mana orang Islam bebas menukar agama tanpa ada larangan hukum. Lagi pun, dana kerajaan di beri kepada kegiatan keIslaman berbanding dengan negara sekular seperti Barat yang melarang dana kerajaan di beri kepada kegiatan keagamaan. Maka NGO Dakwah Islam perlu berperanan memperbaiki persepsi salah di kalangan masyarakat dalam isu Perlembagaan dan status Malaysia sebagai negara Islam ini.

20. Sungguh pun sudah banyak perkara yang berkaitan dengan kecucian Agama Islam telah dilaksanakan oleh kerajaan dan pihak berkuasa Agama, namun masih ada ruang-ruang yang perlu diperbaiki dan diisi supaya kedudukan Islam sebagai Agama Persekutuan itu, benar-benar terserlah dan menepati kedudukannya yang sebenar. Justeru, undang-undang mengenai jenayah ‘Aqidah dan jenayah Syari‘ah perlu diperkemas dan diperkasakan lagi sesuai dengan ajaran Islam. Pihak berkuasa Agama tidak boleh berkompromi dengan mana-mana ajaran yang bercanggah dari ajaran Islam Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah seperti ajaran ‘aqidah Syi‘ah, Liberalisme dan Pluralisme Agama, sikap menghina Nabi dsb, walau pun mereka terdiri dari individu berpengaruh dalam masyarakat.

23. Ringkasnya, Malaysia mesti menjadi Negara Sunni dan menjadi benteng Sunni terkuat malah menjadi Pusat Sunni serantau. Kalau Syi‘ah ada Negara – Negara Iran, maka Malaysia mesti menjadi Negara pemelihara Islam yang sebenar seperti yang telah diIjma‘kan seribu lima ratus tahun dahulu.

24. Dari segi ‘Aqidah, Malaysia mesti mempertahan dan menjadi Negara ‘Aqidah Asya‘irah; dan dari segi Syari‘ah yang merangkumi hal-hal ‘Ibadah dan hukum-hakam, mestilah berdasarkan kepada Mazhab Imam al-Syafi‘i atau Syafi‘iyyah, kecuali diputuskan sebaliknya oleh otoriti dan ajaran Akhlaq pula, mestilah berdasarkan kepada system serta nilai Akhlaq al-Imam al-Ghazzali rh dan yang sepertinya. Hal ini semua, bukanlah suatu perkara asing bagi kita di Malaysia, kerana di dalam eknakmen-enakmen Agama Islam, perkara ini sudah termaktub, cuma ia perlu diperkasakan lagi dengan tindakan konstruktif.

25. Kita perlu menyusun strategi yang betul, mengadakan program yang konsisten dan mempunyai kurikulum yang tersusun dan jelas dalam menghadapi serangan pemikiran dan ‘Aqidah serta Syari‘ah itu, dalam satu skim Transformasi Bersepadu. Transformasi yang dimaksudkan ialah Transformasi World View dalam spektrum wacana Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah dari perspektif ‘ilmu, epistemologi, sosiologi, religio-politik dan falasafah dsb, sesuai dengan kedudukannya dalam Perlembagaan Negara. Para pemikir politik, pembuat dasar, pelaksana dasar, penggubal undang-undang, penguatkuasa, warga pendidik dan pelajar dan aktivis, perlu memahaminya dengan benar dan mendalam perkara-perkara ini.

26.Selain dari kita memahami perkara-perkara yang berkaitan dengan ‘ilmu-‘ilmu Islam itu, kita juga wajar memahami pengetahuan-pengetahuan semasa, terutamanya pemikiran dan falsafah modernisme dan pasca modernisme.

Hadirin dan hadirat yang dirahmati Allah
27. Suatu perkara penting yang tidak boleh diabaikan sama sekali oleh golongan dakwah ialah para aktivis dan NGO Dakwah Islam mesti mempunyai sensitiviti dan kesedaran politik kenegaraan yang tinggi. Mereka perlu pandai membaca situasi politik negara mereka dari kaca mata teori siyasah atau politik Sunni dan menggunakan kaedah Siyasah Syar‘iyyah dalam mengurus perjalanan politik negara mereka.

28. Kini masyarakat Malaysia, terutamanya Ummat Islam, penuh prihatin mengikuti perkembangan politik semasa tanah air. Saya fikir, orang yang dulunya tidak begitu prihatin, tetapi sekarang mereka lebih prihatin. Dalam konteks politik semasa Malaysia, hanya orang-orang Malaysia sahaja yang mengetahui situasi mereka seperti kata-kata hikmah: ‘orang Makkah sahaja yang mengetahui lorong-lorong Makkah’. Ada sebahagian aktivis dan perkumpulan politik Malaysia, yang terlalu ghayrah untuk mendapat kuasa politik, mereka sanggup berbuat apa sahaja, malah menggunakan kaedah yang tidak demokratik malah tidak Syar‘i dengan pendirian: tujuan menghalalkan cara.

29. Sesuatu yang amat pelik, golongan yang mendakwa mahu memperjuangkan demokrasi, telah hilang akal. Mereka mahu mengimport cara sesetengah orang Asia Barat terutamanya Mesir mengurus politik semasa mereka. Mereka yang kehilangan panduan dan prinsip ini, cuba mengaplikasikan pandangan seorang ‘Ulama Asia Barat iaitu Dr. Yusuf al-Qarodhowi. Al-Qarodhowi dikatakan menyokong Kebangkitan ‘Arab atau Arab Springs, khususnya kebangkitan rakyat Mesir. Mereka di Malaysia yang kematian akal ini, telah mengambil pandangan Dr. Qarodhowi, tanpa menggunakan kaedah Usul Fiqh. Di antara Kaedah Usul Fiqh dan di dalam sesuatu kes tertentu, keprihalan sesuatu tempat dan sebab, amat diambil kira ketika mahu membuat pertimbangan hukum seperti dalam kes politik semasa Malaysia ini. Satu hal lagi yang penting, yang tidak diteliti dan difahami secara benar oleh golongan anarkis Malaysia ini ialah, Dr. Qarodhowi tidak pula memberi fatwa menghalalkan menjatuhkan kerajaan Qatar yang Sunni itu, walau pun semasa kebangkitan rakyat Mesir, terdapat protes jalanan di Qatar, yang mahu menjatuhkan kerajaan Qatar. Kita sebagai rakyat Malaysia yang tidak kematian akal, patut menilai mereka yang anarkis itu, dari kaca mata wacana politik Sunni bukan selainnya – Syi‘ah atau pun Khawarij.

30. Menyentuh mengenai kedudukan dan kuasa politik Ummat Islam di Malaysia hari ini, sukacita saya mengambil sedikit kesempatan di sini melihatnya seperti yang diwacanakan oleh seorang pemikir politik dan ahli ilmu dari Andalusia iaitu Imam Ibrahim bin Musa al-Syatibi (w 790/ 1388). Menyentuh mengenai perpecahan Ummat, al-Syatibi rh menerangkan bahawa faktor yang membawa perpecahan itu adalah kerana seseorang itu menganggap dirinya telah mencapai tahap mujtahid sehingga memberi ‘fatwa’ sesat dan menyesatkan. Di Malaysia, kita mempunyai pengalaman, yang mana ada orang yang dianggap ‘alim oleh kumpulan mereka, telah memberi fatwa: sesiapa yang mengundi parti beliau akan masuk Syurga. Faktor perpecahan yang kedua, ialah menurut hawa nafsu diabolik untuk mendapat sesuatu perkara seperti kuasa dan tidak memperdulikan kaedah Syara‘ lagi, dan tidak memperdulikan kesan dari tindakan tersebut sama ada memberi kebaikan atau mafsadah atau kerosakan yang besar, bahkan sehingga sanggup menjual agama sendiri dan faktor ketiga ialah mengambil sunnah atau perjalanan hidup manusia pujaan atau idola dengan meninggalkan petunjuk Rasul s‘aw. Faktor-faktor ini ditambah lagi oleh seorang ‘alim besar dunia dari Syria iaitu Dr. Sa’id Ramadhan al-Buthi. Kata beliau: … tidakkah malang, apabila Agama Islam dijadikan alat dan ikutan [dibawah] telunjuk politik Zionis Amerika yang rakus, dan bukankah elok, sekiranya politik itu berkhidmat menjaga Agama Allah yang sebenar dengan sifatnya yang membangun, bukan meruntuh, menyatu bukan memecah-belah [khutbah beliau pada 07 September 2012]. Selain daripada itu, faktor pemecah belah masyarakat Islam kita di Malaysia ini ialah faktor wala’ dan bai‘ah yang songsang. Sesetengah ahli masyarakat kita oleh kerana terlalu taksub dan mengkuduskan pemimpin mereka, mereka sanggup menolak Nass agama, jika Nass itu bercanggah dengan pendapat pemimpin mereka. Perkara ini biasa terjadi di dalam semua ajaran sesat agama. Kita sebagai da‘i, tidak berputus asa untuk memperbaiki saudara-saudara kita yang tersesat itu. Kita perlu lipat gandakan lagi usaha Dakwah kita untuk memahamkan mereka. Mereka adalah saudara-saudara kita.

32. Para aktivis politik perlu memahami teori politik Islam dari perspektif wacana politik Sunni bukan politik diabolik atau teori politik Khawarij atau Syi‘ah atau politik Machiavelli: tujuan menghalalkan cara! Aktivis politik perlu menyedari bahawa dalam teori politik Islam, tiada sesiapa pun dibenarkan menjadi agen untuk menjatuhkan kerajaan yang berpegang kepada ‘Aqidah Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah seperti Malaysia ini. Dalam buku Building Moderate Muslim Networks seperti yang disebut terdahulu, Zionis Kristian membina rangkaian dikalangan orang Islam supaya mereka menjadi agen menjatuhkan kerajaan mereka sendiri yang sah dan mendirikan negara yang diterajui oleh golongan pro Zionis yang Liberalis lagi Pluralis Agama.

33. Masyarakat Islam Malaysia wajib mempertahankan kekuasaan politik supaya tetap berada di tangan orang Islam Sunni. NGO Dakwah Islam perlu menyedarkan masyarakat betapa ‘azab sengsara akan menimpa mereka, jika kekuasaan politik jatuh ke tangan kumpulan politik anti Sunnah. Jika anda baca buku The Singapore Dilemma, akan jelas, betapa ‘azabnya kehidupan sebagai seorang Muslim, jika kuasa politik tidak berada di tangan orang Islam dan dalam konteks Malaysia adalah Islam Sunni. Bahkan, keperitan ini sudah dirasai oleh saudara-saudara Islam kita di Pulau Pinang.
Hadirin-hadirat terhormat

34. Suatu perkara penting yang wajar disedari dan diberi perhatian khusus oleh aktivis dakwah kita, ialah membina kepimpinan politik yang benar-benar faham ajaran Islam. Sayyidina ‘Umar al-Khattab r‘a pernah mengingatkan, perlu seseorang itu memahami ajaran Islam terlebih dahulu sebelum menjadi pemimpin. Pemimpin-pemimpin ini perlu dibina supaya memiliki sifat al-syajā‘ah wa’n- najdah dengan ‘izzah Muslimin iaitu berani dan mampu melaksanakan sesuatu, terutama yang berkaitan dengan Agenda untuk memelihara dan memartabatkan Islam dan berani pula bertindak menyekat anasir-anasir pemusnah Ummah. Dalam istilah al-Qur’an, golongan perosak ini, disebut sebagai golongan mufsidūn, yang menjadi perosak dan penghalang kepada Agenda untuk merealisasikan Islam sebagai saluran rahmat Ilahi kepada semesta ‘alam dalam rangkan ajaran:, bukan dengan mengujudkan agama baru yang bernama world religion seperti dalam gagasan Pluralis John Hick dan Pluralis yang lain. Dalam keadaan seperti sekarang, yang mana Agama Islam sedang dicabar dan diserang, pemimpin berkualiti seperti inilah yang amat sangat diperlukan dan didahulukan.

35. Dari huraian rengkas sebentar tadi, kita telah dapat melihat scenario religio-politik tanah air kita, yang amat menggerunkan. Kita perlu mendepani segala isu-isu dan kemelut tersebut, melalui suatu Agenda Besar Ummah yang bersepadu. Perlu dijelaskan bahawa Agenda Besar Bersepadu ini, adalah merentasi kepentingan kelompok dan individu. Ia disebut sebagai Fiqh al-Ummah. Tujuan besarnya ialah mahu mengajak setiap individu Muslim dan Muslimah semata-mata berlumba-lumba menuju Allah:  [al-Dzāriyāt:50] dan membesarkan Allah, bukan menuju kepada pemimpin dan membesarkan malah mendewakan  pemimpin kelompok masing-masing hingga mentaqdiskan mereka, dengan pelbagai nama jolokan seperti tokoh yang akan membebaskan Palestin, seumpama al-Mahdi, mempunyai segala sifat kesempurnaan, tokoh pemersatu Ummat  ‘Alam Melayu dan entah apa lagi. Fiqh Ummah ini bermakna akan dapat menghilangkan ketaasuban kepada kelompok dan manusia dan akan dapat menghilangkan sifat Jahiliyyah. Sifat Jahiliyyah ialah benar atau salah, adalah kumpulan saya, bukan berdasarkan neraca ‘ilmu Syara‘. Selain dari itu, dengan memahami Fiqh Ummah dengan cara yang benar, ia akan dapat menyatu padukan Ummah Muslimah seperti hati kita terpaut dengan saudara Muslim kita yang berada di Afrika Utara atau Afrika Tengah atau di pedalaman Papua, yang mazhab Fiqh mereka mungkin berlainan dari kita, tetapi ‘Aqidah mereka tetap sama dengan kita iaitu Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah. Maka Fiqh al-Ummah adalah dalam rangka merealisasikan Agenda untuk memelihara Dīnu’l-Islām selaras dengan kehendak Darūrah atau Kulliyāt al-Khomsah.

Hadirin dan Hadirat
36. Agenda Besar kita ini, adalah bertolak dari memahami wacana keilmuan Islam yang kaffah dari spektrum epistemologi Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah. ‘Ilmu yang benar, akan menjadikan Agama seseorang itu turut menjadi benar, seperti sabda Nabiy s‘aw: inna haza’l- ‘ilmā dīnun, terjemahan: sesungguhnya ‘ilmu itu adalah agama. Maka agenda kita ialah diawali dengan membina rijālu ’l-‘ilmi,yang di dalam al-Qur’an disebut sebagai golongan  [Āli ‘Imrān: 7; al-Nisā’: 162], iaitu golongan yang memahami secara tepat, benar, luas dan mendalam, perkara-perkara yang berkaitan dengan umūru ’d-dunya wa ’d-dīn atau perkara yang berkaitan dengan urusan dunya dan Agama. ‘Ilmu adalah kekuatan – ipsa scientia potestas est. Kita mempunyai sekolah-sekolah menengah – agama dan akademik, malah ada yang berasrama penuh, maka premis-premis ini adalah sumber yang paling berkesan untuk membina rijālu ’ l- ilmi. Kecelaruan kefahaman ‘ilmulah yang menyebabkan sesetengah anggota masyarakat Islam menggunakan darūrah al-khamsah secara lintang-pukang dan membuta tuli, sehingga dīnu’l-Islām tergadai. Maka inti wacana keilmuan ini ialah berpaksikan kepada wacana Tawhid dan ‘Aqidah Sunni dalam spektrum epistemologinya yang baku.

37. Bersekali dengan pembinaan rijālu’l-‘ ilmi ini, adalah dibina ‘aqal integrasi. ‘Aqal integrasi mengandungi ‘aqal ‘Ubudiyyah, ‘aqal tamyizi, ‘aqal ibtisōr dll. Ada orang yang mempunyai ‘ilmu yang bertimbun-timbun, tetapi malangnya, mereka tidak memiliki ‘aqal ‘ubudiyyah dan ‘aqal tamyizi, yang justeru, menyebabkan mereka durhaka kepada Allah. Mereka tidak memiliki ‘aqal tamyizi yakni ‘aqal yang mampu membezakan Kebenaran Ilahiyah dari kebatilan Syaitoniyyah. Mereka menjadikan kebebasan berfikir dan mantik diabolik, sebagai alat berfikir dan neraca dalam membuat segala keputusan.
Hadirin terhormat.

38. Untuk melaksanakan semuanya ini, seperti yang saya sebut di awal, NGO-NGO Dakwah dan ‘Ulama perlu menjadi rakan Pemerintah dalam melaksanakan Agenda Besar itu. Agenda ini tidak akan dapat dilaksanakan oleh Pemerintah jika terdapat halangan dari masyarakat terutamanya NGO dan NGO juga tidak dapat merealisasikan agenda membina Ummah jika pemerintah tidak mesra Islam. Dalam keadaan terbuka seperti sekarang, malah pemerintah cukup pro dakwah, maka peluang ini wajar digarap semaksimanya. Bukankah sekitar tahun 80an, gerakan dakwah pernah bekerjasama dengan pemerintah dan pemerintah memberi peluang kepada kumpulan dakwah berperanan sepenuhnya. Dan kenapa hari ini, keadaan seperti dulu itu tidak boleh diwujudkan semula, lebih-lebih lagi dalam keadaan fi sā‘ati ‘usra keadaan gawat seperti sekarang? Apa halangannya?

39. Kita perlu sedar bahawa Gugusan Kepulauan Melayu dan Semenanjung Tanah Melayu khususnya, pernah menjadi pusat kegiatan intelektual tahap tinggi dan pusat dakwah tersusun. Ini adalah berkat hasil persefahaman pemerintah dan rakyat, terutamanya kalangan ‘Ulama’. Dengan sikap pemerintah yang terbuka dan pro Islam dewasa itu, kegiatan Dakwah yang pesat dan terancang, telah dapat dilakukan. Para graduan dari Asia Barat telah membuka pusat-pusat pengajian serata ceruk. Selain dari mengajar, di pusat-pusat pengjian inilah mereka mengarang dan menterjemah pelbagai kitab dalam pelbagai subjek dari perkara yang amat basik hinggalah kepada perkara yang rumit dan sukar seperti konsep Wahdatu ’l Wujud, Wahdatu ’s-Syuhud, konsep Isyraqi, kitab siyasah, mantiq, perbahathan mengenai Kalam yang rumit-rumit, Tawassuf yang seni-seni dsb. Adalah amat menarik, pada suatu ketika, terjadi perbahasan serious antara Kaum Muda dengan Kaum Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah mengenai isu-isu Agama.

40. Justeru kita perlu berusaha mengembalikan Malaysia sebagai Pusat Dakwah dan kegiatan intelektual Islam unggul, yang berwibawa dan menjadi tempat rujukan dan contoh.

41. Untuk tujuan tersebut, kita perlu mempunyai kerajaan yang kuat, yang mendokong ajaran Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah. Inilah yang akan membawa kita kepada Sa‘ādah atau Kebahagiaan iaitu hasanah fi ’d-dunya dan hasanah fi ’l-ākhirah.

Para hadirin terhormat,
42. Kita amat bertuah, kerana kita memiliki infrastruktur yang banyak dan canggih untuk mengurus dan menjana Dakwah kita. Ini adalah kerana kerajaan kita amat prihatin kepada pembangunan Islam dan Dakwahnya. Justeru, kita  mempunyai potensi besar untuk membangun sebuah tamaddun besar yang berpaksikan Islam. Kita mempunyai Institut Latihan Dakwah, Yayasan Dakwah, Pusat Penyelidikan Islam, Fakulti Pengajian Islam dan Pusat Islam di Pusat-Pusat Pengajian Tinggi, ada Bahagian atau Kor Agama dalam Angkatan tentera, dalam Polis, kita ada NGO Dakwah, kita ada penulis-penulis yang berjiwa Islam, kita ada Biro Agama dalam parti pemerintah, kita ada PLKN, organisasi Belia yang diterajui oleh orang Islam, kita ada persatuan-persatuan Guru yang dianggotai oleh orang Islam, kita ada pemikir-pemikir serious yang mendalami Islam, kita ada Mufti yang jujur dan jujur pula dengan ilmunya dan kita juga ada kemudahan tempat yang lebih dari mencukupi untuk melaksanakan program-program dakwah, seperti kampus INTAN untuk pegawai kerajaan, ada kem-kem belia, kampus-kampus universiti dsb. Semua yang kita miliki ini, wajar ditransformasikan ke dalam bentuk yang jelas kelihatan, melalui suatu mekanisme dakwah yang lebih tersusun dan strategis dengan korikulum yang tersusun. Dalam pemerhatian kami, usaha dakwah yang telah dan sedang kita lakukan sekarang ini, lebih bersifat ad hoc atau mengikut kehendak pendakwah semata-mata, yang kadang-kadang, isi ceramah yang disampaikannya itu, bercanggah dengan ajaran Ahli Sunnah wa al-Jama‘ah yang menjadi pegangan negara kita, dan kadang-kadang pula bercanggah dengan akta dan peraturan atau enakmen Islam negeri-negeri. Dan sering juga isi kandungan ceramah atau dakwah tersebut, menggugat kestabilan negara dan mencetuskan kegelisahan dalam masyarakat. Perkara ini wajar ditangani secara tegas dan segera.

43. Untuk itu, marilah kita gunakan segala kemudahan dan potensi yang kita ada itu, kita memadu tekad, berpakat dan bermuafakat di kalangan kita: Umara -‘Ulama – Du‘at – Intelektual – Penulis – Teknokrat – Pemikir – Strategis dan semua ahli masyarakat, bekerja keras menyusun strategi menuju ke arah marōtillāh dengan melaksanakan amar makruf dan nahi munkar, kerana usaha inilah yang menyebabkan Allah SwT mengangkat martabat manusia menjadi khyara ummah, Ummat yang terbaik dikalangan sekalian manusia.

44. Akhir kalam,
Saya bagi pihak semua Jawatankuasa Pimpinan Pusat (JPP) MUAFAKAT, merakamkan jutaan terima kasih kepada YAB Tan Sri Hj Muhyiddin Hj Mohd Yasin, Timbalan Perdana Menteri, kerana dalam kesibukan tugas beliau yang banyak dan berat lagi mencabar seperti sekarang ini, masih sudi meluangkan masa bersama kita, bagi merasmikan program ini. Kepada beliau kami semua ucapkan jazakumullāhu khayran jazā’. Dan juga kepada staff beliau yang bertungkus lumus membantu menjayakan program ini.
Kepada rakan-rakan media – akhbar Utusan Malaysia, TV al-Hijrah dan Radio IKIM, kami ucapkan setinggi-tinggi terima kasih, kerana sudi menjadi media resmi kepada program ini.
Juga terima kasih kami kepada pengurusan PWTC kerana membenarkan kami menyewa Dewan Merdeka ini sebagai tempat Seminar.

Dan kepada semua hadirin dan hadirat, saya bagi pihak MUAFAKAT amat berbesar hati dan terharu di atas keprihatinan Tuan-Tuan dan Puan-Puan, kerana sudi hadir dan meluangkan masa, untuk bersama-sama di sini.  Untuk itu, kami ucapkan jazakumullāhu khayran.Jika tidak kerana Tuan-Tuan dan Puan-Puan, tiadalah ada apa-apa makna program ini.

Dan tentu sekali kepada penyumbang-penyumbang dana yang murah hati – yang pasti, bukan dana asing – yang telah menyumbang kepada program ini, dan justeru MUAFAKAT ucapkan setinggi-tingg terima kasih dan dengan lafaz jazakumullāhu khyaran kathīran.

Dan pasti tidak dilupakan kepada semua yang telah bertungkus lumus, memberi buah fikiran, tenaga dan masa, sehingga Seminar ini dapat dilaksanakan. Kepada mereka semua diucapkan terima kasih dan jazakumullāh.
Saya sudahi dengan berbanyak syukur ke Hadrat Ilahiy.
الله أكبر ولله الحمد
وبالله الهداية والتوفيق والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Sumber : MUAFAKAT

Share this article :

0 comments: