Friday, June 29, 2018

penghormatan tertinggi di istana Bogor





Istana Bogor saksi penghormatan tertinggi buat Tun Mahathir
Harits Asyraf Hasnan, Astro Awani
29 Jun 2018



Dr Mahathir bersalaman dengan Joko Widodo ketika tiba di Istana Bogor hari ini. Turut sama isteri Dr Siti Hasmah dan Iriana. --fotoBERNAMA


JAWA BARAT: Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan isteri, Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, diberi sambutan negara oleh Presiden Indonesia, Joko Widodo di Istana Presiden di Bogor di sini hari ini.

Isteri Joko Widodo atau dikenali sebagai Jokowi, Iriana Joko Widodo, turut menyambut ketibaan Perdana Menteri Malaysia yang ketujuh itu.

Perarakan masuk ke perkarangan Istana Presiden bermula dengan kawalan kehormatan berkuda dan pasukan pakaian adat dari Pengaman Presiden.

Ratusan pelajar yang mengenakan pakaian tradisi turut dilihat menyambut kedatangan Dr Mahathir dan isteri sambil mengibarkan bendera Merah Putih dan Jalur Gemilang.

Lagu kebangsaan kedua-dua negara berkumandang seiring dengan 19 das tembakan meriam.

Dr Mahathir kemudian memeriksa Pasukan Kawalan Kehormatan Pengaman Presiden sebelum diperkenalkan kepada anggota Kabinet Indonesia dan pentadbir kanan republik itu.

Acara paling signifikan apabila kedua-dua pemimpin menanam pokok spesis meranti.

Meranti dipilih kerana berkualiti tinggi, keras dan ringan sekaligus menggambarkan hubungan diplomatik dua negara itu sejak 61 tahun yang lalu.

Kedua-dua pemimpin negara itu kemudian mengadakan perbincangan tertutup sebelum mengadakan kenyataan media bersama.

astroawani





Jokowi Terima Kunjungan Mahathir Mohamad di Istana Bogor






 

 

BOGOR, KOMPAS.com - Meski berusia 92 tahun, Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohammad tampak masih bugar mengikuti serangkaian kunjungan kenegaraannya di Istana Presiden Bogor, Jumat (29/6/2018) pagi.

Mahathir serta sang istri, Siti Hasmah Mohd Ali, tiba di Kompleks Istana Presiden Bogor sekitar pukul 10.15 WIB. Kendaraan yang ditumpangi keduanya berjalan perlahan memasuki area Istana dikawal Pasukan Nusantara.

Presiden Jokowi dan Ibu Negara Iriana menyambutnya di pelataran Gedung Utama. Begitu Mahathir serta sang istri turun dari mobil, Jokowi dan Iriana langsung mendatangi dan menyalaminya.

Jokowi dan Mahathir lalu berjalan menuju anak-anak yang berpakaian daerah Indonesia. Di genggaman tangan mereka, diayun-ayunkan bendera Indonesia dan Malaysia yang terbuat dari kertas. Sambil tidak berhenti tersenyum, Mahathir menyalami mereka.

Setelah itu, keduanya mengikuti upacara penyambutan. Lagu kebangsaan kedua negara dikumandangkan dalam upacara ini diikuti dentuman meriam sebanyak 21 kali. Upacara penyambutan itu diakhiri dengan inspeksi pasukan oleh Jokowi dan Mahathir dengan berjalan kaki.

Prosesi ini bisa jadi sangat melelahkan. Sebab, selain mesti berdiri tegap selama lagu kebangsaan kedua negara dikumandangkan, Mahathir juga mesti berjalan kurang lebih 30 meter saat melaksanakan inspeksi pasukan atau yang juga populer dengan sebutan jajar pasukan.

Meski demikian, Mahathir melalui itu semua dengan lancar, tanpa mesti dipapah atau terhuyung-huyung.

Bahkan, Mahathir juga tampak masih mampu berjalan tegap ketika mesti menaiki 15 anak tangga untuk menuju ke Ruang Teratai, ruangan pengisian buku tamu dan melaksanakan sesi foto bersama.

Setelah itu, Jokowi-Mahathir serta Iriana-Siti berbincang cukup lama di beranda belakang Istana di mana Kebun Raya Bogor menjadi pemandangan.

Prosesi lalu dilanjutkan dengan penanaman pohon bersama di halaman belakang Istana setelah terlebih dahulu mesti menuruni 10 anak tangga. Pohon yang ditanam bersama adalah jenis Meranti.

Mahathir juga tampak kuat mengikuti acara ini. Tanpa mesti dibantu, ia mengambil sendiri sekop untuk menuangkan tanah dan gayung untuk menyiraminya. Setelah itu, Jokowi sempat menawarkan Mahathir untuk membersihkan tangannya dengan tisu, namun, Mahathir menolaknya.

Keduanya kemudian melanjutkan acara ke Gedung Utama untuk melaksanakan pertemuan bilateral. Tak mau menggunakan golf car, keduanya kembali berjalan kaki sepanjang sekitar 40 meter dan mesti kembali menaiki 10 anak tangga.

Hingga pukul 11.08, WIB, pertemuan bilateral masih berlangsung. Rencananya, keduanya akan memberi pernyataan pers bersama di penghujung kunjungan kenegaraan itu. FABIAN JANUARIUS KUWADO

kompas
Share this article :

0 comments: