Saturday, August 25, 2018

TERAS BERSATU MALAYSIA BAHARU


TERAS BERSATU MALAYSIA BAHARU (TERAS)



TERAS BERSATU Malaysia Baharu merupakan satu inisiatif sukarela yang dibentuk menjadi penggerak bebas atau neutral body yang bertindak sebagai pemikir, pemudah cara, penggerak dan pelaksana secara professional dari pelbagai bidang dalam usaha membantu Kerajaan Malaysia Baharu dengan peranan sebagai badan check and balance pada kerajaan pimpinan Malaysia Baharu. Ianya sebuah badan bebas yang tidak terikat dari mana-mana individu, badan politik atau pihak berkepentingan peribadi dan penyertaannya terdiri dari pakar-pakar atau individu yang berpengalaman sebagai pemikir yang akan membantu dan menyokong Perdana Menteri dan kepimpinan negara semasa.

TERAS juga bukanlah pencatur atau kelab-kelab media sosial namun penubuhannya adalah untuk menjadi platform atau jambatan masyarakat di peringkat akar umbi dan pemimpin di peringkat nasional. TERAS tidak menjadi pesaingan kepada blogger atau pengamal media sosial Pakatan Harapan tetapi TERAS mengamalkan prinsip terbuka kepada semua pihak yang menyokong Perdana Menteri dalam Pakatan Harapan.

Skop prospektif TERAS adalah meluas untuk rakyat dan pemimpin dimana TERAS memegang prinsip DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT dan sentiasa kehadapan dalam membantu Kerajaan Pakatan Harapan memacu Malaysia Baharu, sudahnya Rakyat akan menerima kemanisan itu bersama-sama.

Sebagai badan Check and Balance, barisan peneraju TERAS akan menegur dan menasihati pemimpin kerajaan sekiranya terdapat perkara-perkara yang tersasar dari kehendak rakyat dengan teguran secara professional dan berhemah.

TERAS akan terus berusaha untuk menyokong rakyat Malaysia dan Kerajaan Pakatan Harapan dengan melahirkan ramai pemikir dan penggerak negara bukan sahaja dalam bidang-bidang tertentu malahan membimbing rakyat menjadi pemimpin, usahawan muda, tenaga professional, ahli-ahli politik muda yang berjaya dan pengamal media social yang berketrampilan dan mempunyai jati diri yang tinggi.

TERAS tidak bergantung harap kepada Kerajaan untuk menampung keperluan kewangan atau financial funding kerana TERAS bergerak menggunakan sumber pendapatan sendiri secara sukarela dan mempunyai kreativiti dalam menjana pendapatan bagi keperluan TERAS. Matlamat TERAS adalah untuk melahirkan kepimpinan yang berpaksi kepada kebenaran, berintegiriti tinggi dan belajar berdiri dengan sendiri.

Tiga TERAS sebagai tunjuk utama iaitu TERAS PENGURUSAN STRATEGIK, TERAS DASAR & PERANCANGAN STRATEGIK dan TERAS PEMBANGUNAN MEDIA SOSIAL.

TERAS PENGURUSAN STRATEGIK memainkan peranan penting dalam menggerakkan hala tuju TERAS BERSATU ini merangkumi hal ehwal pengurusan, perkhidmatan, sumber manusia, korporat, pengurusan protokol dan acara. Penglibatan kewangan dan sumbernya juga memainkan peranan dalam tunjang teras ini.

Teras ini juga mewujudkan Cawangan Wilayah Sabah dan Sarawak sebagai satu identiti khusus yang berfokus kepada negeri berkenaan.

TERAS DASAR & PERANCANGAN STRATEGIK pula merupakan tunjang kepada dasar-dasar negara yang sedia ada, dalam Tunjang ini, Ianya diperincikan dan diolah semula untuk kepentingan rakyat agar ianya tidak tersasar dari hala tuju sesuatu dasar. Tunjang ini juga bertanggungjawab di dalam penyelidikkan, pendokumentasian, perundangan, modal insan, ekonomi dan budaya.

Tunjang kedua ini akan menjadi penyiar berita-berita semasa dan sahih pemimpin Kerajaan Pakatan Harapan yang akan disiarkan di laman media sosial di bawah pentadbiran TERAS BERSATU.

TERAS MEDIA SOSIAL ditubuhkan berdasarkan peranan Media Sosial adalah penting dalam menerajui Malaysia Baharu. Konsep bebas bersuara yang digunapakai oleh Kerajaan Pakatan Harapan amat bersesuaian kepada generasi muda untuk terus menulis dan menyuarakan pandangan masing-masing di dalam media sosial.

Tunjang ini bertanggungjawab sebagai badan yang menggerakkan hal media sosial terutama menjadi penggerak kepada aktivis media sosial diperingkat bawah dan pertengahan, menjadi jambatan diantara pemimpin negara dan rakyat ke akar umbi, mewujudkan laman muka buku Ahli Parlimen Pakatan Harapan.

Ianya juga akan mentadbir whatsapp group, facebook pages, instagram, twitter, youtube video di bawah naungan TERAS BERSATU.

HARAPAN nya nanti, kesatuan dan kesefahaman dalam satu platform akan lebih menyakinkan dan mampu mengemudi rakyat ke landasan yang benar dan bersasar kepada kehendak rakyat, dalam natijahnya DARI RAKYAT UNTUK RAKYAT.

*Kekukuhan*Keyakinan*Kebenaran

Sekian,

DSRA
PEMANGKU PENGARAH EKSEKUTIF
MAJLIS SEKRETARIAT
Penggerak TERAS BERSATU Malaysia Baharu

fbteras
Share this article :

0 comments: