Monday, November 26, 2018

Tun M dan pegawai kanan kerajaan







Hasrat kita bukan setakat untuk mendapat pegawai kerajaan yang bersih, tetapi ahli-ahli politik yang dipilih oleh rakyat juga mesti bersih.”

- Tun Dr Mahathir semasa berucap di Majlis Perjumpaan Pegawai Pegawai Kanan Kerajaan di Langkawi International Convention Centre


DR Mahathir Mohamad bersalaman dengan pegawai-pegawai kanan Kerajaan pada majlis perjumpaan pegawai-pegawai kanan Kerajaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Langkawi (LICC). - Foto BERNAMA

Pegawai kerajaan diminta bersabar dengan menteri - PM
Oleh M Hifzuddin Ikhsan dan Hamzah Osman

LANGKAWI: Pegawai kanan kerajaan diminta bersabar dengan sikap menteri, timbalan menteri dan pegawai lantikan politik, yang mungkin tidak sependapat dalam cara kerajaan baharu ditadbir.

Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad, berkata kebanyakan menteri, timbalan menteri dan pegawai terbabit masih baharu serta tidak mempunyai pengalaman bagaimana negara ditadbir.

“Kecuali saya yang mempunyai sedikit pengalaman menjadi Perdana Menteri sebelum ini, lain-lain menteri dan timbalan menteri masih baharu.

“Saya minta pegawai kerajaan sabar dan bertolenrasi dengan mereka. Cuba terangkan langkah terbaik dalam membuat sebarang keputusan,” katanya pada sesi dialog Majlis Perjumpaan Pegawai-Pegawai Kanan Kerajaan, di sini, malam tadi.

Terdahulu, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Mohd Shukri Abdull, bertanya mengenai campur tangan pegawai lantikan politik tertentu yang enggan mematuhi peraturan sebenar proses pentadbiran menyebabkan pihaknya terpaksa campur tangan.

Mengulas lanjut, Dr Mahathir berkata, ada menteri dan timbalan menteri takut berhadapan dengan pegawai kanan kerajaan terutamanya mereka yang mempunyai pengalaman luas.

“Menteri sebenarnya takut jumpa pegawai kerajaan yang berpengalaman, malah ada (menteri) lari tidak mahu jumpa media.

“Tetapi yang hendak buat kerja ini pegawai kerajaan, kita hanya beri arahan. Saya selesa dengan kebanyakan pegawai senior ketika ini kerana dahulu mereka adalah pegawai junior saya,” katanya.

Terdahulu, Dr Mahathir berkata kerajaan tidak akan melantik penyokong parti politik tertentu yang tidak mempunyai kelayakan dan kelulusan untuk memegang jawatan penting dalam jabatan atau institusi di bawahnya.

“Sekarang, kita tentukan pemegang jawatan tertinggi dalam kerajaan terdiri daripada mereka yang terlatih dan cekap. Ada ahli politik tidak cekap dan profesional, kita tidak pilih.

“Mereka tiada kelulusan, kecekapan, namun ada hasrat untuk jadi pegawai tertinggi. Kita bimbang mereka tidak menjayakan institusi tapi untuk diri sendiri,” katanya.

Dr Mahathir berkata, bagi mengembalikan pentadbiran yang baik dan menjamin masa hadapan, kakitangan awam yang terbabit dalam kegiatan salah laku perlu disingkirkan.

Sementara itu, pada sidang media, Dr Mahathir berkata, keputusan kerajaan tidak meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (ICERD), bukan dibuat kerana tekanan daripada PAS dan UMNO.

Katanya, langkah itu juga diambil kerana kerajaan mengetahui rakyat tidak setuju dengan tindakan meraktifikasi ICERD.

“Saya menafikan kita buat keputusan tidak meratifikasi ICERD kerana politik atau bimbang hilang sokongan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Rantau.

“Keputusan ini dibuat Kabinet dan tidak perlu dibawa ke Parlimen. Saya sudah katakan, adalah mustahil (raktifikasi) kerana perlu sokongan dua pertiga ahli parlimen, malah ada wakil rakyat kita (Pakatan Harapan) tidak sokong,” katanya.

Mengulas mengenai PAS yang meneruskan hasrat berhimpun pada 8 Disember ini, Dr Mahathir berkata, ia terpulang kepada parti itu dan penyokongnya kerana negara ini mengamalkan demokrasi.

“Ini negara demokrasi, mereka ingin berdemostrasi pergilah. Cuma jangan buat kotor sahaja,” katanya.

bharian



Tun M yakin dapat ‘bersihkan’ jentera kerajaan


TUN Dr. MAHATHIR MOHAMAD (kiri) menjawab soalan yang diajukan pada program Perjumpaan Pegawai-Pegawai Kanan Kerajaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Langkawi (LICC) di sini, hari ini. Turut sama, Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr. Ismail Bakar. - UTUSAN ONLINE/FARIZ RUSADIO

Jamaliah Abdullah
24 November 2018 

LANGKAWI 24 Nov. - Tun Dr. Mahathir Mohamad melahirkan keyakinan bahawa ‘pembersihan’ dalam jentera pentadbiran Kerajaan Persekutuan akan berjaya dilakukan sepenuhnya sekali gus dapat menggembalikan status negara sebagai Harimau Asia.

Perdana Menteri berkata, pembersihan jentera kerajaan daripada amalan rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan itu perlu juga segera dilakukan demi memulihkan keyakinan rakyat kepada penjawat awam.

“Untuk kembali menjadi pemerintah yang mampu tadbir negara dan kayakan negara maka mereka yang terlibat dengan kegiatan salah perlu diketepikan.

“Perlu tindakan diambil kerana kesalahan yang dilakukan oleh mereka lantas ramai daripada mereka akan tersingkir dan digantikan oleh pegawai lebih rendah. Kalau kita kekalkan pegawai terdahulu yang rasuah dan seleweng tidak dapatlah kita susun reformasi.

“Dalam masa enam bulan kita dapat pulih negara dengan baik dan tadbir dengan jentera yang sudah dibersihkan, “ katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis perjumpaan dengan pegawai-pegawai kanan kerajaan di Pusat Konvensyen Antarabangsa Langkawi di sini hari ini.

Berucap lanjut, katanya, pembersihan itu kelak membolehkan pemberian kuasa kepada jentera pentadbiran Kerajaan Persekutuan dilaksanakan pada tahap terbaik.

“Pemberian kuasa kepada jentera kerajaan perlu tersusun. Kerosakan yang dilakukan oleh pemimpin tertinggi dahulu maka jentera kerajaan yang dulu dihormati, disanjung tinggi, cekap beramanah dan berwibawa sudah tidak lagi,” katanya.

Tambah Perdana Menteri, jentera kerajaan mesti tersusun, rapi, cekap dan mengutamakan khidmat kepada negara bukan untuk diri sendiri.

“Kita bersihkan bukan setakat pentadbir tetapi yang dipilih oleh rakyat iaitu ahli politik juga. Mereka terpaksa menghadapi pembersihan
misalannya kalau ahli politik
diberi jawatan tingggi dalam syarikat berkaitan kerajaan sedangkan mereka tidak ada kepakaran maka banyak kesalahan dilakukan.

“Sekarang kita tentukan jawatwn dalam kerajaan dan institusi bukan daripada ahli politik tetapi mereka yang cekap, terlatih dan profesional,” katanya. - UTUSAN ONLINE

Share this article :

0 comments: