Wednesday, November 28, 2018

upah


Peguam pemaju upah RM150,000 untuk ceroboh kuil - Muhyiddin
Oleh Irwan Shafrizan Ismail



PUTRAJAYA: Siasatan polis mendapati peguam kepada pemaju One City Development Sdn Bhd memberi upah RM150,000 kepada 50 lelaki untuk menceroboh, mengambil alih dan mengawal Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya, kelmarin.

Menteri Dalam Negeri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata dua peguam terbabit adalah antara 21 orang yang sudah ditahan polis bagi membantu siasatan insiden rusuhan berkenaan.

“Siasatan polis mendapati peguam syarikat pemaju mengupah sekumpulan lelaki untuk ceroboh dan kawal kuil sebelum polis datang ke tempat kejadian.

“Sejumlah RM150,000 diserah kepada ketua kumpulan ini yang mana setiap orang diberi upah antara RM150 hingga RM300.

“Tindakan menceroboh yang amat tidak bertanggungjawab ini menimbulkan kemarahan penganut sehingga timbulkan kekecohan dan kerosakan harta benda. Kita kesal dengan tindakan cuai diambil pemaju, sekiranya tindakan gopoh ini tidak diambil, saya yakin kekecohan tidak berlaku,” katanya pada sidang media khas di sini, hari ini.

Ditanya sama ada wang upah berkenaan diberi oleh pemaju, Muhyiddin berkata pihaknya kita tidak menolak akemungkinan itu.

Dalam kejadian awal pagi kelmarin, 23 kenderaan musnah dibakar, manakala cermin sebuah pusat beli-belah turut dipecah dan dirosakkan.

Akibat kejadian rusuhan itu, seorang anggota Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS) Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya yang diserang perusuh berada di dalam keadaan kritikal.

One City Development Sdn Bhd adalah pemaju yang memiliki tanah kuil berkenaan.



MUHYIDDIN mengadakan sidang media khas di Putrajaya, hari ini berhubung isu pergaduhan yang tercetus di kuil Sri Maha Mariamman, Seafield, Subang Jaya, kelmarin. - NSTP/MOHD FADLI HAMZAH

bharian
Share this article :

0 comments: