Sunday, December 30, 2018

BERSATU pilihan orang Melayu


Parti BERSATU sebagai pilihan orang Melayu, bukan lagi UMNO


PELBAGAI peristiwa berlaku selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 pada Mei lalu setelah Pakatan Harapan (PH) menumbangkan Kerajaan Barisan Nasional (BN) diterajui UMNO. Namun, sejak akhir-akhir ini, beberapa Ahli Parlimen UMNO menyertai Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) dan mungkin lebih ramai selepas ini.

Apakah BERSATU bakal mengambil alih peranan UMNO sebagai tunjang perjuangan orang Melayu? Ikuti wawancara khas wartawan NSTP, KADIR DIKOH bersama beberapa editor kanan media tempatan, dengan Pengerusi BERSATU yang juga Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad di pejabatnya, baru-baru ini.

S: Baru-baru ini, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) menerima kemasukan tiga bekas Ahli Parlimen UMNO, dan dijangka lebih ramai akan berbuat demikian. Apa sebenarnya yang sedang berlaku dengan perkembangan terbaharu ini?

J: Kita tidak boleh mengutuk semua ahli UMNO hanya atas kesalahan yang dilakukan kepemimpinan parti itu. Ini kerana ada antara mereka yang komited kepada perjuangan parti dan ada yang tidak. Mereka ini hanya menjadi pengikut, kepemimpinan parti yang menentukan hala tuju parti. Sebagai pengikut parti, mereka tidak terbabit langsung dalam membuat formula dan dasar berkaitan parti. Mereka ini orang biasa yang terpilih menjadi calon dan terpilih serta menang pilihan raya. Sekarang mereka sudah melihat ada tuduhan yang berat ke atas Najib (Datuk Seri Najib Razak), mereka nampak UMNO bukan lagi parti seperti dulu dan tidak lagi berjuang dalam landasan perjuangan asalnya, jadi mereka memutuskan untuk keluar parti.

Ada antara mereka ini masih berminat terbabit dalam politik, maka mereka mahu menyertai BERSATU tetapi menyatakan enggan memegang apa-apa jawatan dalam parti termasuk dipilih sebagai calon pada pilihan raya akan datang. Jadi, kami beritahu mereka untuk menyertai BERSATU, ada beberapa syarat yang perlu dipatuhi, satunya mereka perlu meninggalkan UMNO dan menjadi ahli Bebas, sepanjang tempoh itu mereka perlu menunjukkan sokongan kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH). Selepas itu, mereka boleh memohon untuk menyertai kami, atau boleh membuat permohonan awal menyertai BERSATU.

Namun, kami akan menilai sikap mereka sebelum diterima masuk ke dalam BERSATU. Satu lagi syarat, mereka boleh menyertai BERSATU dan tidak akan diberikan apa-apa jawatan dalam parti. Pada masa depan, mereka boleh bertanding merebut jawatan tetapi pada masa ini, mereka tidak sama sekali akan diberikan sebarang jawatan yang ada dalam parti, ketika ini. Mereka boleh menyertai BERSATU sebagai ahli biasa, tanpa memegang apa-apa jawatan. Sebagai mana yang diketahui, pada pilihan raya lalu, UMNO masih menjadi parti yang popular di mata sesetengah pengundi Melayu. UMNO menjadi parti yang istimewa bagi sesetengah orang Melayu, tetapi ada yang kecewa dengan perkembangan semasanya.

Jika BERSATU mendapat tempat di hati orang Melayu, maka parti ini akan menjadi kuat dan ini akan mengukuhkan kedudukan dalam PH. Kami bukannya secara mudah mahu mengambil pemimpin UMNO. Kami bukannya mengambil pemimpin UMNO secara semberono, kerana tiada tempat diberikan kepada kepemimpinan UMNO yang ada kes di mahkamah; menjadi penyokong tegar Najib dan mereka yang pernah menyumpah seranah pemimpin BERSATU dan PH termasuk yang melabelkan saya dengan pelbagai gelaran. Ini bermakna bukan sesiapa saja bebas untuk menyertai BERSATU.

S: Ramai yang berasakan kemasukan pemimpin UMNO ke dalam BERSATU satu perkembangan yang tidak sihat untuk parti. Bagaimana dengan perkara ini?

J: Mereka yang mahu menyertai BERSATU ini bukannya dalam kalangan pemimpin UMNO, mereka ini hanya pengikut saja, jika ada pemimpin pun hanya satu dua orang saja. Pemimpin UMNO yang mahu menyertai BERSATU tidak mudah mempengaruhi cara parti ini. Kebanyakan pemimpin yang ada dalam BERSATU hari ini, pernah juga menjadi pemimpin dalam UMNO, namun mereka ini ada pemikiran mereka sendiri dan mereka tidak akan mudah terpengaruh dengan cara UMNO ini.

S: Adakah pemimpin dalam PH ada mengemukakan kebimbangan mereka dengan perkembangan terbaharu ini bahawa UMNO mengambil alih kepemimpinan BERSATU?

J: Memang ada pemimpin dalam PH yang menyatakan kebimbangan mereka. Kami juga memandang serius perkara ini, kerana kami tidak mahu UMNO dilihat sedang mengambil alih BERSATU atau parti lain dalam PH. Kami serius memastikan perkara ini tidak berlaku kerana sesetengah yang mahu menyertai BERSATU ini, ada pengaruh mereka sendiri di kawasan masing-masing. Jika kita menolak mereka ini, ia akan memberi kesan kepada undi dan sokongan kepada BERSATU. Mereka ini boleh menambahkan undi kepada kita. Kita mahukan undi mereka ini untuk mengukuhkan kedudukan BERSATU dan PH.

S: Adakah ini strategi PH untuk mendapatkan sokongan majoriti dua pertiga di Parlimen?

J: Saya secara peribadi tidak minat dengan persoalan mendapatkan sokongan dua pertiga ini. Saya mahukan pembangkang yang kuat. Pada masa ini, tiada pembangkang yang kukuh, kerana nampaknya kebanyakan menuju kehancuran. MCA dan MIC nampak seperti tidak berfungsi, begitu juga beberapa parti lain di Sabah. UMNO pula dilihat terbahagi kepada beberapa kumpulan, ada yang mahu kekal dalam Barisan Nasional (BN), ada yang mahu keluar, ada yang mahu bermain politik dan membuat ikatan dan kesatuan baru politik. Tidak ada parti pembangkang yang boleh dipercayai ketika ini. Ketika saya menerajui BN, saya selalu kata, kita mahukan pembangkang yang boleh dipercayai dan untuk menjadi ‘cermin’ kepada kita. Jika tidak ada ‘cermin’ ini, kita selalu akan ingat kita sentiasa cantik sedangkan kita hodoh sebenarnya.

S: Baru-baru ini, Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz menyatakan UMNO membuat perundingan dengan Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas gagal berunding dengan Tun. Adakah ini bermakna UMNO kini sedang bermain politik dengan anda dan Anwar?

J: Terpulang kepada mereka, jika mereka hendak jumpa saya, saya akan menemui mereka, jika mereka mahu berjumpa Anwar, jumpa saja, mereka boleh jumpa sesiapa saja yang mereka mahu. Kerajaan PH hari ini, tidak melarang sesiapa saja untuk berjumpa atau bercakap dengan mana-mana pemimpin dalam kerajaan. Kita tidak seperti kerajaan zaman Najib, apabila ada orang yang berjumpa dengan saya mereka akan terus dikenakan tindakan. Begitu juga, pegawai sektor korporat pun dilarang bertemu dengan saya, sehinggakan semua kawan saya terpaksa ‘lari’ kerana jika mereka bertemu dan menyatakan sokongan kepada saya, mereka bakal berhadapan tindakan. Malah, ada satu syarikat menyatakan sokongan kepada saya, mereka dikenakan tindakan membayar cukai tambahan sehingga RM90 bilion. Sampaikan pada satu ketika, saya tiada kawan dan tiada duit kerana mereka ini takut memberikan bantuan sehinggakan saya terpaksa bersusah payah sendirian. Sekarang ini, kita tidak sekat kalau ada sesiapa mahu berjumpa Najib, malah sesiapa pun boleh berjumpa Anwar dan kalau nak jumpa Lim Kit Siang atau sesiapa pun, tiada masalah. Itu hal mereka.

S: BERSATU mengadakan Perhimpunan Agung keduanya. Apakah mesej yang mahu disampaikan dalam perhimpunan kali ini.

J: Pencapaian BERSATU tidak begitu baik pada pilihan raya umum yang lalu. Kami hanya memenangi 13 kerusi kerana parti ini tidak dapat didaftarkan apabila disekat oleh kerajaan terdahulu. Keadaan itu menyebabkan BERSATU terpaksa bertanding pada pilihan raya menggunakan tiket dan logo serta bendera PKR. Di sesetengah tempat, pengundi tidak faham bahawa calon BERSATU menggunakan logo PKR dan ini mungkin sebab kami kalah. Seperti di Kedah, selain Parlimen Langkawi, tempat saya bertanding dan Jerlun kawasan Datuk Seri Muhkriz, keputusannya tidak konsisten sedangkan kami percaya boleh menang banyak kerusi, tetapi kalah. Sekarang, pendaftaran BERSATU sudah disahkan dan boleh menggunakan bendera dan logo kami sendiri. Namun, kini calon BERSATU bertanding atas tiket PH yang mana dulu tidak dapat didaftarkan sebagai satu pakatan. Pada Pilihan Raya Umum ke-14, PH tidak dapat didaftarkan, kerana ketika di zaman Najib, mana-mana parti yang menjadi saingan BN akan disekat pendaftarannya.

S: Tun menyatakan untuk hanya menjadi Perdana Menteri bagi tempoh dua tahun saja, adakah Tun akan terus kekal menjadi Pengerusi BERSATU selepas itu atau ada perancangan lain?

J: Saya akan terus menjadi Pengerusi BERSATU kerana saya masih Ahli Parlimen. Saya cuma tidak jadi Perdana Menteri saja.

S: Apakah penilaian Tun terhadap pencapaian pemimpin BERSATU yang ada dalam barisan Kabinet?

J: BERSATU hanya memenangi 13 kerusi Parlimen tetapi mempunyai kekuatan yang sama dengan parti lain dalam barisan Kabinet. Kami mempunyai enam wakil dalam barisan Kabinet sama seperti parti lain dalam PH. Mereka (Menteri ahli BERSATU) masih baru, ada antara mereka datang berjumpa dengan saya untuk mendapatkan nasihat. Adakala mereka ini teruja dan membuat kenyataan yang tidak berapa baik untuk parti dan diri mereka sendiri. Kita tidak boleh harapkan orang baru boleh menjadi pakar pada hari pertama mereka melaksanakan tugas masing-masing. Ada yang buat kesilapan, namun, perkara itu boleh kita perbetulkan.

S: Perhimpunan Agung BERSATU bermula, apakah mesej dan agenda yang akan dibawa?

J: Kita akan beritahu rakyat dalam Mesyuarat Agung kedua ini bahawa Kerajaan PH sudah pun dapat menyusun kerajaan. Pada masa ini, orang ramai masih tidak menghargai sedangkan bukan mudah untuk menyusun lima parti menjadi satu kerana kita bukannya bersatu sejak dulu. Saya hanya orang luar dan diterima sebagai Perdana Menteri. Apa yang tidak boleh dinafikan sekarang ini, kita sudah ada kerajaan dan berfungsi seperti kerajaan iaitu kita membahagikan kerja mengikut kementerian dan jabatan. Kita sebenarnya sebagai sebuah kerajaan sudah mencapai banyak kemajuan tetapi kita tidak umumkan. Satunya, kita dapati kakitangan kerajaan telah dihasut kerajaan Najib dulu sehingga terbabit rasuah dan kecurian wang serta mereka memihak kepada BN. Orang itu, kita perlu singkir dan dipindahkan ke tempat lain, dan tempat itu kita kena digantikan dengan orang lain. Perkara ini walaupun sukar, hari ini kerajaan ini sudah dapat berfungsi dan boleh pergi membuat rundingan dengan pelbagai pihak termasuk ASEAN dan APEC, kita berjalan seperti sebuah kerajaan walaupun telah dirosakkan oleh Najib.

Berkenaan soal kewangan, kita percaya kita dapat kurangkan hutang yang dibuat pada zaman Najib yang lebih RM1 trilion itu. Kesannya, duit kita yang ada daripada cukai ini, kita terpaksa gunakan untuk membayar hutang dan ini menyebabkan kita tidak cukup untuk memberi wang BRIM. Itu bukan cara kita. Kita akan tolong orang miskin tetapi bukan beri bantuan umum kepada semua orang hanya untuk dapat sokongan mereka. Kita kekurangan wang sekarang ini, namun kita dapat perkenalkan satu bajet yang lebih besar daripada 2018. Semua ini, rakyat masih pertikaikan. Kita sudah buat macam-macam benda yang jika dibandingkan dengan negara lain, ini tidak mungkin dapat di buat. Biasanya, di negara lain apabila bertukar kerajaan, akan ada rusuhan dan percubaan menjatuhkan kerajaan dan sebagainya. Ini tidak berlaku di sini. Kita masih dapat sokongan rakyat, kita tidak boleh cerita semua yang kita buat kepada rakyat kerana mengambil kira kesan kepada pasaran. Kita kena ambil kira juga pasaran saham ini supaya pelabur asing dan tempatan terus berjalan. Kita kena cakap dengan cara yang tertib supaya kita tidak menyebabkan perkara negatif berlaku kepada kita.

S: Ada dilaporkan prestasi Menteri dalam kalangan ahli BERSATU kurang memuaskan, adakah kemungkinan berlaku rombakan Kabinet selepas Perhimpunan Agung parti ini nanti?

J: Ini (prestasi) untuk membuat perbandingan dengan siapa, adakah hendak buat perbandingan dengan Najib. Anda mahu kerajaan Najib menangkah? Jika Najib menang, apa akan jadi dengan negara ini? Akan banyak lagi hutang dan banyak lagi yang rosak, banyak penekanan, ada rasuah dan akan ada pencurian. Perkara itu tiada dan ini satu kejayaan BERSATU. Sekarang ini, itu semua sudah tiada, tiada lagi sungutan berkaitan rasuah, kita tidak berapa dengar dah, saya tidak tahulah jika ada laporan atau tidak. Sekarang ini, orang berasa bebas dan lega, itu satu kejayaan.

Sekarang ini, kita bagi keyakinan kepada rakyat, mereka boleh bergerak berniaga, berkawan sesiapa saja dan bercakap. Itu bukan kejayaankah, kalau kita hendak bandingkan dengan zaman Najib. Nak buat perbandingan dengan siapa? Jika kita bandingkan kerajaan dulu, dulu lain pada masa itu tiada masalah pencurian, tapi kini kita menghadapi banyak kekurangan wang. Dalam keadaan itu pun, kerajaan sekarang berjalan dengan baik dan berjaya memberi keyakinan kepada orang asing malah mereka memandang tinggi pencapaian kita. Tetapi orang sini (rakyat) tidak menghargai, mereka hendak segera, dalam tempoh enam bulan, tiada masalah, mana boleh tiada masalah jika kita ada hutang lebih RM1 trilion. Misalnya, kalau gaji RM4,000 sebulan tetapi kita membuat hutang lebih RM50,000, bolehkah kita kata kita tidak ada masalah.

Dulu kita tidak pernah hutang sampai macam itu. Masa saya dulu pun tidak pernah, masa Tun Hussein, masa Tun Razak dan Tunku Abdul Rahman pun sama. Kita ada buat hutang tapi tidak pernah sebanyak itu. Ini buat hutang sampai tidak boleh bayar. Sekarang ini, mereka kutip cukai untuk bayar hutang jadi duit yang kita dapat jadi sikit.

S: Jadi, tidak akan berlaku rombakan Kabinet?

J: Tidak ada rombakan Kabinet kerana kita bagi peluang untuk mereka meningkatkan prestasi mereka.

S: Adakah benar dakwaan yang menyatakan BERSATU kini adalah BERSATU 2.0 kerana sudah ramai ahli UMNO menyertainya.

J: Biarlah BERSATU ini menjadi parti Melayu Bumiputera. Sesiapa yang Melayu Bumiputera boleh masuk menjadi ahli BERSATU tetapi ada syarat. Orang yang mahu menyertai ini perlu bersih dan tidak terbabit rasuah serta dedikasi menjalankan kerja kepada rakyat dan negara. Sesiapa yang pegang prinsip itu, kita boleh terima.

S: Tun, apakah usaha untuk menarik ahli BERSATU dalam kalangan orang muda?

J: Kita memberi tempat kepada orang muda. Tak pernah dalam sejarah Malaysia orang berumur 25 tahun menjadi Menteri (Syed Saddiq), itu penghargaan kita. Wanita juga begitu, ada empat Menteri wanita. Tidak pernah ada dalam Malaysia. Jadi, kita percaya bahawa orang muda juga berkaliber, boleh, sehingga nak buat rundingan dengan negara luar dan berdebat dengan negara asing, boleh. Jadi orang muda ada tempat dalam parti BERSATU, lebih daripada UMNO. Ya, kita ada Pemuda (UMNO), tetapi Pemuda tidak pernah dapat tempat. Kita percaya parti ini akan dipengaruhi minda muda, dan mereka ini kita harap apabila dewasa akan mengambil alih (pentadbiran) daripada orang dewasa sekarang.

S: Tun ketika kali pertama menjadi Perdana Menteri mempengerusikan Perhimpunan Agung UMNO. Ini kali pertama Perhimpunan Agung BERSATU, atas kapasiti Perdana Menteri dari BERSATU. Tahun lalu, mesyuarat agung BERSATU diadakan di dewan kecil, Shah Alam. Adakah mesyuarat agung BERSATU kali ini, mungkin akan berbeza dengan sistem yang Tun perkenalkan sebelum ini?

J: Mesyuarat agung (AGM) ini belum lagi AGM yang tersusun rapi kerana pemimpin BERSATU, ketika ini dilantik waktu kita tubuhkan parti, jadi mereka bukan dipilih penyokong mereka di bahagian-bahagian. Jadi kita akan adakan mesyuarat agung lagi, beristima (berhajat) untuk menukar perlembagaan supaya kita boleh tubuh cawangan, bahagian dan selepas itu, pemimpin cawangan dan bahagian akan dipilih oleh ahli bahagian dan cawangan itu. Kemudian, apabila kita ada sekali lagi, mesyuarat agung, maka wakil mesyuarat agung itu akan datang daripada pemimpin bahagian yang dipilih. Jadi itu, cara kita buat (AGM) secara tersusun. Ada juga cadangan, kita membenarkan setiap ahli membuat pemilihan. Dan kita dapati bahawa sistem itu terdedah kepada pelbagai masalah (gangguan). Jadi, di waktu ini walaupun kita akan pinda perlembagaan, tetapi masih terbuka untuk memilih perlembagaan yang lebih sesuai dengan parti kita. Kali ini, walaupun kita ada mesyuarat agung, tetapi ahli yang datang dipimpin pemimpin yang dilantik.

S: Bagaimana penerimaan rakyat kepada BERSATU?

J: Makin ramai (sokong) BERSATU. Tetapi ada masalah sikit, nak daftar ahli baharu, susah. Kadang-kadang ada orang tidak begitu betul (waras) buat masalah, dalam mendaftar ahli baharu, jadi untuk menyusun pendaftaran, kadang-kadang timbul banyak masalah.

S: Bagaimana sistem pemilihan yang sesuai untuk BERSATU?

J: Saya berpendapat one man one phone susah la. Lebih baik kita jemput, yang nampak sama dengan UMNO, tetapi kita lihat kriteria berlainan.

S: Tiga parti mendapat sokongan Melayu, begitu juga DAP yang mempunyai ahli daripada pelbagai kaum. Bolehkah BERSATU menjadi ‘kuat’ hanya dengan mendapat sokongan Melayu seperti UMNO, kerana persaingan mendapatkan undi Melayu sangat tinggi ketika ini?

J: Ketika pembentukannya, UMNO sangat kuat. Secara praktikalnya, ketika itu, ramai Melayu menyertai UMNO, dan sebab itu, UMNO menjadi parti orang Melayu. Bagaimanapun, ketika kita sedang bersusah payah menuntut kemerdekaan daripada British, kita memberi kerakyatan kepada Cina dan India. Ya, kita memberinya (kerakyatan). Tambahan kepada itu, Tunku Abdul Rahman (Perdana Menteri) memberi sejuta kerakyatan tanpa syarat kepada bukan Melayu. Kerakyatan Melayu menurun daripada 80 peratus kepada 60 peratus. Dengan majoriti 60 peratus Melayu, PAS meninggalkan UMNO. Ulama dalam UMNO, keluar dan menyertai PAS, dan menggunakan agama untuk menarik ‘keluar’ ramai orang Melayu yang ‘beragama’.

Dengan itu, UMNO terpaksa bergantung kepada parti lain dan ketika mencapai kemerdekaan, kita sudah membentuk gabungan dengan MIC dan MCA. Jadi, kita terpaksa mengukuhkan hubungan dengan MIC dan MCA, dan dengan cara itu sahaja mereka diterima masuk dalam kerajaan Barisan Nasional (BN). Masa itu, UMNO masih kuat, kerana PAS hanya boleh mendapat sokongan kuat di Pantai Timur. PAS tidak pernah menjadi kerajaan. UMNO jadi kuat (memerintah), tetapi kemudiannya, disebabkan defection, excoursion, UMNO menjadi makin lemah. Kemudian, saya keluar UMNO pada 2003, UMNO masih lagi kuat. Dalam satu pilihan raya, 90 peratus kerusi dimenangi UMNO dan BN. Selepas itu, kepemimpinan UMNO berada di landasan salah, dan UMNO kehilangan sokongan. Saya cuba bersama mereka, tetapi saya sudah meninggalkan parti.

Dan apabila Najib datang (Perdana Menteri), saya kembali menyertai UMNO, dengan harapan memperkukuhkan UMNO, tetapi sekali lagi, Najib membuat kesalahan. Sekali lagi, saya terpaksa tinggalkan UMNO. Melayu sepatutnya mempunyai hanya satu parti, tetapi apabila parti melakukan kesalahan, kita tidak boleh memaksa Melayu menyokong parti (UMNO). Saya terpaksa keluar, dan BN perlu ada gabungan baharu. Parti baharu Melayu, tidak akan pernah dapat menggantikan BN. Parti baharu yang kita tubuhkan dengan parti pembangkang, mempunyai objektif yang sama. Objektifnya, untuk menjatuhkan Najib.

S: Adakah BERSATU akan jadi satu parti orang Melayu, seperti yang pernah dimenangi UMNO?

J: Melayu mahu parti yang kuat. BERSATU adalah parti orang Melayu, dan pelbagai kaum lain, mereka nak masuk BERSATU. Kalau mereka tidak sertai BERSATU, ke mana mereka nak pergi? Mereka tidak boleh sertai UMNO. UMNO dah musnah. Mereka sertai BERSATU, kerana Melayu takut dan mereka rasa terancam, mereka rasa kalau mereka ‘berpecah’, mereka tidak boleh dapat hak dan layanan sama rata daripada negara ini. Mereka ini sedang ‘mencari’ parti. Mereka tidak boleh menyertai PKR, kerana parti itu terima keahlian kepelbagaian kaum. Mereka tidak dapat sertai AMANAH kerana itu parti pelbagai kaum, juga tidak dapat sertai DAP. Jadi apa pilihan mereka?

S: Tun, berapa lama masa untuk Melayu dapat keyakinan?

J: Saya harap ini tidak akan mengambil masa yang lama, tetapi saya ingin katakan perkara ini, yang saya sedang mengkaji tingkah laku manusia. Apa yang membuat mereka berjaya atau gagal, ada kaitan dengan budaya dan amalan mereka termasuk sistem nilai yang dipegang. Kita membuat perbandingan antara Melayu dan Cina. Orang Cina ini kerja kuat, dinamik dan sangat berpengetahuan, (sebab itu) mereka berjaya, dan walaupun tanpa gabungan mereka terus berjaya. Lihat negara kita sekarang, Melayu tinggalkan bandar untuk menetap di kampung. Tiada lagi Kampung Kerinchi, tiada lagi Kampung Abdullah Hukum, tiada lagi Sungai Penchala, kerana mereka miskin dan mereka ketakutan untuk jadi lagi miskin. Mereka menjual tanah mereka pada harga yang tinggi dan pindah ke kawasan pedalaman. Bandar berkembang menjadi kawasan pedalaman. Sekali lagi, mereka jual tanah dan ulangi proses sama.

Sehingga sekarang, ia kembali menjadi hutan. Mereka ketakutan, tetapi akhirnya mereka kembali menetap dalam hutan. Mereka mahu seseorang melindungi mereka, dan percaya hanya Melayu boleh melindungi mereka. Jadi, mereka mahu parti ini. Kalau kita tidak mendekati mereka, kita tidak akan mendapat sokongan dan kita akan selalu kalah. Sepatutnya, kita tidak menubuhkan BERSATU, dan tidak menekankan yang kita parti Melayu. Saya sangat yakin pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14), Najib akan menang seperti PRU-13. Ya, majoriti undi popular diberikan kepada pembangkang tetapi kerana struktur perlembagaan, Melayu masih boleh menang pilihan raya dan membentuk kerajaan. Tetapi, mereka membentuk incompetence crooked goverment - Kleptokrasi.

S: Tun bagaimana untuk mengubah pemikiran orang Melayu yang terlalu selesa dengan UMNO, selama ini?

J: Banyak benda yang kita buat, kita kena tukar. Nilai hidup yang kita pegang dan amal, tetapi nilai hidup kita tidak sesuai dengan kejayaan. Kita tahu kalau tak kerja, tidak dapat duit. Kalau tak usaha, kita tak maju. Kenapa orang Bangladesh datang sini? Ini kerana orang Melayu tak mahu kerja. Saya jumpa satu kumpulan pemilik restoran, mereka nak bawa masuk pekerja dari India. Saya tanya, kenapa tidak ambil Melayu? Mereka jawab, ‘sudah ambil tetapi tiga, empat hari mereka lari”. Tadi, saya baru jumpa kontraktor Melayu. Saya tanya, pekerja datang dari mana? Beliau jawab, “pekerja datang dari Indonesia, Thailand”. Saya tanya lagi, “Melayu mengapa tak ambil?”. Beliau jawab, “ ambillah. Dapat 100, lekat tiga orang. Kenapa? Panas la. Nak buat kerja panas, sampai tak mahu buat kerja (buruh). Saya kata, ‘kalau tak mahu kerja, orang lain masuk la. Negara kita sekarang, sudah mempunyai tujuh juta pendatang asing kerana kita (Melayu) tidak mahu kerja”.

Bila saya kata Melayu malas, ramai yang marah saya. Tetapi ini kebenaran. Ada orang kata tidak mahu kerja restoran kerana kena kerja lapan jam, kerja pelayan, bukan nak kena pandai (bijak belajar) sangat. Tetapi kerana kena berdiri lapan jam, lenguh, tidak mahu kerja. Ada yang takut kerja panas, berpeluh, takut hitam. Jadi, kalau kita tidak mahu kerja, orang lain (asing) akan datang bekerja dan akhirnya, pendatang asing yang memiliki kekayaan dan negara kita. Kita tidak boleh marah kepada dia (pendatang asing). Kenapa orang Cina, India datang sini? Kerana kita tidak mahu kerja. British buka ladang getah, kita (Melayu) tak mahu kerja. Kita nak kerja tanam padi, dalam setahun tak perlu kerja kuat dan lama. Lepas tanam padi, nak tangkap ikan sikit, tetapi kita tidak mahu kerja buruh. Sekarang, kalau kerja di kilang, mahu kilang yang ada aircond, tetapi kita kena belajar, rajin.

S: Adakah BERSATU akan menjadi parti yang memperjuangkan hak-hak orang Melayu kerana ramai kecewa dan menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap apa yang berlaku hari ini?

J: Kalau tidak BERSATU, siapa? Mahu masuk UMNO? Kalau boleh masuk UMNO pun, apalah sangat. UMNO penyangak. Dia (Melayu) nak pergi ke mana? Kita tidak bagi tempat kepemimpinan (jawatan) kepada mereka tetapi yang bersih, bukan daripada UMNO, kita beri tempat. Kita sahaja parti Melayu yang ada. Kalau dia nak parti Melayu, BERSATU sudah ada. Kalau BERSATU tak baik, pergi bagi baiklah. Kalau anda tahu cara untuk baiki, masuk (sertai parti) dan baiki.

S: Macam mana BERSATU nak selesaikan masalah ‘orang tak mahu kerja’ ini?

J: Kita ada masalah besar, yang akan mengambil masa lama untuk diserap. Perkara paling penting adalah karakter orang (pemimpin) dan sistem penilaian kepada rakyat. Sistem penilaian jika salah, dan sistem yang mereka ada, tidak akan pernah membawa kejayaan kepada mereka. Kita tahu ada segelintir negara yang berjaya, ada negara yang gagal. Mereka semua sama dan tidak ada banyak perbezaan antara China, Jepun dan Korea. Tetapi sistem penilaian mereka dilihat berjaya. Melayu kata mereka mengambil pekerja Indonesia. Melayu dan Indonesia, orang yang sama tetapi budaya berbeza. Kontraktor maklumkan mereka suka mengambil pekerja Indonesia, mereka boleh buat kerja lebih masa, bila-bila masa yang disuruh tetapi pekerja Melayu banyak alasan. Kita kena bermula semula di tadika, kerana keluarga tak lagi ajar anak mereka. Ibu bapa bekerja, tiada masa berkualiti dengan anak-anak. Kita akan ke sekolah dan mengajar sistem nilai baharu.

Untuk orang Melayu, sistem nilai terbaik adalah sistem nilai berasaskan Islam. Islam mengajar banyak perkara bagus, tetapi mereka tidak mengikuti. Contohnya, tidak dibenarkan pecah belahkan orang Islam tetapi ada orang kerana politik, memecah-belahkan Islam. Anda semua bersaudara, kita tidak melayan saudara dari parti lain, misalnya, tidak boleh kahwinkan anak kerana berlainan politik. Jadi, kita mahu ajar cara Islam dan kita akan berjaya.

S: Tindakan tegas untuk kekalkan keamanan?

J: Langkah memberi peluang dan sokongan kepada Melayu perlu tetapi mereka adalah Melayu yang sama, yang gagal. Kita perkenalkan banyak dasar, tetapi mereka gagal. Kalau saya beri peruntukkan RM1 juta kepada Melayu, Cina, India. Apa mereka akan buat? Kalau orang Melayu, mereka akan membeli kereta pertama seperti Lamborghini tetapi orang Cina menggunakan duit untuk membuka perniagaan dan orang India pula akan cari tempat, kolej pendidikan untuk menjadi doktor. Inilah kebenarannya. Saya tidak mahu melihat kejatuhan bangsa saya, tetapi saya kena beritahu yang mereka salah. Sebab itu, saya tekankan perubahan tingkah laku. Tindakan tegas semata-mata, tidak akan membawa kejayaan kepada Melayu, mereka mesti menukar karaktor.

S: Adakah dasar pendidikan yang ada kini mencapai sasaran perancangan Tun?

J: Saya sudah bercakap kepada mereka mengenai proses perubahan dasar pendidikan ini. Saya perlu beritahu, sekolah kebangsaan sudah menjadi sekolah agama. Itu yang berlaku kini dan pelajar Cina dan India tidak lagi pergi ke sekolah kebangsaan, kerana ada empat masa digunakan untuk mata pelajaran Islam. Itu tidak salah, jika orang Islam mahu memantapkan mata pelajaran berkenaan tetapi tidak boleh bergantung kepada mata pelajaran itu saja, jika tidak lebih baik kekal dengan sistem lama yang hanya mengajar mata pelajaran agama saja. Mereka perlu diajar dengan pelbagai ilmu lain, Sejarah, Matematik dan Sains. Mata pelajaran Matematik dan Sains ini akan diajar dalam Bahasa Inggeris.

bharian


Share this article :

6 comments:

Kim Wani said...

Salam kepada semua warganegara Malaysia, indonesia dan semua ASIA, nama saya adalah Puan Kim Wani, sila, saya ingin berkongsi kesaksian saya tentang kehidupan di sini di platform ini untuk semua warga Indonesia, Malaysia dan semua warga Asia, terutamanya warganegara Malaysia saya berhati-hati dengan peminjam pinjaman di internet, Allah telah benar-benar menyokong saya melalui ibu yang baik Puan Ivana Pedro

 Selepas beberapa tempoh cuba mendapatkan pinjaman daripada institusi kewangan dan ditolak, jadi saya memutuskan untuk mendaftar melalui pinjaman dalam talian tetapi saya ditipu dan saya kehilangan RM 3,500 dengan pemberi pinjaman yang berbeza selepas membayar beberapa yuran dan tidak mendapat pinjaman .

Saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman, jadi saya berbincang dengan rakan saya yang kemudiannya mengadu saya kepada Puan Ivana, yang merupakan Pengarah sebuah syarikat LoanMe, jadi kawan saya meminta saya memohon dari Puan Ivana, jadi saya berkumpul berani dan hubungi Puan Ivana.

Saya memohon pinjaman sebanyak RM 150,000 dengan kadar faedah sebanyak 2%, jadi pinjaman itu diluluskan tanpa tekanan dan semua pengaturan dibuat atas pindahan kredit, disebabkan oleh fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran dan jaminan untuk pemindahan pinjaman saya hanya diperintahkan untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen permohonan mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya dikreditkan dengan jumlah sebanyak RM 150,000. Saya sangat gembira bahawa Allah akhirnya menjawab doa saya dengan memerintahkan pinjaman saya dengan pinjaman asal saya, yang memberi saya keinginan hati saya.

Mereka juga mempunyai satu pasukan pakar yang akan menasihatkan anda mengenai jenis perniagaan yang anda ingin melabur dan bagaimana untuk melabur wang anda, jadi anda tidak akan pernah bangkrut lagi dalam hidup anda.

Semoga ALLAH memberkati Puan Ivana Pedro untuk membuat hidup mudah bagi saya, jadi saya menasihatkan sesiapa yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Ivana melalui e-mel: (ivanapedro85@gmail.com) untuk pinjaman anda

Terdapat syarikat palsu lain dalam talian menggunakan kesaksian saya untuk mencapai keinginan mementingkan diri mereka, saya satu-satunya dengan kesaksian yang benar ini, sila berhati-hati terhadap orang-orang ini.

Akhirnya saya ingin mengucapkan terima kasih kepada anda kerana meluangkan masa untuk membaca kesaksian yang benar tentang hidup saya mengenai kejayaan saya dan saya berdoa Allah akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Sekali lagi nama saya ialah Kim Wani, anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan maklumat lanjut melalui e-mel saya: kimwani305@gmail.com

Amisha said...

Saya telah berpikir bahwa semua perusahaan pinjaman online curang sampai saya bertemu dengan perusahaan pinjaman Suzan yang meminjamkan uang tanpa membayar lebih dulu.

Nama saya Amisha, saya ingin menggunakan media ini untuk memperingatkan orang-orang yang mencari pinjaman internet di Asia dan di seluruh dunia untuk berhati-hati, karena mereka menipu dan meminjamkan pinjaman palsu di internet.

Saya ingin membagikan kesaksian saya tentang bagaimana seorang teman membawa saya ke pemberi pinjaman asli, setelah itu saya scammed oleh beberapa kreditor di internet. Saya hampir kehilangan harapan sampai saya bertemu kreditur terpercaya ini bernama perusahaan Suzan investment. Perusahaan suzan meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 600 juta rupiah (Rp600.000.000) dalam waktu kurang dari 48 jam tanpa tekanan.

Saya sangat terkejut dan senang menerima pinjaman saya. Saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres. Jadi jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi mereka melalui email: (Suzaninvestment@gmail.com) Anda tidak akan kecewa mendapatkan pinjaman jika memenuhi persyaratan.

Anda juga bisa menghubungi saya: (Ammisha1213@gmail.com) jika Anda memerlukan bantuan atau informasi lebih lanjut

Putri Ahmad \\\\ Bagaimana saya akhirnya mendapatkan pinjaman bisnis cepat dari RIKA ANDERSON COMPANY\\\\\ said...

Hubungi Puan RIKA ANDERSON
E-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com
Whatsapp +19147057484
Putri Ahmad
Putri: putriitaahmad@gmail.com
BRI: 1134800153372
081293419338

Am Putri Ahmad dari kota Surabaya. Saya kehilangan kira-kira 7 juta kerana saya memerlukan modal besar sekitar Rp100,000,000 juta. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh tahan lagi kejadian ini. Saya berjumpa seorang kawan dalam talian yang memberikan kesaksian dan memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Rika Anderson dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang akhirnya membantu saya beberapa hari lalu saya mendapat pinjaman 100 juta dari syarikat itu. Jadi jika anda memerlukan pinjaman dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat. Saya melihat orang berkongsi kesaksian mereka di blog ini dan saya juga memutuskan untuk menceritakan kisah saya. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini jika anda mempunyai keraguan atau cadangan. Semoga Allah memberkati kita semua dan membawa kita kepada penolong kewangan yang baik.

Putri Ahmad \\\\ Bagaimana saya akhirnya mendapatkan pinjaman bisnis cepat dari RIKA ANDERSON COMPANY\\\\\ said...

Hubungi Puan RIKA ANDERSON
E-mel: rikaandersonloancompany@gmail.com
Whatsapp +19147057484
Putri Ahmad
Putri: putriitaahmad@gmail.com
BRI: 1134800153372
081293419338

Am Putri Ahmad dari kota Surabaya. Saya kehilangan kira-kira 7 juta kerana saya memerlukan modal besar sekitar Rp100,000,000 juta. Saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak boleh tahan lagi kejadian ini. Saya berjumpa seorang kawan dalam talian yang memberikan kesaksian dan memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Rika Anderson dari RIKA ANDERSON LOAN COMPANY yang akhirnya membantu saya beberapa hari lalu saya mendapat pinjaman 100 juta dari syarikat itu. Jadi jika anda memerlukan pinjaman dan ingin mendapatkan pinjaman dengan cepat. Saya melihat orang berkongsi kesaksian mereka di blog ini dan saya juga memutuskan untuk menceritakan kisah saya. Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini jika anda mempunyai keraguan atau cadangan. Semoga Allah memberkati kita semua dan membawa kita kepada penolong kewangan yang baik.

MRS KABU LAYU said...

Halo, semua orang, tolong, saya dengan cepat mahu menggunakan media ini untuk berkongsi kesaksian saya tentang bagaimana Tuhan mengarahkan saya kepada pemberi kredit yang benar-benar mengubah hidup saya daripada kemiskinan kepada seorang wanita kaya dan sekarang saya mempunyai kehidupan yang sihat tanpa tekanan dan kesulitan kewangan,

Selepas berbulan-bulan cuba mendapatkan pinjaman di internet dan saya telah ditipu dari 400 juta, saya menjadi sangat terdesak untuk mendapatkan pinjaman daripada pemberi pinjaman dalam talian yang sah dalam kredit dan tidak akan meningkatkan kesakitan saya, jadi saya memutuskan untuk beralih kepada kawan saya untuk mendapatkan nasihat tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman dalam talian, kami bercakap mengenainya dan kesimpulannya adalah tentang seorang wanita bernama Puan Maria yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Maria Loan. Syarikat

Saya memohon untuk pinjaman (900 juta) dengan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%, supaya pinjaman yang diluluskan itu mudah tanpa tekanan dan semua persiapan telah dibuat dengan pemindahan kredit, kerana fakta bahawa ia tidak memerlukan cagaran untuk pemindahan daripada pinjaman, saya hanya diberitahu untuk mendapatkan sijil perjanjian lesen mereka untuk memindahkan kredit saya dan dalam masa kurang dari dua jam wang pinjaman telah dimasukkan ke dalam akaun bank saya.

Saya fikir ia adalah satu jenaka sehingga saya menerima panggilan dari bank saya bahawa akaun saya telah dikreditkan dengan jumlah 900 juta. Saya sangat gembira bahawa akhirnya Tuhan menjawab doa saya dengan memerintahkan pemberi pinjaman saya dengan kredit sebenar saya, yang boleh memberi harapan saya.

Terima kasih banyak kepada Cik Maria kerana membuat hidup adil untuk saya, jadi saya menasihati sesiapa yang berminat untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Puan Maria dengan baik melalui E-mel (mariaalexander818@gmail.com) ATAU Via Whatsapp (+1 651-243 -8090) untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang bagaimana untuk mendapatkan pinjaman anda,

Jadi, terima kasih banyak kerana mengambil masa anda membaca tentang kejayaan saya dan saya berdoa agar Tuhan akan melakukan kehendak-Nya dalam hidup anda.
Nama saya adalah kabu layu, anda boleh menghubungi saya untuk rujukan lebih lanjut melalui e-mel saya: (kabulayu18@gmail.com)

Terima kasih semua.

HAFIZUL BIN HAZIQ said...

e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
WhatsApp Number::::::::::[+60]1123759663

email:::::::hafizulbin365@gmail.com
Name::::Hafizul Bin Haziq
Country:::Malaysia

Kemarau kewangan saya berakhir pada bulan ini apabila saya fikir semuanya adalah urusan perniagaan dengan beberapa rakan saya di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu perniagaan yang bernilai beberapa Rm785.000.00 yang keuntungannya sudah cukup untuk kita semua untuk berkongsi keuntungan tetapi akibat kegagalan perniagaan, kita semua mendapati bahawa kita mempunyai masalah kewangan yang sangat besar kerana saya tidak mempunyai wang untuk bergantung pada ketika perniagaan gagal kerana saya melabur semua saya dengan saya pada perniagaan jadi saya berada di sangat sangat maaf jadi saya terpaksa mencari bantuan kewangan saya sebenarnya telah ditolak oleh beberapa bank sebagai hasil dari kadar pinjaman mereka dan juga syarat mereka jadi saya terpaksa melalui beberapa blog sehingga saya datang menghadapi dengan Iklan Syarikat Ibu. saya menghubungi Ibu dengan segera selepas melalui beberapa proses yang sangat fleksibel permintaan pinjaman saya sebanyak Rm440.000.00 telah diluluskan oleh pihak pengurusan dan pada keesokannya Lembaga Pengurusan Peminjaman Pinjaman dikreditkan saya tanpa menangguhkan berkat ini dari ibu yang dapat menyelamatkan anda hari ini dari apa-apa embarrazement kewangan anda menjadi ibu hubungi Ibu sekarang untuk pinjaman anda yang berubah e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY "ISKANDAR LENDERS"
[[[[Berikut adalah data peribadi saya]]]]
Country::::::Malaysia
Name::::::::Hafizul Bin Haziq
email::hafizulbin365@gmail.com
Telephone Number:[+60]1123759663
WhatsApp Number::::::::[+60]1123759663
e_mail:[iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]