Friday, July 20, 2018

Tun M dan Sastera


 Dari fb Siti Sara Salwana


SSS berdiri pada satu sudut. Memerhati dari jauh wartawan sedang temu bual Tun. Pandangan mata SSS tajam memerhati Tun tanpa berkelip. Pengawal memberi arahan.

"Sila jarak empat kaki dari Tun." Tun memberi senyum manis seorang negarawan. Dia memerhati je arah SSS dan melambai. SSS toleh kiri kanan. Tiada sesiapa sebab tumpuan mereka kepada Tun.

Tiba-tiba seorang lelaki berbadan tegap datang ke arah SSS. " Puan silakan ikut saya Tun ingin bercakap dengan Puan." Senyum pegawai tersebut terukir di bibir.

SSS memerhati kepada Tun. Tun angguk kepala seperti mengerti pandangan SSS. Dengan langkah kaki gembira SSS mula menapak ke arah Tun.

"Beri laluan kepada Puan ini ya." Arah beberapa pegawai yang berdiri setiap sudut tempat Tun duduk. SSS terasa bagai mimpi di siang hari. Seorang negarawan yang pernah makan bersama dulu berminat berbual dengan SSS.

Sampai berdekatan Tun SSS agak gementar kerana semua lelaki di sekeliling Tun.

" Kenalkan, saya Sara Salwana wakil Asasi Kedah." SSS hulur kad nama. Tun baca satu persatu.

"Saya perhati dari tadi lagi. Awat tak mai?" Sapa Tun ramah.

" Saya bukan orang penting Tun, saya penulis biasa aja."

"Sasterawan kan?" Berdegup kencang jantung SSS. Gelaran itu terlalu hebat dan SSS tidak layakpun.

"Saya hanya penulis biasa aja." SSS senyum malu.

"Mana kawan Asasi lain ada mai dak?" Tanya Tun lagi.

"Saya aja. Mereka ada komitmen lain." Jawab SSS.

"Lain kali buat acara Asasi bersama saya. Kumpul semua ahli." SSS terpana rasa bagai mimpi.

"Insyallah, boleh saya bergambar sekejap dengan Tun." Salah seorang pengawal Tun minta hp SSS dan snap foto kami dalam sesak para wartawan.

Semoga ada pertemuan lagi.

fbsitisarasalwana
Share this article :

0 comments: