Sunday, July 29, 2018

HIJRAH 2.0


Bersatu jangka lebih ramai orang Umno keluar parti
29 JULAI 2018

Datuk Seri Mukhriz Mahathir (tiga, kiri) menerima borang deklarasi keluar Umno sebanyak 500 orang daripada bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno N16 Bukit Tunku Datuk Mohd Zain Ismail (dua, kanan) ketika merasmikan Program Hijrah 2.0 di Dewan Pertubuhan Peladang Machang, hari ini. - Foto Bernama

MACHANG - Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir menjangka lebih ramai ahli Umno akan keluar dari parti itu dan menyertai Bersatu.

Mukhriz berkata, ia berikutan ahli Umno kini telah hilang keyakinan terhadap parti berkenaan terutama selepas kekalahan BN pada PRU14, lalu.


"Pada masa yang sama saya tengok Umno kini terdesak dan melakukan pelbagai perkara untuk menghalang ahli mereka berhijrah menyertai parti lain walhal mereka tidak lagi berkuasa di peringkat negeri ataupun Persekutuan," katanya pada Program HIJRAH 2.0 di sini, hari ini.

Hadir sama, Pengerusi Bersatu Kelantan, Datuk Kamaruddin Md Noor dan timbalannya, Datuk Sazmi Miah.

Terdahulu, Mukhriz menerima borang deklarasi keluar Umno daripada 500 pemimpin akar umbi parti itu yang diketuai bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bukit Tuku Datuk Mohd Zain Ismail.

Mengulas lanjut, Mukhriz berkata masih ada ramai ahli Umno yang ikhlas berjuang untuk agama, bangsa dan negara namun ditakut-takutkan oleh pemimpn parti itu supaya tidak melompat parti.

"Orang yang ikhlas berjuang (untuk agama, bangsa dan negara) ramai lagi berada dalam Umno tapi agaknya mereka terpengaruh dengan dakyah dalaman kerana mereka dimomokkan dengan segala apa yang kami dedahkan adalah fitnah dan tohmahan semata-mata.

"Jadi mereka tak tergerak untuk buat keputusan awal (menyertai Bersatu) tapi lepas tu mereka dah sedar terutama selepas pendedahan di mahmamah mengenai penyelewengan yang dilakukan (Bekas Presiden Umno) Datuk Seri Najib Tun Razak," katanya.

Ditanya adakah Bersatu akan menjadi Umno 2.0 berikutan penghijrahan beramai-ramai ahli Umno ke dalam parti itu ketika ini, Mukhriz berkata pihaknya akan mengadakan tapisan terhadap ahli Umno yang berhasrat menyertai parti itu.

"Adalah tokoh-tokoh tertentu dalam Umno yang berhasrat untuk menyertai Bersatu tapi kalau kita rasa tak sesuai kita akan tolak permohonan mereka," katanya. - Bernama

sinarharian


500 pemimpin akar umbi Umno keluar parti
ZUMURNI HAMZAH
29 JULAI 2018

Mohd Zain (tiga, kanan) dan Tuan Aziz menyampaikan deklarasi Hijrah 2.0 kepada Mukhriz sebagai simbolik keluar Umno.


MACHANG - Seramai 500 pemimpin Umno tempatan di negeri ini termasuk bekas Adun Bukit Tuku, Rantau Panjang, Datuk Mohd Zain Ismail mengumumkan keluar parti berkuat kuasa serta merta, hari ini

Turut sama adalah bekas Timbalan Ketua Umno Bahagian Kuala Krai dan calon BN Parlimen Kuala Krai bagi PRU13, Tuan Aziz Tuan Mat.


Pengumuman tersebut dibuat di hadapan Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir pada Program Hijrah 2.0 di Dewan Pertubuhan Peladang Kawasan Machang.

Mohd Zain dalam ucapannya berkata, tindakan tersebut adalah pilihan mereka sendiri tanpa melibatkan desakan mana-mana pihak demi memperjuangkan kepentingan rakyat.

Menurutnya, walaupun terlalu menyayangi Umno, dia dan rakan-rakan lain terpaksa membuat pilihan tersebut kerana dasar perjuangan Umno pada hari ini sudah jauh tersasar dan dipimpin oleh mereka yang tidak bertanggungjawab.

“Ramai lagi yang akan menurut jejak langkah kami. Di Rantau Panjang sahaja, tidak kurang 3,000 ahli Umno akan melakukan perkara yang sama dengan keluar parti dan berhijrah.

“Saya percaya Bersatu mampu mengambil alih tugas dan memperjuangkan nasib rakyat sekali gus menyuburkan semangat perjuangan sebenar bagi membela nasib agama, bangsa dan negara,” katanya.

Hadir sama pada majlis tersebut, Ketua Penerangan Bersatu, Datuk Kamaruddin Mohd Nor dan Timbalan Pengerusi Bersatu Kelantan, Datuk Sazmi Miah.

Turut sama mengumumkan keluar Umno, Muhammad Zul Apis Baharum atau lebih dikenali sebagai Mat Tere.

Kemunculan lelaki orang kurang upaya tersebut menarik perhatian ramai apabila bertindak membuat pengumuman keluar parti di depan khalayak.

Sementara itu, Mukhriz berkata, pihaknya mengalu-alukan penyertaan ahli baharu dan percaya, hanya mereka yang ikhlas dalam perjuangan akan berbuat demikian.

Menurutnya, Bersatu adalah pewaris perjuangan Umno yang asal dan subur dengan semangat perjuangan yang tinggi tanpa melibatkan apa-apa kepentingan peribadi.

Katanya, penghijrahan tersebut bukan melibatkan mereka yang kecewa atau bermasalah dalam Umno atau parti lain tetapi ahli dan pemimpin yang baru tersedar dan mula bangkit dalam perjuangan masing-masing.

SINARHARIAN




Share this article :

0 comments: